אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי מפחד מאוטומציה?!

מי מפחד מאוטומציה?!

QA הינו תחום אשר מבטיח את יכולתן של תוכנות וציוד מחשוב לפעול לשביעות רצון הארגונים, זהו תחום שמרני מטבעו ושאינו פתוח לשינויים, אולם זה לא חייב להיות כך

18.04.2012, 18:14 | איתן לביא
את יתרונותיה הברורים של האוטומציה בתהליכי בדיקות חומרה ותוכנה הבין השוק זה מכבר – קיצור זמן שחרור המוצר לשוק, צמצום מאמצים בביצוע פעולות חוזרות ונשנות, הימנעות מטעויות אנוש ועוד. אולם רבים הם עדיין הקיבעונות המחשבתיים והדילמות בדרך למימושה בפועל.

כל ארגון המפתח מוצרים או שירותים, שואף לייצר ולהציע לשוק מוצר חדשני, עשיר ואיכותי, שעבר בדיקות מקיפות ובמקביל שואף להשיקו תוך זמן קצר ככל הניתן. התחרותיות העצומה בעולם המודרני וההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, מעצימים אתגר זה של הזמן. למהירות הפיתוח והבדיקה משמעות קריטית.

אוטומציה היא שיטה המאפשרת לצמצם משמעותית את טווחי הזמן הללו, אולם רבים הם הארגונים ואנשי הבדיקות האוחזים דעה מוגדרת, ומוטעית, לגבי מהי אוטומציה, מי אמור לנהל אותה, איך ניגשים אליה ועוד.

בדומה לשלבים הראשונים של פיתוח סדרת OFFICE של מיקרוסופט, שמטרתה היתה להעניק "לאנשים הפשוטים" עצמאות בכתיבת מסמכים, מצגות ועוד, היו רבים שלא האמינו כי ניתן "לעשות את זה לבד". כזה הוא המצב ביחס לאוטומציה.

לפני מספר שנים לא רב, אנשים נעזרו במומחה תכנות על מנת לייצר מצגת. היום, 95% מהנדרשים לכתוב מצגת מייצרים אותה לבד באמצעות Power Point. זהו תהליך טבעי שעבר על השוק. את אותו תהליך על השוק לעבור גם בעולם הבדיקות.

חשוב להתייחס לפער הקיים היום בין בדיקות התוכנה שסביבתן מתקדמת הרבה יותר, לבין בדיקות מוצרי החומרה, בהן האוטומציה עדיין נתפסת כקונספט בעייתי. אנשי בדיקות "ידניים" של מוצרי החומרה, אנשי מקצוע שמעולם לא כתבו קוד, ובכל מקום בו מוזכרת המילה "אוטומציה" מדמיינים script, מוצאים עצמם נבהלים ונרתעים מהתהליך.

בודקים אלה במקרים רבים חסרים את הידע והניסיון בהתמודדות ומימוש אוטומציה. הם חיים בתחושה כי השיטה "גדולה עליהם", "לא הולמת את כישוריהם" ולפיכך מאיימת. אוטומציה מתקשרת למאמצים חדשים בשדה לא מוכר, לצד חשש לאבד את היוקרה המקצועית, או אף את מקום העבודה.

אותו חשש של אנשי בדיקות ידניים כי תהליכים אוטומטיים יבטלו את הצורך באנשי הבדיקות ה"מסורתיים", מרתיע אותם וחוסם לא פעם את הארגון מלעשות צעד חיוני עם הקדמה. אולם לא כך הדבר. הנחה מפוחדת זו גובלת בחוסר הבנה של מהות התהליך האוטומטי במערך הבדיקות בארגון.

היעד העיקרי של תהליכי האוטומציה הוא ניצול יעיל של אנשי הבדיקות הקיימים לשם ייצור האוטומציה ולא החלפתם. הם מומחי התוכן בעלי הניסיון והידע הקריטי החשובים לתהליך, ואין להם סיבה לחשוש ממנו.

בהיותם ברי הסמכא שיידעו תמיד מה יש לבדוק ומה הם הצרכים העיקריים, יש לאפשר להם ודווקא להם, לממש בעצמם את המעבר לאוטומציה, ולבצעה בפועל.

מאידך, בארגונים בהם אנשי הפתוח גויסו לכתיבת אוטומציה עבור אנשי הבדיקות המסורתיים, קיימת בעיה תפיסתית שונה.

 אותם כותבי קוד מאמינים כי שימוש בתוכנה אשר מנגישה את האוטומציה לאנשי הבדיקות כולם – לוקה בחסר, וסביר כי לא תתרום להם דבר. לתפיסתם, הם המומחים, והם "כבר יודעים מה צריך לעשות". ניתן לראות בכך קיבעון מחשבתי נוסף המבוסס על תחושת איום. מומחה האוטומציה נתפס לא פעם כ"גיבור-על".

החשש מאובדן מעמדו ככזה ומאובדן הבעלות על הידע, עשוי להתבטא בסגירות או חוסר אמונה ביכולות המציעים כלים חדשים ומתקדמים. פתוח אוטומציה על ידי המתכנתים בארגון, מייצר פער הולך ומתרחב בין קומץ המפתחים שיודע לייצר אוטומציה וקומץ המהנדסים אשר יודעים לעשות בה שימוש מחד, ומאידך אנשי בדיקות רבים שאינם יכולים להשתמש בכלים המורכבים שמפתחים בצד השני של המסדרון.

כאן נמצא האתגר – כיצד לפתח סביבת אוטומציה שגם אחרים יוכלו למנף ושתאפשר להפיק תועלת מאנשי הבדיקות עצמם לאורך זמן. רבים הם מומחי הבדיקות הנכשלים בייצור סביבת פיתוח בדיקות בדיוק מסיבה זו.

התייעלות משמעותית תתרחש רק אם כל אנשי הבדיקות כולם, יוכלו לעשות שימוש נכון ויעיל בתהליכי הבדיקה האוטומטיים ולקבל מהם את הערך המוסף העצום הטמון באוטומציה. על כלי האוטומציה להיות נגיש, תואם את ההיגיון ודרך החשיבה של מהנדס הבדיקות, ובעל גמישות לתנאים משתנים, מנת חלקו של איש בדיקות על בסיס יומיומי.

ומה לגבי החזר השקעה ממנו מוטרדים מנהלי בדיקות רבים? מה לגבי היכולת להוכיח כדאיות? הצלחת הטמעת אוטומציה, נעוצה ביכולת לגייס הרבה אורך רוח, בעיקר בציפייה להחזר השקעה (ROI).

אוטומציה ככל פרויקט אחר מחייבת הקצאת אנשים, ציוד וזמן. חשוב לזכור כי רק בסופו של פרק זמן של בין 6 חודשים לשנה, ניתן לראות בבירור את הערך המוסף של האוטומציה. ארגונים שיגדעו את התהליך לפני כן מסיבות שונות: צורך מיידי בשימוש בציוד... או בכוח האדם... או במשאב זה או אחר לא יראו ה-ROI המצופה.

תהליכי האוטומציה, מבורכים ככל שיהיו, מייצרים אתגרים רבים. אולם בחינה של התהליך בעיניים חדשות, פחות מקובעות ופחות נתונות לדרכי חשיבה מסורתיות – יביאו בוודאות את ההתקדמות החשובה והאפשרית בכל ארגון המנהל תהליכי בדיקת מוצרים, בשוק מהיר ותחרותי.

 

הכותב הינו סמנכ"ל ניהול מוצר ושיווק בקוואליסיסטמס

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אין קסמים אבל המגמה כן קובעת
אני מצטרף ל #3 . הכתבה לא מדברת על קסמים, אלה על המגמה לערב יותר אנשים ע"י קלות השימוש. ברור שמספר אנשי תוכנה יצטרכו לקחת חלק אבל אם בסופו של דבר כולם יוכלו להריץ בדיקות ללא פחד - השגנו את המטרה. יש להוסיף שאם פלטפורמת האוטומציה טובה מספיק, התהליך יקח מעט זמן יחסית לאנשי התוכנה וזהו יתרון נוטף כמובן.
גולן , חיפה  |  23.04.12
4.
קראו תגובה #1 של דודו - צודק בהחלט
הכתבה דיי נכונה, אם כי קצת מגמתית. ועדיין, בכל מקום בו רוצים אוטומאציה מצליחה -צריך מספר תכנתים להתאמת הכלי וכד' - גם כאשר מדובר ב-KDT. עקב אכילס נוסף הוא יכולת חקירת הלוגים - אין מה להריץ בלילה אם אח"כ מבזבזים שלושה ימים לחקירת התופעות... אבל כן - קל יותר ואפשר להכנס לאוטומאצייה.
איש בדיקות מנוסה  |  22.04.12
3.
קלות השימוש הוא המפתח!
איתן, מאמר פשוט לעניין! כל הכבוד! הדרך לאוטומציה באירגון והמפתח להצלחה הם קלות השימוש. עצם העובדה שחברת אוטומציה כמו QUALISYSTEMS רואה זאת ושמה דגש על כך, יקח אותנו רחוק. היעד הוא למצוא את הבעיות מוקדם. ככל שיותר אנשים ישתתפו בבדיקות ולא יפחדו - המוצרים יהיו באיכות גבוהה יותר. תודה!
אילנה , קליפורניה, ארה"ב  |  20.04.12
לכל התגובות