אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום הקניות לפסח: ירידה של 7.6% במכירות צילום: תומריקו

סיכום הקניות לפסח: ירידה של 7.6% במכירות

רשתות המזון סבלו מירידה במכירות בשבועיים לפני פסח בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2011, כך עולה מנתוני סטור נקסט. בסך הכל נקנו בתקופה זו מוצרי צריכה בסופרים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל

22.04.2012, 07:53 | גיל קליאן

הפסח הזה לא היה שמח כל כך עבור קמעונאיות המזון. מנתוני סטור נקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי רשתות המזון סבלו מירידה של 7.6% במכירות בשבועיים לפני הפסח, כאשר משווים את הנתונים לשבועיים שלפני חג הפסח ב-2011. בסך הכל נקנו בשבועיים שלפני הפסח מוצרי צריכה בסופרים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, לעומת כ-1.9 מיליארד שקל בפסח 2011.

הירידה הזאת נובעת מכמה סיבות: השנה ערב ליל הסדר חל ביום שישי ובשנה שעברה הוא חל ביום שני. כך, הרשתות נהנו בשנה שעברה מקניות מוגברות לקראת סוף השבוע שלפני החג, וימי קניות מוגברים נוספים לקראת ערב החג עצמו. השנה, הקניות לסוף השבוע אוחדו עם הקניות לליל הסדר.

גורם נוסף היה התחרות המוגברת בין הרשתות שגרמה להן לצאת במבצעים אגרסיביים ולקצץ במחיר הסופי של המוצרים. מדד המחירים של סטור נקסט הגיע בפסח האחרון לרמה של 101 נקודות, לעומת 102.1 נקודות בפסח אשתקד. למעשה, רמות המחירים ירדו לרמות דומות לרמות המחירים בחגי תשרי האחרונים, אז נרשמו מבצעים אגרסיביים מאוד שאף שחקו את רווחיות קמעונאיות המזון ברבעון השלישי של 2011.

מגמה נוספת שהשפיעה על הקניות לחג היא המשך מעבר הלקוחות מהחנויות השכונתיות לחנויות הדיסקאונט הגדולות. בפסח האחרון חלקן של חנויות הדיסקאונט בסל הקניות עמד על 64.3%, לעומת שיעור של 63.8% בפסח 2011 ושיעור של 62.3% בפסח 2010. כאשר יותר לקוחות קונים את הקניות לפסח בפורמטים המוזלים, סך ההוצאה על מוצרי הצריכה לפסח יורדת.

הירידה בקניות לפסח הורגשה בכל הקטגוריות. בבחינת היקף הקניות בשבועיים לפני ערב החג ב-2012 לעומת השבועיים לפני ליל הסדר 2011 ניכרת ירידה גדולה יותר בהוצאה על רכישת משקאות (11.8%) מאשר הירידה בהוצאה על מזון (7.2%) כאשר הקטגוריה שהראתה את הפגיעה המועטה ביותר היתה טיפוח הבית (הקטגוריה הכוללת את חומרי הניקוי) שם נרשמה ירידה של 5.5% בהיקף הרכישות הכספי.

מדד נוסף שנבחן על ידי סטור נקסט הוא השינוי בהיקף הקניות בשבועיים לפני החג, לעומת השבועיים שקדמו להם. מדד זה מראה למעשה עד כמה גדלות הקניות לחג לעומת שבועיים רגילים באותה עונה. כך, אם ב-2010 נרשמה עלייה של 40% בקניות לקראת החג לעומת הקניות בשבועיים רגילים, בשנת 2012 הצביעו נתוני הרכישות על עלייה צנועה הרבה יותר בהיקף 26% בלבד.

תגיות

36 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה