אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עם התגברות החקירות: גוגל ופייסבוק מוציאות יותר על שתדלנות צילום: בלומברג

עם התגברות החקירות: גוגל ופייסבוק מוציאות יותר על שתדלנות

שתי ענקיות הרשת, שנמצאות על הכוונות של גופי הפיקוח בארה"ב, מקצות מיליוני דולרים כדי לקדם את עמדותיהן בוושינגטון. הנושאים החמים: פרטיות באינטרנט, קרבות הפטנטים וגם אנרגיה נקייה

23.04.2012, 16:37 | יוסי גורביץ

גוגל ופייסבוק מוצאות את עצמן יותר ויותר על הכוונת של גופי הפיקוח בארה"ב. על רקע זה, הן הגדילו משמעותית את הוצאותיהן על שתדלנות בוושינגטון ברבעון הראשון של 2012.

לפי טק-קראנץ', גוגל הוציאה ברבעון הראשון של 2012 סכום שיא מבחינתה על פעילות הלוביסטים: 5.03 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון האחרון של 2011 הוציאה החברה 3.76 מיליון דולר בלבד בתחום זה, וב-2011 כולה היא הוציאה על שתדלנות 9.7 מיליון דולר. אם גוגל תמשיך להוציא כספים על שתדלנות בקצב כזה, הוצאותיה בתחום ב-2012 יהיו כפולות מאלה של 2011. מיקרוסופט, יריבה ותיקה של גוגל, הוציאה במהלך הרבעון הראשון של השנה רק 1.8 מיליון דולר על שתדלנות.

הנושאים שבהם פעלה גוגל כדי לקדם את עמדותיה בקרב המחוקקים כללו, בין היתר, את תחום הפרטיות ברשת: גוגל נחקרה בנושא מספר פעמים, ומדיניות הפרטיות החדשה שלה עוררה התנגדות ציבורית נרחבת.

בנוסף פעלו נציגי גוגל כדי לקדם רפורמה בתחום הפטנטים: גוגל נמצאת בעמדה נחותה יחסית בקרבות הפטנטים, והתלוננה בעבר שיריביה מנסים לחנוק את אנדרואיד באמצעות תלונות משפטיות. הלוביסטים עוסקים גם ברגולציה על הפרסום ברשת (גוגל שילמה קנס של חצי מיליארד דולר על פרסום תרופות לא-מאושרות בארה"ב), קניין רוחני, אבטחת רשת, חופש הביטוי ושורה של נושאים אחרים.

לארי פייג לארי פייג' וסרגיי ברין, מייסדי גוגל. לחץ על וושינגטון | צילום: בלומברג לארי פייג

שערוריות הפרטיות משפיעות

 

פייסבוק הוציאה 650 אלף דולר על שתדלנות ברבעון הראשון של 2012, בהשוואה ל-230 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. ב-2011 כולה היא הוציאה מיליון דולר על שתדלנות, ובקצב הנוכחי היא תעקוף את הסכום הזה עוד הרבעון.

נציגי הרשת החברתית, לפי טק-קראנץ', ניסו לקדם את עמדת החברה בתחום הפרטיות. בדומה לגוגל, גם פייסבוק הסתבכה בשורה של שערוריות הנוגעות לפגיעה בפרטיות הגולשים: היא נאלצה לחתום בשנה שעברה על הסכם שמגביל את יכולתה לשנות את התנאים בנושא, ומחיל עליה פיקוח במשך 20 שנים. 

פייסבוק הביעה בפני וושינגטון התנגדות ליוזמות שנועדו למנוע מעקב אחר גולשים שלא מעוניינים בכך (Do Not Track), וכן עסקה בשורת נושאים אחרים, בהם אנרגיה נקייה - תחום שהרשת החברתית נחשבת למובילה בו.

תגיות