אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להיטותו של כץ להצטייר כרפורמטור גורמת בינתיים רק נזקים צילום: אוראל כהן

להיטותו של כץ להצטייר כרפורמטור גורמת בינתיים רק נזקים

הבחירות מתקרבות, והלהיטות של שר התחבורה אינה מטיבה בהכרח עם רוב הצרכנים בישראל; אבל השינוי מגיע מהעם

28.04.2012, 15:25 | תומר הדר
ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכלכלה לדיון ראשון בנושא המלצותיה של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב בישראל. חשוב לציין שמדובר כאן אך ורק בדיון בנושא ההמלצות ולא בנושא יישומן של ההמלצות. התהליך עצמו, שהיה תמוה, בלשון המעטה, זכור היטב: כאשר ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב החלה בעבודתה והגישה את מסקנותיה סירבו נציגי משרד האוצר ורשות המיסים להצטרף לוועדה, מה שדרש מחבריה מגוון פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם העובדה שבפועל מסקנות הוועדה כלל לא נגעו לשיעור המיסוי הגבוה שמוטל על מכוניות בישראל. רק אחרי שהגישה הוועדה את מסקנותיה הודיעו במשרד התחבורה על הקמתה של ועדה חדשה, בה יושבים נציגי האוצר ורשות המיסים. תפקידה של הוועדה החדשה הוא להגות פתרונות ליישומן של מסקנותיה של ועדת זליכה. מדובר במתכון לסכסוכים וסתירות פנימיות עקב ריבוי אינטרסים.

צוות זה אמור להגיש את מסקנותיו בעוד שבוע, אך בפועל, בין היתר בגלל חופשת הפסח צפויה הגשת ההמלצות להתעכב, שלא לדבר על כך שכדי ליישם חלק ניכר מן ההמלצות יידרשו הליכי חקיקה ממושכים ומסובכים מבחינה משפטית, שיתקלו הן בהתנגדויות מחוץ, כלומר מצידם של יבואני הרכב ושל חברות הליסינ,ג והן מבית, כלומר מכיוונם של גורמים באוצר וברשות המיסים.

התכנסותה של ועדת הכלכלה הבאה צפויה להיות שעת מבחן של שר התחבורה ישראל כץ, שלהוט להצטייר כרפורמטור שעושה סדר בשוק הרכב הישראלי הסבוך, ויפה שעה אחת לפני הבחירות. מסיבה זו סביר להניח שברגעים אלה ממש נדרשים אנשי משרד התחבורה לשלוף שפנים מכובעיהם ולהגות דרכים ליישם כבר בימים הקרובים סעיף או שניים מהמלצותיה של הוועדה, עוד לפני התכנסות ועדת הכלכלה. למעשה, בשבועות האחרונים כבר הודיע משרד התחבורה על יישום של כמה שינויים במדיניות היבוא "בהתאם להמלצות ועדת זליכה". אך להיטות זו להראות תוצאות בשטח אינה מטיבה בהכרח עם רוב הצרכנים בישראל. כך לדוגמה הודיעו במשרד התחבורה לאחרונה שיאפשרו יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית גם אם יוצרו מחוץ למדינות נפט"א. מבחינת סוכני היבוא האישי, מדובר בחגיגה שתאפשר יבוא של מכוניות פורשה, פולקסווגן ומרצדס ישירות מארה"ב. למעשה, חלקם כבר החלו לפרסם בגלוי את מרכולתם הישר מאירופה דרך ארה"ב. אלא שהמכוניות המיובאות הן מכוניות יוקרה.

המרוויחים הנוספים מהתהליך הם יבואני הרכב, שנואי נפשו של כץ, שעתידים להרחיב את ההיצע משמעותית, אך לא להוריד את המחירים. לאחר מכן הודיע משרד התחבורה על הטבה למייבאי רכב ביבוא אישי: קיצור זמני ההמתנה לקבלת אישורים ממשרד התחבורה. גם כאן מדובר בצעד שיטיב עם סוכני היבוא האישי בעיקר. לאחר מכן הודיע משרד התחבורה על היתר להביא ארצה ביבוא מקביל טנדרים, גם כאלה שעומדים בתקינה האמריקאית. מדובר ב"סוכריה" שנועדה להרחיב את היצע הדגמים של יבואנים מקבילים, אך שוק הטנדרים דורש התמחות מיוחדת, שלרוב היבואנים המקבילים אין. בנוסף, ההצהרה על פתיחת שוק הטנדרים לרכבים בתקינה אמריקאית ריק מתוכן - כל הטנדרים הנמכרים בארה"ב מצוידים במנועי בנזין אדירי נפח. בהתחשב במחירי הדלק בישראל, מדובר בהצעה תמוהה למדי.

מה יקרה בפועל?

עד כאן פוליטיקה, אך מה יקרה בפועל עם המלצותיה של ועדת זליכה? ובכן, בשטח המסקנות הסופיות של צוות היישום צפויות להיות שונות למדי מאלה של ועדת זליכה. כך כבר ידוע כיום שבוועדה צפויים לבטל את אחת ההמלצות החשובות ביותר בנושא הגבלת נתח השוק של יבואני הרכב. המחירון הממשלתי שהיה אמור לעשות סדר בשוק המכוניות המשומשות הפך ל"רף המלצה" לקיום עסקאות בלבד. גם ההגבלה על מתן הנחות לציי רכב אינה צפויה לעבור את אישורם של חברי ועדת היישום, כך שבפועל חלק ניכר מן ההמלצות צפוי להתמוסס. עם זאת, כדאי לשים לב לתהליך שעובר על שוק הרכב הישראלי גם ללא עזרתה של ועדת זליכה: בחודשים האחרונים הציבור בישראל הצביע ברגליים ולא רכש מכוניות, הן בגלל ציפייה לשינוי ברגולציה הישראלית והן בגלל אי ודאות כלכלית. כתוצאה מכך נראים בשטח ניצנים של שינוי, שמגיעים מן העם ולא כתוצאה ממסקנותיה של וועדה. בשבועות האחרונים הודיעו מספר יבואני רכב, כגון צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, על "עדכוני מחירים" לדגמים מסוימים. מחירי המכוניות המשומשות יורדים ללא התערבות רגולטורית וכוח הקנייה עבר לידי הצרכן הפרטי. וכל זה, כמובן, בלי שום התערבות מכיוונו של משרד התחבורה.

תגיות