אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הרכב באירופה צנח לשפל - בעקבות משבר החובות ביבשת צילום: בלומברג

שוק הרכב באירופה צנח לשפל - בעקבות משבר החובות ביבשת

מותגי המכוניות האירופיים משקפים את מצוקת מדינות המוצא. כך למשל, מכירות פיאט האיטלקית צנחו ב־26% לעומת עלייה במכירות פולקסווגן הגרמנית. מרץ האחרון, מסורתית החודש החזק ביותר בשוק הרכב האירופי, היה הגרוע ביותר זה 14 שנה

28.04.2012, 22:51 | אולגה ויניאר
משבר החובות המכה באירופה, כמו משבר הסאב־פריים לפניו בארה"ב, גורם לפגיעה קשה בשוק כלי הרכב.

ברחבי האיחוד האירופי הגיעו מכירות כלי הרכב לשפל של 14 שנה במרץ האחרון, כאשר במהלך חודש זה נמכרו ביבשת 1.5 מיליון מכוניות בלבד, ירידה של 6.6% לעומת מרץ אשתקד. ירידה נרשמה גם בסיכומו של הרבעון הראשון, לאחר שמספר המסירות צנח ב־7.3% ל־3.43 מיליון מכוניות חדשות בלבד, כך עולה מנתוני התאחדות יצרני הרכב האירופיים (ACEA).

לפי ההתאחדות, מרץ הוא באופן מסורתי החודש החזק ביותר למכירות רכב ברחבי האיחוד האירופי, אך לא הפעם. מרץ האחרון נרשם כחודש השישי ברציפות של ירידות בהיקף המכירות.

על רקע השפל הכללי שממנו סובל הענף באירופה, המותגים הגרמניים מציגים צמיחה קלה. לעומתם, המכוניות הצרפתיות הפופולריות - פיז'ו, רנו וסיטרואן - מאבדות קונים. כך גם המותגים האמריקאיים פורד וג'נרל מוטורס (GM) רשמו היחלשות באירופה.

פיז'ו הצרפתית, יצרנית כלי הרכב השנייה בגודלה באירופה שנכנסה לשיתוף פעולה אסטרטגי עם GM, רשמה ירידה של 19.4% במכירות בחודש מרץ ומסרה 188,165 יחידות בלבד. רנו, תאגיד הרכב השני בגודלו בצרפת, סיים את החודש עם ירידה של 20.6% במכירות ומכר רק 112,894 מכוניות במדינות האיחוד האירופי. פיאט האיטלקית רשמה צניחה של 26.1% במכירות לעומת מרץ 2011, ל־81,469 יחידות. פורד ו־GM איבדו 7.6% ו־10% בהתאמה ומכרו כ־130 אלף מכוניות כל אחת.

למרות החולשה המובהקת שממנה סובל ענף הרכב באירופה, פולקסווגן, היצרנית המובילה ביבשת, רשמה עלייה של 1.7% במכירות חודש מרץ שהסתכמו ב־352,455 יחידות. גם מותג היוקרה הגרמני ב.מ.וו נהנה מעלייה בשיעור של 3.2%, ו־93,313 מכוניות שעזבו את סוכנויות המכירות.

השפעת הצנע והדלק

אנליסטים מסבירים כי הגורם המרכזי לירידה ברכישת כלי רכב חדשים הוא החשש של האירופים לעתידם הכלכלי, לנוכח משבר החובות המתמשך וצעדי הצנע שאותם נוקטות הממשלות. הם מצביעים על קשר ישיר בין הירידה במכירות של כלי הרכב לבין המצב הכלכלי במדינת המוצא, זאת משום שהאירופים רוכשים באופן מסורתי מכוניות מתוצרת מקומית.

כך למשל, הצניחה במכירות פיז'ו ורנו קשורה באופן ישיר לירידה במכירות בצרפת, ואילו פיאט נפגעת בשל הקשיים הפוקדים את איטליה. במקביל, מומחי השוק מספקים הסברים נוספים לכישלונם של היצרנים האירופים ברבעון הראשון של השנה. באיטליה, אחד הגורמים להרעה הוא השביתה הממושכת של המובילים באיטליה, שמנעו אספקה של מכוניות חדשות מתוצרת פיאט ללקוחות. ואילו הירידה במכירות רנו נובעת בין השאר מכישלון דגם לגונה של החברה, שהיה אמור להתמקם בין המכוניות העירוניות הקטנות לבין המשפחתיות, אך לא מצא את קהל היעד שלו בקרב האירופים.

גם לזינוק במחירי הדלק ישנה השפעה ישירה על ההחלטה לדחות רכישה של מכונית חדשה. הירידה החדה ביותר במכירות נרשמה בפורטוגל, שם מספר המכוניות החדשות צנח במרץ ב־49.2%. ביוון, אחת המדינות שרשמו את עיקר הפגיעה על רקע המשבר ונזקקו לחילוץ אירופי, צנחו המכירות ב־42.6%. לאור נתונים אלה מפתיעה מעט הירידה הקלה שנרשמה בספרד מוכת האבטלה - 4.5% בלבד. עם זאת, אנליסטים מסבירים כי בספרד, שסומנה כבאה בתור לחילוץ, מכירות הרכב בשנה שעברה היו צנועות ממילא.

במקביל לירידות הדרמטיות במדינות רבות, היו גם מי שנהנו מצמיחה בביקושים למכוניות חדשות. בפינלנד, למשל, זינקו מכירות המכוניות החדשות ב־82% במרץ לעומת החודש המקביל אשתקד. עליות נוספות נרשמו באסטוניה (28.5%), באוסטריה (5.8%), בגרמניה (3.4%) ובבריטניה (1.8%). גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ממשיכה לשמור על מעמדה כשוק הרכב הגדול בגוש היורו ובמרץ נמכרו שם 339 אלף מכוניות. הבריטים, לעומת זאת, עקפו את הגרמנים עם 373 אלף מכוניות חדשות.

לפי אנליסטים בברקליס קפיטל, הפגיעה בשוק הרכב בולטת באופן מיוחד בדרום אירופה. במקביל, שוק היוקרה נהנה מהגנה והביקושים מוסיפים לעלות - כך לפי אנליסטית בחברה, כריסטינה צ'רץ', שמסרה את הדברים ל"פייננשל טיימס" הבריטי.

על רקע המגמה הכללית בולטת עלייה במכירות של המותגים הקוריאניים שכובשים את השווקים האירופיים. המכירות של יונדאי עלו ב־13.3% וקיה זינקה ב־18%. עם תום הרבעון הראשון הצליחו הקוריאניות להגדיל את נתח השוק שלהן ל־5.7% מכלל כלי הרכב החדשים באירופה, זאת לעומת 4.6% אשתקד.

על רקע הירידה במכירות באירופה, יצרניות הרכב תרות אחר שווקים אחרים שבהם יוכלו להתרחב כפיצוי. השוק הטבעי לכך הוא סין, שם עולים בהתמדה הביקושים למכוניות רגילות וגם לדגמי יוקרה. רנו־סיטרואן השתתפה בתערוכת כלי רכב בבייג'ינג החודש, והציגה למבקרים את הדגמים הקטנים והחסכוניים כמו גם את דגמי הפאר, כולל לימוזינות. למעשה, מכוניות יוקרה הן המגזר הקמעונאי הנהנה מהצמיחה המהירה ביותר בסין, עם זינוק של 37% במכירות רכבי היוקרה בין ינואר למרץ ל־130,416 יחידות — כך לפי אנליסטים של מורגן סטנלי בלונדון.

דרקונים על מושבי עור

עבור רנו, שכבר מוכרת מכוניות בשוק זה אך טרם הקימה מפעל במדינה, השקת המכונית הנה כרטיס ביקור לקראת כוונתה להשיק ייצור מקומי בשנים 2013–2016. מתערוכת המכוניות דווח כי בניגוד להתמקדות ב"מכוניות ירוקות" בשנים האחרונות, היצרניות פיתו השנה לקוחות עם כלי רכב גדולים וזוללי דלק.

כך למשל, אסטון מרטין השיקה את דגם דרגון 88 שלה במהדורה מוגבלת. עם רקמה של דרקונים מוזהבים על מושבי העור, המכונית הזו התגאתה בתג מחיר מפואר של יותר מ־5 מיליון יואן (כמעט 800 אלף דולר). מנתוני התאחדות הרכב הבינלאומית, סין כבר מתקרבת לארה"ב במספר רכבי היוקרה הנרכשים בה מדי שנה, ואפילו נטלה את ההובלה בנישת דגמי הפאר של אאודי ומרצדס. לפי נתוני GM, מכירות דגמי קאדילק בסין יגיעו לרמות של המכירות בארה"ב עד 2015–2016.

מחוץ לאופוריה המסתמנת בשוק היוקרה, מומחה שוק הרכב פיטר פוס מזהיר בסקירה של חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג כי הירידה במכירות תפעיל לחצים פיננסיים על החברות. "הן צפויות לבעיה חמורה של מלאים שמהם יצטרכו להיפטר, ובמקביל צפויה מכה להכנסות היצרניות", ציין.

פוס צופה כי בסיכומה של 2012 השוק יתכווץ בעוד 5%. במקביל הוא מעריך כי חברות הרכב ינסו לעודד את הרוכשים באמצעות הנחות והטבות. "אנחנו נראה אסטרטגיות מכירה אגרסיביות ותמריצים במחירים שמטרתם למשוך קונים", כתב פוס, ובמקביל המליץ לחברות לבחון את קצב הייצור שלהן כדי לא להיתקע עם מלאים ולהימנע בכך ממשבר דומה לזה שפקד את חברות הרכב האמריקאיות בשנים 2008–2009.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
היכונו למבצעים של ממש בשוק הרכב הישראלי
היצרניות הגדולות שנתקען עם מלאיים ינסו להיפטר מהן ואחת הדרכים היא להוריד מחיר ולנסות להיות תחרותיות יותר. התוצאה הסבירה תהיה הורדת מחיר ליבואנים בישראל של פיאט, פגו וסיטרואן והוראה למכור בכל מחיר את העודפים. כמובן שגם יבואנים אחרים יאלצו להוריד מחירים כדי לשמור על חלקם בשוק והתוצאה ירידה צפויה במחירי המכוניות, שבגלל מבנה השוק הישראלי והחשש מחברות הליסינג תתבטא במבצעים שונים, שימשכו כמעט כל השנה. צפו למכירה של פיאט או סיטרואן דרך שופרסל או מגה בהנחה של עשרה אחוז ויותר בחודשים הקרובים. רק פריירים של ממש משלמים מחיר מלא על רכב שהם קונים בסוכנות. כבר עכשיו יכול מי שמתמקח לקבל הנחה של 3 - 5 אחוז אצל רוב היבואנים ובעוד חודש חודשיים זאת תהיה הנחה של 10 אחוז ויותר. חכו למבצעים.
משה  |  29.04.12
1.
הרכב הארופאי יורד? אאודי ופולקסווגן דוקא עולים יפה...! היבואנים הארופאים בלחץ
חוץ מפיאט שעובדת יפה באירופה רק קיה ויונדאי מצליחות בשוק הארופאי. גם בישראל קיה ויונדאי מובילות אך פיאט לא מצליחה להתרומם. מי שיש לו סבלנות שיחכה לקיץ המחירים ירדו ב-20%. ואל תגידו שלא ידעתם שזה יקרה.
נחמן , בני ברק  |  29.04.12