המבקר: ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת החלטות בפרויקט מלטי"ם
לפי הערכות, כלי הטיס עליהם בוצעה הביקורת הם מל"ט מסוג הרון אותם מספקת תע"א למשרד הביטחון. המבקר: "ההשקעות הכבדות הנדרשות למימוש הפרויקט וההשלכות הנובעות מכך על תקציב הביטחון, מחייבים את כל הגורמים המעורבים להתייחסות מערכתית רחבת היקף"
המבקר לא חוסך שבטו ממשרד הביטחון, צה"ל ומהתעשיה אווירית. בביקורת שערך בין 2011-2010. מצא מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות בצה"ל ובמשרד הביטחון בעניין אישור ומימוש אחד מהפרויקטים שנבדקו בתחום כלי טיס בלתי מאוישים.
כמו כן נמצאו ליקויים בפיקוח ובבקרה של הנהלת מפא"ת על ביצועו בתע"א, בתהליכי הבחינה בתע"א לאישורו ולמימושו; במעקב, בבקרה ובפיקוח של התע"א על ביצועו; וביחסי הגומלין בין משרד הביטחון לתע"א בנוגע להתנהלות בו. בפגמים שהועלו בעבודת המטה במשרד הביטחון ובצה"ל היה כדי לפגוע בתהליכי קבלת ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל, קרי סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל, וכן ברמת הדרג המדיני המאשר את הפרויקטים.
גורם בכיר בענף העריך כי כלי הטיס נשוא הביקורת הינם מלט"ים מסוג הרון אותם מספקת תע"א למשרד הבטחון, מכורח חוזה שנחתם לפני יותר מעשור.
אשר לפעילות התע"א בפרויקטים שנבדקו, קובע המבקר כי נוכח ההפסדים שנצברו בהם ונוכח הליקויים שעלו בביקורת, מן הראוי שהנהלת התע"א תפיק לקחים מהתנהלותה בהם. זאת, כדי להביא בעתיד לשיפור בעבודת המטה בתע"א בפרויקטים של פיתוח מערכות עתירות ידע, בעיקר בתחומי הערכת הסיכונים, קביעת לוחות הזמנים והכנת אמדני העלויות.
המבקר קבע כי נוכח הליקויים בניהול הפרויקטים של פיתוח כלי טיס בלתי מאוישים ובבקרה עליהם, על משרד הביטחון והתע"א לבחון את התנהלותם, בעיקר ביחסי הגומלין ביניהם ולהקפיד ליישם את מנגנוני הבקרה והפיקוח הקיימים, וכן לבדוק האם נדרשים שינויים לעניין זה, לצורך הסדרת היחסים ביניהם, בדגש על הבקרה שמקיים משרד הביטחון על פעילות התע"א, שביכולתם למנוע הישנות הליקויים שעלו בדו"ח הביקורת. כל אלה, כדי לייעל את תהליכי הפיתוח ולעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים להשגת יכולת מבצעית לצה"ל בפרויקטים עתידיים.
כמו כן, על הנהלת מפא"ת להקפיד לעדכן את מנכ"ל משהב"ט בנוגע למצבם של פרויקטים אלה טרם אישור תקציבים נוספים בתכניות הרב-שנתיות הבאות. בנוסף לזאת עליה לאמוד בתכניותיה העתידיות את כלל הסיכונים.
המבקר הוסיף, כי "ההשקעות הכבדות הנדרשות למימוש אחד הפרויקטים וההשלכות הנובעות מכך על תקציב הביטחון, מחייבים את כל הגורמים המעורבים, ובראשם הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, להתייחסות מערכתית ורחבת היקף לסוגיות שעלו בדו"ח הביקורת, ובכלל זה ניתוח חלופות שונות להמשך מימוש המערך וכדאיותן, הן בהיבט המבצעי והן בהיבט היקף המקורות הכולל הנדרש, וזאת מול צרכים אחרים של מערכת הביטחון, במכלול בניין כוחו של צה"ל; ולהעלותם בפני הדרג המדיני - שר הביטחון, ולפי הצורך בהמשך - בפני ועדת השרים הרלוונטית.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "פרויקטי כלי הטייס הבלתי מאוישים מנוהלים על ידי מנהלת ייעודית במפא"ת. מנהלת המל"טים, בשיתוף התעשייה האווירית, למדה את ממצאי דו"ח הביקורת והפיקה את כל הלקחים המתבקשים - לרבות מטלות לתיקון מנגנוני בקרה ופיקוח שיישומם נפרס על פני השנה הקרובה והשנה הבאה. ממצאי הבחינה והתחקור של המנהלת הוצגו למנכ"ל, אושרו על ידו ואף הועברו למשרד מבקר המדינה ומשרד רה"מ, כמענה לממצאי והמלצות הדו"ח. יודגש, כי אין בביקורת כדי להוריד ולו במעט מהיקף ועוצמת ההישגים של מערכת הביטחון ומדינת ישראל בתחום זה.
מתע"א נמסר בתגובה: "הנהלת התע"א הובילה בשנים האחרונות תוכנית שיפור אגרסיבית ויסודית לניהול פרויקטים וסיכונים.החברה פעלה בשנים האחרונות נמרצות ברוח המלצות המבקר ואף תמשיך בכך בעתיד. תע"א העבירה למשרד הביטחון מידע רב ומקיף על מצב הפרויקטים בתדירות גבוהה. התע"א תמשיך ותפעל בשיתוף פעולה מלא עם משרד הביטחון בכל נושא ונושא לפי העניין.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה