אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט": 9% מהכנסות המדינה ממסים עקיפים מגיעים מענף הרכב צילום: בלומברג

בדיקת "כלכליסט": 9% מהכנסות המדינה ממסים עקיפים מגיעים מענף הרכב

הכנסות המדינה ממסים על רכב ב־2011 הגיעו ל־8.4 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת 2010. המיסוי הירוק עודד רכישת מכוניות פחות מזהמות. וחלקן של חברות הליסינג המשיך לרדת לטובת הלקוחות הפרטיים

03.05.2012, 07:07 | תומר הדר

המכוניות שנרכשו בשנת 2011 היו רבות יותר מאשר בשנה שקדמה לה, אך הן הכניסו לכיסה של מדינת ישראל פחות מסים. זאת מכיוון שהיו גם נקיות יותר. עם זאת, מבדיקת "כלכליסט" עולה כי הכנסות המדינה ממסים על רכב היוו 8.9% מהכנסותיה ממסים עקיפים (לעומת 10% ב־2010).

כמו כן, ציי הרכב הצטמצמו מעט והצבע החביב על הישראלים היה אפור. נתונים אלה מופיעים בסקירה השנתית של ענף הרכב ל־2011, שפרסמה אתמול רשות המסים. הסקירה כוללת את כל ההיבטים של ענף הרכב הישראלי, כולל התייחסות להתפלגות הרכישות בין ציי רכב לבין לקוחות פרטיים ואפילו התייחסות לצבע המועדף על הקונים, כאמור.

ממצאי הדו"ח סותרים מסקנות רבות שפרסמה ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. לדוגמה, לפי המלצות ועדת זליכה, יוענקו הטבות למייבאי רכב ביבוא אישי לצורך הגדלת ההיצע בתחום זה, אך בפועל הדו"ח מראה שרוב בעלי כלי הרכב ביבוא זה משתייכים למעמד הגבוה.

נוסף על כך, בניגוד לטענת ועדת זליכה לגבי היעדר תחרותיות בשוק הרכב הישראלי, בפועל מצביע הדו"ח על מה שברשות המסים מגדירים כ"חזרה למבנה שפוי", שבו ההתפלגות בין לקוחות פרטיים לציי הליסינג מתאזנת. יתרה מזאת, לפי הדו"ח היקף המיסוי על מכוניות חדשות נמצא בירידה.

הכנסות המדינה: המיסוי הירוק ממשיך להשפיע

תקבולי המדינה ממסים על רכב ירדו ב־5.7%

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, ב־2011 גדל מספר המכוניות שיובאו לישראל בהשוואה לנתוני 2010. כך, בעוד שב־2010 יובאו ארצה 216,430 מכוניות, ב־2011 יובאו 225,949 מכוניות. עם זאת, לפי רשות המסים, למרות העלייה במספר המכוניות שיובאו, חלה ירידה בהכנסות המדינה ממיסוי על רכב. כך, בעוד שב־2010 הרוויחה המדינה 8.577 מיליארד שקל מיבוא מכוניות, ב־2011 ירדה ההכנסה ממיסוי בשיעור של 5.66% ל־8.352 מיליארד שקל.

הונדה אינסייט, צילום: אתר יצרן הונדה אינסייט | צילום: אתר יצרן הונדה אינסייט, צילום: אתר יצרן

ברשות המסים מסבירים את הירידה בכניסת המיסוי הירוק לתוקף ב־2009. לפי מתווה המיסוי הירוק, מתחילת 2010 מוטל על כל מכוניות הנוסעים הנמכרות בישראל מס קנייה של 83%. משיעור מס זה מנוכים סכומים של עד 15 אלף שקל, לפי כמות המזהמים שהמכונית פולטת. רפורמה זו הביאה לעלייה ניכרת במכירותיהן של מכוניות הפולטות כמות זיהום נמוכה. כך, לפי הנתונים, בעוד שב־2008 עמד הציון הירוק הממוצע של רוב המכוניות החדשות שנמכרו בישראל על יותר מ־195 נקודות (רמת זיהום גבוהה), ב־2011 הציון הירוק הממוצע של המכוניות הנמכרות בישראל הוא פחות מ־175.

ברשות המסים מציגים השנה גם חישוב של שיעור המס הריאלי שהוטל על המכוניות החדשות שנמכרו בישראל ב־2011 ושל מספר המכוניות שהשתייכו לכל קבוצת זיהום. כך עולה מן הנתונים שקבוצת הזיהום הרביעית, מתוך 15, תפסה את נתח השוק הגדול ביותר - 19.5% מהיקף השוק. שיעור מס הקנייה הריאלי שהוטל על המכוניות בקבוצה זו, כלומר 83% בניכוי של 12 אלף שקל כזיכוי עבור זיהום האוויר המועט, היה 56% בלבד. מבין המכוניות החדשות שנמכרו ב־2011, 37% היו בגוני אפור וכסוף; 26% היו בצבע לבן ו־15% היו שחורות.

פרופיל הרוכשים: מכוניות חדשות הן עדיין רק לעשירים

חברות הליסינג שולטות בשוק היד השנייה

השנה, לראשונה, בוחנת רשות המסים את רמת ההכנסה של רוכשי הרכב. לפי הנתונים, רכישת רכב חדש עדיין נחשבת בישראל לזכות השמורה רק עבור בעלי הכנסה גבוהה. כך, רמת ההכנסה החודשית הממוצעת הגבוהה ביותר שייכת למייבאי מכוניות ביבוא אישי ועומדת על 23,234 שקל.

הכנסתם הממוצעת של רוכשי מכוניות חדשות שלא ביבוא אישי, שהיוו 22% מכלל רוכשי הרכב ב־2011, היתה 17,026 שקל. כמו כן, לפי הנתונים, ב־2011 הרכישות של כלי רכב ששירתו בציי רכב הגיעו לשיא של 83% מכלל עסקאות היד שנייה. נתון זה תקף לגבי מכוניות בנות שלוש שנים, כלומר מכוניות שסיימו חוזה ליסינג ומוצעות לקהל הרחב.

נתון חריג נוסף שעולה מנתוני הרשות הוא ש־55% מהמכוניות שגילן עד שנה נמכרו על ידי חברות הליסינג, מה שמצביע על פעילות ערה של סחר במכוניות חדשות ישירות מן היבואן לצרכן דרך חברת הליסינג.

יבוא אישי: עדיין אוהבים מנועים גדולים

טויוטה ומרצדס ניצבות בראש טבלת הייבוא האישי

כמדי שנה, גם ב־2011 סוקרת רשות המסים את תחום הייבוא האישי, הצפוי לקבל השנה "חיזוק" משמעותי הודות לאישור יבואן של מכוניות אירופיות דרך ארה"ב, שהיה אסור עד כה. ב־2011 יובאו ארצה 2,192 מכוניות ביבוא אישי, לעומת 2,153 ב־2010.

טויוטה סיאנה טויוטה סיאנה טויוטה סיאנה

הרכב הפופולרי ביותר ביבוא האישי היה טויוטה, עם 553 מכוניות ב־2011. במקום השני ניצבת מרצדס עם 521 מכוניות. במקום השלישי ב.מ.וו עם 296 מכוניות. אחריה קרייזלר (290), שברולט (132), לקסוס (66) והונדה (60). כ־70% מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי הם בעלי נפח מנוע של 3,000 סמ"ק ויותר. להשוואה, ביבוא סדיר כ־90% מהמכוניות הן בעלות מנוע בנפח שאינו עולה על 2,000 סמ"ק.

חברות הליסינג: ירידה עקבית בנתח השוק

נתח השוק של ציי הרכב ירד לשפל של 44%

ב־2008 נכנסה לראשונה לתוקף שיטת חישוב שווי השימוש הליניארי, שהחליפה את שיטת חישוב שווי השימוש לפי קבוצות. לפי השיטה החדשה משלמים מחזיקי רכב צמוד שווי שימוש חודשי בגובה 2.48% ממחיר המחירון של רכב חדש. שיטה זו הביאה לעלייה בגובה שווי השימוש שמשלמים מחזיקי רכב צמוד.

כתוצאה מכך חלה ירידה מתמדת בשנים האחרונות ברכישות ציי הרכב (כולל חברות ליסינג) והגיעה לשיא נמוך חדש ב־2011. בשנה זו ירד לראשונה זה שנים רבות חלקם של ציי הרכב בישראל לפחות מ־50% מהמכוניות שנמכרו, ל־44% בלבד. מבין הרכבים השייכים לציי הרכב חלק ניכר השתייכו לחברות ליסינג, שגם סובלות מירידה עקבית בנתח השוק.

כך, לפי הנתונים, 39% מהמכוניות שנמכרו ב־2009 נמכרו לחברות הליסינג, ואילו ב־2011 היה חלקן של חברות הליסינג 29%. השינוי בשיטת חישוב שווי השימוש השפיע ישירות גם על העדפות מחזיקי הרכב הצמוד. כך, אם ב־2009 היוו מכוניות משפחתיות בעלות מנועי 1.6 ליטרים 40% מהמכוניות שנמכרו, ב־2011 הן היוו 13% מהרכישות.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הכנסות המדינה מרכב
הכנסות המדינה ממיסי הרכב כפי שמצוין בכתבה הם 9% מהתקציב, אם נוסיף לזה את הכנסות המדינה מהבלו והמס על הדלק, ומהתשלום עבור רשיון שנתי לרכב נגיע כנראה ל - 25% הכנסות המדינה מבעלי הרכבים, האם זה לא שוד לאור היום? ומה בעלי הרכב מקבלים בתמורה? כלום, כבישים גרועים, מצלמות מהירות שתפקידן לא למנוע תאונות ואסונות אלא להגדיל את המיסים, (בפירוש המילה מיסים נכונה גם כאן) שמשלם בעל הרכב. על מדינה מושחתת כבר דיברנו?
בן ארי , חיפה  |  03.05.12
לכל התגובות