אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: האם מיקרוסופט שוב מנסה לקבור דפדפן מתחרה? איור: ליאב צברי

דו"ח טכנולוגי: האם מיקרוסופט שוב מנסה לקבור דפדפן מתחרה?

מוזילה, שסבלה מנחת זרועה של ענקית התוכנה בימי נטסקייפ, טוענת שמיקרוסופט חוזרת לתקופה ההיא - ונעזרת בווינדוס כדי להרוג את פיירפוקס. וגם: גוגל מוותרת על האידיאולוגיה והסמארטפונים נכנסים לשוק במהירות שיא

10.05.2012, 14:09 | יוסי גורביץ

נכנסות שוב לזירה

פעם, מזמן, הרגה מיקרוסופט את נטסקייפ. במקומו היא העלתה את גרסאות הדפדפן שלה, אינטרנט אקספלורר 5 ו-6, שבאמצעותן שלטה בתחום הדפדפנים במשך חמש-שש שנים רעות.

ואז, לפני כשבע שנים, הגיח פיירפוקס, הדפדפן שירש את נטסקייפ מבית מוזילה, ונתן למיקרוסופט פייט רציני. הוא התחיל את הרנסנס בתחום הדפדפנים. בתחילה הוא היה צריך להילחם רק במיקרוסופט: מאוחר יותר הגיע גם כרום של גוגל והחל לכרסם בנתח השוק של מוזילה.

עכשיו, טוענת מוזילה, מיקרוסופט שבה ותופסת את התפקיד הישן שלה, כמי שמנסה לחסל אותה. לטענת הקרן, גרסת ווינדוס 8 שתעבוד על שבבי ARM לא תאפשר שימוש בדפדפנים שאינם אינטרנט אקספלורר בממשק הדסקטופ שלה.

מיקרוסופט מתכוונת לקדם את ווינדוס 8 לשבבי ARM כך שמערכת ההפעלה תהפוך לבסיס למספר גדול של טאבלטים ומחשבים קלים אחרים. המשמעות, על פי מוזילה, היא שמיקרוסופט חוזרת ל-1998 – השנה שבה התמודדה עם תביעת הגבלים עסקיים ענקית משום שהכריחה משתמשים להתקין אינטרנט אקספלורר על מערכת ההפעלה ווינדוס.

במוזילה טוענים שמה שמיקרוסופט עושה מזכיר מאוד את ההתנהלות של אפל, שנמנעת מאישור דפדפנים יריבים ל-iOS. מיקרוסופט, שוב כמו אפל, נמנעה מלהגיב.

פיירפוקס. מוזילה נגד מיקרוסופט, וזאת לא כותרת משנות ה-90 פיירפוקס. מוזילה נגד מיקרוסופט, וזאת לא כותרת משנות ה-90' | צילום: בלומברג פיירפוקס. מוזילה נגד מיקרוסופט, וזאת לא כותרת משנות ה-90

אובייקטיביות? בגוגל?

פעם, לא כל כך מזמן, גוגל התהדרה בכך שהתוכן שמופיע במנוע החיפוש שלה הוא תוצר של אלגוריתם על-אנושי, נטול מגע יד אדם, ועל כן התוצאות שלו הן התוצאות המדויקות ביותר. בשנתיים האחרונות היא נסוגה בעקביות מהעמדה הזו, ככל שהיא משתמשת במנוע החיפוש כדי לקדם את מוצריה-שלה. עכשיו היא נוטשת אותה לגמרי.

מנועי חיפוש, אומרת גוגל בדו"ח שהוציאה לאחרונה, הם כלי תקשורת. ככאלה, יש להם דעות, ולדעות האלה יש זכות ביטוי שאיננה נופלת מזו של "הניו יורק טיימס". כיוון שמנוע החיפוש שלה הוא בסך הכל הבעת דעותיה של גוגל על מה שחשוב בעולם, אין שום סיבה עלי אדמות שהיא לא תשלח תוצאות חיפוש שלא מוצאות חן בעיניה לבית הקברות. או, במקרה של גוגל, לעמוד התוצאות השמיני.

ולמה גוגל טרחה לנסח חוות דעת כזאת? כי היא מנסה לטעון שלממשלה אין זכות לנסות לכפות על מנוע החיפוש אובייקטיביות, והיא לא יכולה לקנוס את גוגל על כך שהיא דופקת את המתחרים שלה. המטרה היא לשכנע את הממשלה שאם היא תנסה להטיל עליה רגולציה, גוגל תלך לבית המשפט ותטען שפגעו בזכויותיה המוגנות על ידי התיקון הראשון לחוקה: לכתוב מה שבא לה.

וזה לגיטימי, כמובן. זכותה של גוגל להודיע שהיא לא מתיימרת לשום דבר, שהיא לא מנסה לשקף תמונה של העולם, שהיא לא שואפת "לאנדקס את סך הידע האנושי" אלא רק להציג אותו באופן שייצג בצורה הטובה ביותר את האינטרסים העסקיים שלה. היא רק מתבקשת לוותר בזאת על הכסות האידיאולוגית שעטתה בעשור האחרון, ולהודות בכך שהיא חברה עסקית ותו לא – וחברה עסקית שהגיעה למונופול בתחום החיפוש תוך הטעיה מכוונת של הציבור באשר למטרותיה וכוונותיה.

חיפוש בגוגל. לא אובייקטיבית, צילום מסך: Google חיפוש בגוגל. לא אובייקטיבית | צילום מסך: Google חיפוש בגוגל. לא אובייקטיבית, צילום מסך: Google

ההאקרים של פוטין תוקפים שוב

אתר הזרמת הווידיאו Ustream הופל אתמול לכמה שעות, והמנכ"ל שלו, בראד הנסטייבל, עצבני בהתאם. לדבריו של הנטסטייבל, האתר ספג התקפת DDoS ממוקדת וארוכה. "אנחנו עסק, והפסדנו הרבה כסף היום", הוא ציין, "זו היתה התקפה בסדר גודל שאני לא בטוח שהרבה אתרים אחרים יוכלו לעמוד בו".

אבל הנטסייבל לא נכנע, להיפך. ההתקפה, לפי ההערכות, נועדה לפגוע בעיתונאים-אזרחים רוסיים, שדיווחו על המחאות נגד השבעתו של קולונל הק.ג.ב. לשעבר ולדימיר פוטין לנשיא. זו היתה ההתקפה השלישית בחודשים האחרונים נגד יוסטרים – וגם בשתי ההתקפות הקודמות, בדצמבר וינואר, המטרה היתה לשבש את השידורים של מתנגדי פוטין.

להתקפות רשת מצד תומכי פוטין יש היסטוריה לא קצרה, ובתנועת הנוער שלו – שמה הרשמי הוא נאשי, "שלנו" – התרברבו בכך שהיא היתה מעורבת הסייבר בהתקפות על גיאורגיה ואסטוניה, שתי מדינות עצמאיות שרוסיה מעולם לא ויתרה על תביעותיה כלפיהן.

אלא שהפעם פוטין הסתבך עם האדם הלא נכון. הנטסייבל אמר למתכנתים שלו שהוא רוצה מכת נגד. התוצאה היא שהחל מאמש, יש ערוץ יוסטרים שמוקדש לרוסיה, עם תוכן מקומי ותוכן מתורגם לרוסית. כך צריך.

בתוך כך האגף הפסיכי של התנועה לחופש ברשת, הידוע גם כאנונימוס, תרם את חלקו המפוקפק כרגיל למאבק - והפיל את האתר של פוטין לכמה דקות. הטרוריסטים האנרכיסטיים של אנונימוס והטרוריסטים הטוטאליטריים של פוטין נעזרים באותם הכלים: סתימת פיות על ידי עדר נבער של משוכנעים.

הפגנה נגד פוטין. כעס באתר הזרמת הווידיאו, צילום: בלומברג הפגנה נגד פוטין. כעס באתר הזרמת הווידיאו | צילום: בלומברג הפגנה נגד פוטין. כעס באתר הזרמת הווידיאו, צילום: בלומברג

הטכנולוגיה המהירה ביותר?

 

האם השחנבונים, סמארטפונים בלעז, שוברים את כל השיאים במהירות החדירה שלהם לשוק? מחקר חדש שיצא מ-MIT טוען שסביר מאוד שכן.

טלפונים – רגילים, כאלה של אלכסנדר גרהאם בל – נזקקו לכ-25 שנים עד שרשמו חדירה של 10% בציבור האמריקאי. חשמל נזקק ל-30 שנים כדי להגיע להישג הזה. טלפונים סלולריים רגילים והטלוויזיה נזקקו לקצת יותר מעשר שנים.

לסמארטפונים לקח כ-8 שנים להגיע ל-10%, שזה אמנם קצב איטי יותר משל הטאבלטים. אבל אז בודקים תוך כמה זמן הטכנולוגיות הגיעו לחדירה ניכרת, של כ-40%. מכשירי סלולר רגילים נזקקו לשבע שנים, האינטרנט לחמש. הסמארטפונים, כמו הטלוויזיה - אומצו אפילו מהר מכך. הטאבלטים טרם הגיעו לתפוצה רחבה כל כך, רחוק מזה. והחדירה של הסמארטפונים, אומרים החוקרים, היא גלובלית.

עכשיו השאלה היא תוך כמה זמן הסמארטפונים יגיעו לשלב הרוויה: אזור ה-70%. בהתחשב בכך שהם כבר עברו את קו ה-50% בארה"ב, זה כנראה לא ייקח יותר מדי זמן. בערך אחד מכל שלושה מכשירים שנמכרו בעולם ברבעון הראשון של 2012, לפי IDC, היו סמארטפונים - בהשוואה לאחד מארבעה ברבעון המקביל אשתקד. יחד עם הזינוק המהיר של הטאבלטים, נראה שאנחנו עוברים מהפכה מבלי שיהיה לנו מספיק זמן כדי לעכל אותה. וזה אף פעם לא סימן טוב.

קצרצרים

הסמארטפונים אמנם מדלגים בעליצות קדימה, אבל רוב העולם – שכידוע, לא חי באירופה וארה"ב – עדיין משתמש בכסילופונים. למרבה הצער, בהתאם, טוויטר שדרגה את אפליקציית הסלולר שלה, mobile.twitter.com, כך שמעתה משתמשי טלפונים פשוטים יוכלו להיעזר בה ביתר קלות – היא דורשת שליש מהפס הרחב ביחס לאפליקציה להורדה. בטוויטר אמרו שהדבר מאפשר לשירות שלהם להיות נגיש לכולם, גם עם המכשירים הפשוטים ביותר והרשתות החלשות ביותר.

מכשירי סלולר בהודו. טוויטר רוצה לצבור תאוצה בעולם המתפתח, צילום: בלומברג מכשירי סלולר בהודו. טוויטר רוצה לצבור תאוצה בעולם המתפתח | צילום: בלומברג מכשירי סלולר בהודו. טוויטר רוצה לצבור תאוצה בעולם המתפתח, צילום: בלומברג

פרק חדש בסדרה "המלחמה על זכויות היוצרים, למטומטמים בלבד": מספר רשויות בארה"ב – ה-FBI ו-ICE, ארגון שבמקור אמור היה להלחם בהגירה בלתי חוקית – הודיעו כי הן מכפילות את מספר האזהרות בנוגע לגניבת סרטים שמופיעים בתחילת כותרים שנרכשו באופן חוקי. מעתה יהיו שתי אזהרות כאלה (כי אם עד כה לא נמנעת מגניבה בגלל אזהרת ה-FBI, אז עוד אחת בוודאי תשכנע אותך), והן יימשכו 20 שניות שעליהן לא ניתן יהיה לדלג. מצד שני, אם תגנוב את הסרטים האלה במקום לרכוש אותם, לא יהיו שום אזהרות שגוזלות זמן יקר מחייך. לזה התכוון רונלד רייגן כשאמר ש"המילים המפחידות ביותר באנגלית הן 'אני מהממשלה, ואני כאן כדי לסייע לך'".

משקיעי הון סיכון עוזבים בזעף את סין, ובהתאם הסטארט-אפים שם חשים מחנק אשראי. הסיבה: אין אקזיטים שווים. עד לאחרונה השקיעו קרנות רבות בסין, אבל עכשיו הן מגלות שהכסף המהיר לא זורם. המשקיעים לא הבינו שחברות סיניות אינן דומות לחברות מערביות, והן מופעלות בעצם על ידי המפלגה הקומוניסטית תוך קידום האינטרסים שלה – לא של בעלי המניות. בנוסף, הם האמינו לדו"חות המפוקפקים של רואי החשבון בסין, אבל שורה של שערוריות בתחום חשפו הונאות מסיביות. ככה זה כשכל מה שמעניין אותך הוא השורה התחתונה, ושיילכו המוצר והלקוח לחפש את עצמם. 

האם אתה סלבריטאי רשת? האם אתה משפיע על אנשים? בקיצור, האם דירוג הקלאוט שלך – Klout הוא שירות שופוני שמדרג את השפעת הרשת שלך – עולה על 40? אם כן, בקלאוט ישמחו לתת לך את הכבוד המגיע לך. אם תגיע לנמל התעופה של סן פרנסיסקו, תוכל לשהות בלאונג' האח"מים של חברת התעופה קתאי פסיפיק. השוהים הרגילים שם – אנשי מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה – ודאי יתלהבו.

ונסיים בחדשות טובות: Carmageddon חוזר לזירה. המשחק הפרוע עורר שערוריות בסוף שנות התשעים, כיוון שאתה מקבל בו נקודות על דריסת אזרחים חפים מפשע, בעיקר אם אתה עושה את זה בסטייל. כעת החברה שמייצרת אותו פונה לקיקסטארטר כדי שהגולשים יעזרו לה לממן גרסה חדשה. יש לה סרטון חמוד להפליא, ואם תתרמו יותר מאלף דולר, הם יכניסו אתכם למשחק!  

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
תגובה לאחד
בקשר למחשבה שלך לגבי הסמארטפונים. אפשר היה להשוות לגבי דברים עכשיויים יותר ואז היית מגיע למסקנות מסויימות. כשהישוו את זה לדברים משמעותיים במרוצת השנים קיבלת מסקנה אחרת, אימוץ הטכנולוגיה נעשה מהיר עם השנים. יש לזה הרבה משמעויות כמו למשל מה יקרה עם טכנולוגיה חדשה עוד 50 או 100 שנה או יותר. הגיוני שמתישהו ייקח פחות משנה לאמץ טכנולוגיה למשל...
ברץ  |  10.05.12
2.
כמה נקודות למחשבה
יוסי, תודה על הטור המשובח מהרגיל היום. לגבי גוגל, האם הטיעון שלה שמנוע החיפוש מציג דעה אינו סותר טיעונים קודמים שלה? בעיקר מדובר בתביעות כנגדה באשר לתוצאות חיפוש שנויות במחלוקת: אנשים שטענו שהיא מעלה עליהם שערוריות שווא מהעבר, יהודים שטענו שתוצאות החיפוש אחרי המילה "יהודי" בצרפתית מעלה תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, וכו'. למיטב זכרוני, גוגל טענה שאיננה קובעת את התוצאות, ולכן אין עליה לשאת בתוצאות של הפרת החוקים המקומיים בנוגע לתביעות דיבה או הסתה גזענית. סתם נקודה למחשבה. לגבי פוטין, מה חדש? בקרוב אצלנו. יש כמה אנשים במפה הפוליטית הישראלית שקוראים ידיעה כזו כאילו הייתה מדריך למשתמש. לגבי הסמרטפונים, אני חושב שלהשוות אותם לרשת הטלפון או החשמל זה לא ממש הוגן. ראשית, חדירה של רשת הטלפון או החשמל חייבה סלילה של תשתית חדשה לגמרי (עבור כל אחד מהם), ובמדינות בהם אין תכנון מרכזי לתשתיות (שיעול, ארה"ב, שיעול), הקמת תשתית חדשה מתרחשת רק אם יש בהם ערך כלכלי. כידוע לחבר חלקים נידחים בורמונט לרשת החשמל לקח ה-ר-ב-ה שנים (ואת הניו-דיל). לעומת זאת, סמרטפונים מתבססים על רשת קיימת, אמנם דורשים הרחבת רוחב הפס בה, אבל זה לוקח יותר זמן וכידוע AT&T סבלה מלעג רב על חוסר יכולת לספק את דרישות התשתית של בעלי האייפונים צמאי הפס. שנית, עולם הצרכנות של היום לא דומה בכלום לעולם הצרכנות של ימי חיבור הטלפון או החשמל, בוודאי לא בארה"ב בה כל 5 דקות יש 5 דקות פרסומות בטלביזיה. צריך להשוות תפוחים לתפוחים: כמה זמן לקח לסמרטפונים להיקלט לעומת המצאות חדשות אחרות בעשורים האחרונים? נגיד, נגני אמ פי 3.
אלעד  |  10.05.12