אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": יוזמת פארק התעשייה הישראלי־ירדני חוזרת צילום: חיים צח

בלעדי ל"כלכליסט": יוזמת פארק התעשייה הישראלי־ירדני חוזרת

הממשלה צפויה לאשר בימים הקרובים את בניית פארק התעשייה המשותף על אדמות קיבוץ טירת צבי, שההחלטה על הקמתו התקבלה לפני כ־81 שנה

13.05.2012, 07:01 | תומר אביטל

האם המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח אזורי סילבן שלום יצליח להחיות את פרויקט "שער הירדן"? כ־18 שנה אחרי חוזה השלום עם ירדן — הממשלה צפויה להחליט בימים הקרובים על הקמת פארק תעשייה ותעסוקה משותף עם ממלכת ירדן. ל"כלכליסט" נודע כי ועדת שרים בראשות שלום תתכנס מחר ותתבקש לאשר את ההחלטה שלפיה יוקם הפארק. עם זאת, ייתכן כי ההחלטה, אף שהיא כבר מוכנה, תועבר לדיון הבא של ועדת השרים. בהצעה תומכים שרי התמ"ת, הביטחון, התחבורה, החוץ והפנים.

פארק "שער הירדן" עבר כבר אינספור גלגולים, ועקב שרשרת כשלים בירוקרטיים, כלכליים ומחאות סביבתיות לעולם לא יצא לפועל. זאת אף שכבר ב־1997 החליטו שתי הממשלות לקדם את הקמת הפארק ולחפש קרקע מתאימה. ב־1998 חתם שר התשתיות דאז אריק שרון עם שר המים וההשקיה הירדני על מזכר הבנות. ירדן הקצתה לסוגיה כ־700 דונם וסיימה במהרה להכין את השטח והתשתיות, שכיום אף פועלים בקרבו ארבעה מפעלים.

 , צילום: מיקי אלון צילום: מיקי אלון  , צילום: מיקי אלון

בישראל התעכב הפרויקט אף שהוקצו לו כ־245 דונם באזור קיבוץ טירת צבי שבבקעה. ב־2002 אושרה תוכנית המתאר המקומית לרבות גשר לרכב ולהולכי רגל על נהר הירדן, בשנים שלאחר מכן בוצעו עבודות פיתוח ראשונות וצה"ל התבקש לפנות את המיקוש באזור. אולם אף שהושקעו בפיתוח האזור עשרות מיליוני שקלים משני הצדדים, גם על ידי יזמים פרטיים, הוא לא יצא לפועל.

לפי הצעת המחליטים שהגיעה לידי "כלכליסט", בחלק הישראלי יחול החוק הישראלי וכן הפארק לא ישמש כמעבר גבול. ישראלים ייכנסו וייצאו מהצד הישראלי, והירדנים מהירדני. מעבר הגבול, גם לסחורות שלא יוצרו במקום, ימשיך להיות מעבר שייח' חוסיין הנמצא כמה קילומטרים מהפארק. סחורות שייוצרו במפעלים במקום ייאלצו לעבור בנקודת מכס. הממשלה תשכור קבלנים שיקימו את הפארק, לרבות גשר עם רכבת שיאפשר את העברת הסחורות הישראליות והירדניות לחיפה.

עוד קובעת ההחלטה כי תוקם ועדת היגוי בין־משרדית בראשות מנכ"לית המשרד לשת"פ אזורי אורנה הוזמן־בכור, שתנסח מתווה כולל להפעלת הפרק. הוועדה תבחר את הגופים שיפעילו את הפארק ותבחן כיצד לפתח אותו "באופן שייטיב עם השוק הישראלי בכלל, ועם עידוד תעסוקה של בני מיעוטים בפרט". הוועדה תתאם מול ממשלת ירדן את הפרטים האחרונים ותגיש החלטה בתוך ארבעה חודשים לממשלה. בהמשך המתווה יובא לחתימה מול ירדן עצמה.

הוועדה תחליט גם איך להקים את הפארק — האם דרך מכרז, הקמת מינהלת ממשלתית, או שמועצת עמק המעיינות תקדם את הנושא. לפי ההערכות עלות הפרויקט, הבנוי בעיקר מבניית הדרכים והגשר, תעמוד על 90 מיליון שקל. הוועדה גם תחליט כיצד להוציא את הכסף.

לדברי גורמים מקצועיים, עד היום היה קשה לשכנע את המכס וגורמים נוספים שהם לא מקימים מעבר גבול נוסף אלא אזור תעשייה. ההחלטה מנוסחת בעיקר כדי לחדד נושא זה.

לתוכנית עלולים להיות מתנגדים רבים מצד ארגונים סביבתיים. הפארק ממוקם בסמוך לשמורות טבע וקיים חשש כי הוא עלול לגרום נזקים קשים, יצירת שפכים וזיהום סביבתי.

השר שלום אמר ל"כלכליסט": "אזור התעשייה עמד כפיל לבן במשך שנים ולאחר מאמץ הצלחנו להבקיע ולהוציא את הפרויקט לפועל. מדובר בשיתוף פעולה אמיתי המחבר בין ישראל לעולם הערבי. הפרויקט יהיה בעל השלכות כלכליות משמעותיות על האזור כולו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות