אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: רוצה לקדם סטטוס בפייסבוק? שלם צילום: shutterstock

דו"ח טכנולוגי: רוצה לקדם סטטוס בפייסבוק? שלם

פייסבוק תבטיח שכל חבריך יראו את הסטטוס שלך תמורת תשלום צנוע, ותשתמש במידע שמספקים הגולשים גם לצורך פרסומות מחוץ לאתר. וגם: הקרקס ביאהו נמשך ואישה נתבעת בניו ג'רזי כי שלחה הודעת SMS לנהג

13.05.2012, 14:05 | יוסי גורביץ

כמה זה שווה לך?

הנפקת פייסבוק מתקרבת, ויוצרת את הבאזז הרם והמייגע ביותר מאז הגעתו של האייפד הראשון. לקראת היציאה לבורסה נראה שפייסבוק לא רק קפצה מעל הכריש, כמו שאומרים באמריקאית, אלא גם חתמה איתו על חוזה לסיבוב הופעות שכולל דואט צמוד. הפעם היא מצאה שיטה לגרום לאנשים לשלם לה.

פייסבוק, כידוע, חינמית. זה חלק נכבד מסוד הקסם שלה. זו הסיבה שאנשים מוכנים לתת לה מידע רב כל כך – אחרי הכל, הם מקבלים שירות ללא תשלום. עכשיו היא מנסה לחרוג מהקו הזה. מפרסומות לבד קשה לחיות, ואם הכנסות פייסבוק לא יהיו גבוהות כמגדל בבל, יהיו לכך השלכות שליליות מאוד בהתחשב בשווי האסטרונומי שבו היא יוצאת להנפקה.

משתמש פייסבוק בניו זילנד גילה להפתעתו שהחברה מציעה לו לשלם סכום נמוך – קצת פחות משני דולר – ובתמורה היא מתחייבת לקדם את הסטטוסים שהוא מפרסם לכל חבריו והקולגות שלו. הוא חשב תחילה שמדובר בהונאה, אבל פייסבוק הודיעה רשמית שהיא אכן מנסה את התרגיל הזה בניו זילנד - ואם הוא יעבוד, הוא יגיע לשאר העולם.

ומהרגע שהשירות הזה יהיה זמין, פייסבוק תפציץ את הגולשים בנסיון לשכנע אותם שהסטטוס האחרון שלהם הוא כליל השלמות, שנינות שהיתה גורמת לאוסקר וויילד להחוויר ולהחליף מקצוע, ושיהיה מאוד חבל אם הוא ישקע בתהומות הנשייה רק כי למשתמש אין מושג מה טוב לו. היא תהפוך, בפועל, למקבילה של Vanity Press, הוצאות הספרים שמשכנעות אנשים תמימים שלספרים חסרי הערך שהם כתבו יש קהל.

פייסבוק שואבת את המידע שלכם, איור: יונתן וקסמן פייסבוק שואבת את המידע שלכם | איור: יונתן וקסמן פייסבוק שואבת את המידע שלכם, איור: יונתן וקסמן

וזה עוד כלום לעומת מה שהיא עושה עם תנאי השימוש שלה.

כל מה שתגידו לפייסבוק ישמש נגדכם

פייסבוק נאלצה להגיע להסכם משפיל משהו עם רשות הסחר הפדרלית בשנה שעברה, שבו היא התחייבה להודיע בצורה ברורה וחד משמעית על כל שינוי שהיא עושה בהגדרות הפרטיות שלה. היא צייתה לצו, ומודיעה כעת שמעתה היא תשתמש במידע שלך כדי להציג לך פרסומות גם מחוץ לפייסבוק.

"כל מה שאתה עושה ואומר בפייסבוק" מבהיר סמנכ"ל הפרטיות שלה, ארין אגאן, "ישמש כדי להציג לך מודעות. המדיניות שלנו אומרת שאנחנו יכולים להציג לך פרסומות מחוץ לפייסבוק בהתבסס על המידע שלך". לזכותו של אגאן ייאמר שבאמת אי אפשר להיות ברור יותר.

הפרסומות ברשת החברתית ככל הנראה לא משיגות את מטרתן – הכנסות – כי הגולשים התרגלו לזהות את מיקום הפרסומות ולהתעלם מהן. אז עכשיו החברה תמכור את המידע שנתתם לה מרצונכם החופשי לחברות צד שלישי, כדי שאלה יציגו לכם פרסומות גם באתרים שבהם אתם לא רגילים להן. במילים אחרות, כל מה שתאמרו לפייסבוק ישמש נגדכם.

בהתאם, פייסבוק מודיעה חד משמעית שאם עד כה היא שמרה עליכם מידע ל-180 יום מאז שסיפקתם אותו, מעתה היא תשמור אותו עד שהזאב פנריס ישתחרר מכבליו ויטרוף את השמש. או, בלשונה, "כל זמן שיש בו צורך כדי לספק לכם שירות".

כל זה, כמובן, הוא מטח אזהרה לעבר גוגל. מעכשיו, אומרת לה פייסבוק, אנחנו הולכים באמת להיכנס בכם ובמוצר הפתטי גוגל+. הפרסומות שלנו, ממוקדות מטרה משום שאנחנו יודעים כל כך הרבה, לא יוגבלו לפייסבוק אלא לרשת כולה. מה יש לכם להציע למפרסמים שיתחרה בזה?

צפו, על כן, שגוגל תנקוט צעדים לא-סימפטיים דומים כלפי המידע שהעברתם לה בגוגל+. בהיותה גוגל, כמובן, יש סיכוי סביר שהיא תכריז על רק אחרי שאיזה רגולטור ימשוך לה בזנב של מזימותיה, ואז היא תזרוק את התיק על מהנדס בודד. אבל זה בסדר, אף אחד לא באמת משתמש בגוגל+.

מופע הארנבות של סקוט תומפסון

נסיונותיו הנואשים של סקוט תומפסון להחזיק בקרנות המזבח הופכים פאתטיים מיום ליום. חבר המנהלים של יאהו, שמקלל כעת את יומו על מינויו של תומפסון למנכ"ל, חוקר איך אף אחד לא גילה שאין לו תואר במדעי המחשב כפי שהצהיר.

לתומפסון היו כמה תירוצים מרשימים. לטענתו, הוא בכלל לא אמר ליאהו שיש לו תואר במדעי המחשב. לפי מנכ"ל יאהו, הוא לא זה שסיפק לחברת האינטרנט את קורות החיים שבהם הופיעה השורה הזו. 

מה?! ובכן, תומפסון רומז בגסות שהמידע השקרי אודותיו הגיע כתוצאה משגיאה של חברת ההשמה שסידרה לו את הג'וב בפייפאל, ב-2005. במהלך הראיון ההוא, טוען תומפסון, יצרה חברת ההשמה – שבינתיים הכחישה את כל מה שמיוחס לה – קורות חיים שכללה את התואר המפוברק שלו במדעי המחשב. אחרי שכירתו על ידי פייפאל, קורות החיים שימש ליצירת ביוגרפיה רשמית שלו.

מארק תומפסון. אין סוף לתירוצים, צילום: בלומברג מארק תומפסון. אין סוף לתירוצים | צילום: בלומברג מארק תומפסון. אין סוף לתירוצים, צילום: בלומברג

נו, אז איך זה מנקה את תומפסון? המנכ"ל האומלל טוען עכשיו שהוא בכלל לא קרא את שני המסמכים האלה. כלומר, מצפים שנאמין שחברת השמה יצרה עבור תומפסון קורות חיים - שאותם לא קרא. אחר כך הוא איפשר לפייפאל לכתוב ביוגרפיה שמבוססת על קורות החיים, ולהציג אותו לכל העולם ואשתו – ולא טרח לקרוא גם את המסמך הזה.

ואם זה לא הספיק, אז תומפסון נשאל גם מדוע לא תיקן שדרן רדיו שראיין אותו והתייחס ספציפית לתואר הלא-קיים. התירוץ של תומפסון? לא מנומס לקטוע מראיין. וואלה. הרושם המתקבל הוא שמנכ"ל יאהו הולך על הגנת יחיאל חזן – הידועה גם כ"המוח נשאר במחסן". עדיף לך להצטייר כמטומטם קליני מאשר כמי שהתיר להציג מסמכים שקריים בשמו לרשות לניירות ערך.

שלחת הודעה? אתה אחראי לתאונות דרכים

תביעה מטרידה מאוד מתנהלת בימים אלה בניו ג'רזי. מעשה שהיה כך היה: ב-2009 נסעו דייוויד ולינדה קוברט לתומם על האופנוע שלהם, כשלפתע נרמסו בידי משאית שהגיחה מולם. במשאית נהג אחד, קייל בסט, שלא היה פנוי להתבונן קדימה ולהימנע מדריסת אזרחים שלווים משום שהוא בדיוק השיב להודעת טקסט ששלחה לו ידידתו, שאנון קולונה.

על העובדות אין חולק: בסט כבר הודה בהן במשפט פלילי, ובהיותו בן טיפש עשרה גם יצא בזול – קנס של פחות מאלף דולר ועבודות שירות, שבוצעו באמצעות הרצאות בבתי ספר על למה זה לא חכם לנהוג במשאית תוך כדי קריאת טקסטים.

בני הזוג קוברט, ששרדו את ההתנגשות, לא ממש התרשמו מהעונש הקל הזה, והגישו תביעת נזיקין כנגד בסט. עד כאן, הכל סביר לגמרי: דרסת, שילמת. הכל קיבל תפנית מאוד לא בריאה כשעוכר הדין של הקוברטים דרש להוסיף את קולונה כצד לתביעה.

מה לעזאזל? ובכן, לטענת הפרקליט, קולונה עשויה היתה לדעת שבסט נוהג, ובכך שהיא שלחה לו הודעה היא עודדה נהיגה לא אחראית. אם בית המשפט יקבל את הטיעון המשונה הזה, כל אדם ששולח הודעה לאדם שיש לו רשיון בשעה שבה הוא אולי נוהג, יקבל פתאום אחריות לכל עבירת תנוע שיבצע שולח המסרון.

לקולונה לא היתה ברירה והיא שכרה סנגור, שמבקש מבית המשפט לשלול את הבקשה להפוך אותה לצד בכל הבלאגן הזה. קולונה מסבירה שהיא הניחה כששלחה את ה-SMS שהוא ייקרא בבטחה, לא תוך כדי נהיגה פרועה. הבה נקווה שאורו של השכל הישר יזרח בבית המשפט.

קצרצרים

צחוקים. כששואלים את סירי, העוזרת הווירטואלית של האייפון, מהו הסמארטפון הטוב ביותר, היא עונה ללא היסוס: לומיה 900 - המכשיר מבית מיקרוסופט ונוקיה. יש לשבח את סירי על הכנות, משהו שהחברה שמייצרת אותה לא מצטיינת בו. זה נהיה מצחיק יותר כשמגלים שכאשר שואלים את הלומיה, באמצעות בינג, מהו הסמארטפון הטוב ביותר, היא עונה שזהו האייפון. צוותי התכנות של הלומיה והאייפון, יש לכם פגישה דחופה עם סטיב באלמר וטים קוק, בהתאמה.  

חברת המשחקים רוביו, שגילתה להפתעתה לפני כשנתיים שהמשחק שלה עם החזירים והציפורים הפך ללהיט ענק, הודיעה בסוף השבוע שהיא מתכוונת להוציא בקרוב משחק נוסף. לא, לא יהיה מדובר בעוד נגזרת של פשושי המחץ. המשחק ייקרא Amazing Alex, והוא צפוי לצאת תוך חודשיים ולהיות חינוכי יותר מקודמיו.

שוקלים לקנות מניות פייסבוק, כשזו תונפק סוף סוף? לאט לכם. כל מיני חברות השקעות וערפדי בנקאות יקנו את כל המניות כשהן ייצאו. התוצאה תהיה שהמחיר של פייסבוק יזנק, ואם תרצו כמה ימים אחר כך לשים יד על מניה צוקרברגית תצטרכו לקנות אותה במחיר מלא ומופקע. אם אתם חושבים שיש לכם סיכוי לשים יד על המניה ביום הראשון, יש לי אחוזת חוף בירושלים למכור לכם. מיד לאחר מכן, מחיר המניה ירד, כי פייסבוק פשוט לא יכולה להיות שווה את המחיר המופקע שדורשים עבורה. בקיצור, כפי שמזכיר ה"וול סטריט ג'ורנל", זהירות.

המחאה נגד גניבת תוכן, וההגדרה של גניבה כזו כפיראטיות, מתגלות כעתיקות למדי. דניאל דפו, המחבר של רובינזון קרוזו ושורה של יצירות אחרות, כתב בזעם במאה ה-18 נגד Raskally Fellows – מדפיסים ש"יוצרים עותק פיראטי בדפוס קטן יותר, על נייר עלוב יותר, בכדי למכור את העותק במחיר נמוך מזה של המהדורה הראשונה". מדובר, הצהיר דפו בחרון אף, ב"שוד דרכים". צודק בכל מילה.

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות