אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מארק צוקרברג לא חברה איור: מורן ברק

מארק צוקרברג לא חברה

מנכ"ל פייסבוק לא ממש מגלה עניין ברוד שואו שלפני ההנפקה, ומבחינתו בצדק: בכל מקרה יהיה ביקוש למניות והוא ישמור על השליטה

13.05.2012, 15:33 | הראל עילם
עיני עולם הטכנולוגיה נשואות לניו יורק לקראת הנפקת פייסבוק. אנליסטים וכלכלנים מחכים ל־18 במאי, לאירוע שצפוי להכניס לפייסבוק מיליארדי דולרים ולהפוך אותה רשמית לאחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם. אבל נראה שהאדם שהכי פחות מתעניין בהנפקה הוא דווקא מייסד החברה מארק צוקרברג.

בשבועות שלפני כל הנפקה פומבית יוצאת החברה המנפיקה לרוד שואו - מסע פגישות עם משקיעים בניסיון להבטיח שהחברה תצליח למכור את הצעת המניות הראשונית שלה. למשקיעים ניתנת אז האפשרות לרכוש את המניות לפני כולם, כשהמשקיעים הפרטיים יכולים לרכוש את המניות רק מאוחר יותר. במקרה של פייסבוק, המחירים שיוצעו עם יציאת המניה לשוק יכולים להיות גבוהים הרבה יותר מהטווח שמופיע בתשקיף פייסבוק, שנע בין 28 ל־35 דולר למניה. באתרי סחר במניות פרטיות פייסבוק נסחרת כעת סביב 45 דולר.

ואיפה מארק צוקרברג בכל הסיפור הזה? מנכ"ל הרשת החברתית בחר שלא להתייחס ברצינות לרוד שואו. למפגש עם משקיעים בניו יורק הוא הגיע באיחור רב ולמפגש השני בבוסטון כלל לא טרח להגיע. בניו יורק הוא דיבר במשך 10 דקות בלבד ולא ענה לשאלות. משקיע אנונימי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא לא קיבל תשובות או כל מידע שלא היה כבר בתשקיף שהחברה הגישה, בעוד שרשת CNBC הגדירה את הנאום של צוקרברג כ"לא מספק".

אבל האמת היא שפייסבוק לא באמת זקוקה לוול סטריט, משהו שקשה למשקיעים ולאנליסטים לקבל. ההתנהגות של צוקרברג לא צריכה להפתיע אף אחד - לאירוע בניו יורק הוא לבש את הסווטשירט האהוב עליו, הופעה שמשכה ביקורת רבה, ובעבר כבר הגיע לדיוני גיוס כספים עם קרן ההון סיכון סקויה לבוש בפיג'מה ובסנדלים.

צוקרברג בלבוש אופייני, צילום: בלומברג צוקרברג בלבוש אופייני | צילום: בלומברג צוקרברג בלבוש אופייני, צילום: בלומברג

פייסבוק תתמודד גם עם קריסה במניה

הרשת החברתית אולצה לצאת להנפקה פומבית על ידי רשות ניירות ערך, וצוקרברג הביע מורת רוח מכך. החברה תנפיק פחות מ־15% מכלל המניות שלה - מה שיבטיח ביקוש רב, אבל נראה שהמנכ"ל הצעיר לא מחפש את האקזיט, אלא את הדרך לשמור על שליטה בחברה.

אף על פי שאחרי ההנפקה הוא יחזיק ב־27% מהמניות, הוא עדיין ישלוט ב־57% מכוח ההצבעה. קשה להאמין שמשקיעים חזקים היו מוכנים לאשר את רכישת אינסטגרם במיליארד דולר, בהתחשב שאינה מייצרת כל רווח, וזו אחת הסיבות שצוקרברג רוצה לשמור על הכוח בידיו.

בהנפקה יש אלמנט של סכנה: קצב הצמיחה של פייסבוק יורד בקביעות, והכנסות החברה לרבעון האחרון הן מתחת להערכות. אבל עדיין, המומחים מסכימים שפייסבוק תצליח למכור את כל המניות הראשוניות שלה ולרשום יום מסחר ראשון פעיל ומוצלח.

גם אם המניה תקרוס בחודשים לאחר מכן, כפי שקרה לגרופון וזינגה למשל, פייסבוק לא צריכה להיות מודאגת במיוחד מכך – היא רווחית במיוחד, עם תזרים מזומנים קבוע וכסף נזיל. פייסבוק בוודאי תנצל את כספי ההנפקה למימון פרויקטים חדשים, אבל צוקרברג ימשיך לשלוט בחברה ולא יצטרך להמשיך ולמכור מניות. מחיר המניה יהיה יותר רלבנטי למשקיעים.

למנכ"ל יש דברים חשובים יותר כרגע מאשר לדאוג לסגנון הלבוש שלו, והוא טורח להראות את זה למשקיעים בכל דרך אפשרית. הוא עסוק בהקמת חברת האינטרנט הגדולה בעולם. בינתיים הוא בהחלט בדרך לשם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות