אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוסף נסים

אוסף נסים

גארי בי. סוקול, מאספני הצילום המובילים בעולם, התחיל לאסוף צילום עכשווי בעקבות מפגש עם יצירותיו של עדי נס. לקראת התערוכה של נס, שנפתחת השבוע, הוא מסביר ל"כלכליסט" את סוד ההצלחה של הצלם

15.05.2012, 10:00 | רעות ברנע

"העבודות של עדי נס מתבססות על מוטיבים ישראליים מאוד, ועם זאת הן אוניברסליות מאוד", אומר גארי בי. סוקול, אספן צילום שהמגזין "ארט ניוז" הגדיר כאחד מ־25 המובילים בעולם. סוקול (51), בעבר שותף בכיר בחברה לייעוץ השקעות RCM Capital Management, עוסק כיום בייעוץ השקעות באופן פרטי. הוא חבר באגודת הידידים של מוזיאון ישראל מאז שנות השמונים, ומשמש גם כנשיא חבר הנאמנים של הקרן החדשה לישראל בעירו, סן פרנסיסקו.

נכון לעכשיו מחזיק סוקול באוסף המונה 700 תצלומים, והוא עוקב אחרי עבודותיו של נס מ־1998, כאשר נתקל בהן לראשונה במוזיאון ישראל. "אני חבר באגודת הידידים של מוזיאון ישראל, ומבקר בו הרבה. שתי התמונות הראשונות שלו שראיתי היו מעבודותיו המוקדמות, מסדרת 'החיילים'. שנה לאחר מכן שבתי למוזיאון, ואוצר הצילום ניסן פרץ הכיר לי עבודות נוספות של נס, כולל התמונה הידועה 'הסעודה האחרונה'. הייתי אמור לרכוש את היצירות עבור המוזיאון, אבל הן כל כך מצאו חן בעיניי עד שהחלטתי לרכוש אותן לאוסף הפרטי שלי. כיוון שהעותק של 'הסעודה האחרונה' היה האחרון, החלטתי בסופו של דבר כן לרכוש אותו עבור המוזיאון".

על עותק אחר של אותה עבודה שבר נס (46) את שיא התמחור לצילום ישראלי בשנת 2007, כאשר היא נמכרה תמורת 264 אלף דולר.

לא אפיק השקעה

ביום חמישי תיפתח תערוכתו החדשה של נס, "הכפר", בשלוש גלריות בו־בזמן: גלריה זומר בת"א, גלריה Jack Shainman בניו יורק וגלריה Praz Delavallade בפריז. בדומה לסדרות הקודמות שלו "החיילים", "הנערים" או "סיפורי התנ"ך", מציג נס סיטואציות מבוימות, הפעם באזור כפרי. התמקדותו של נס, מהצלמים הישראלים המצליחים בעולם, בדימוי הגברי, בזהות ובמיתוסים הישראליים, מתעצמת הפעם לנוכח המיקום הישראלי כל כך.

עדי נס. "תמונות שיוצרות מעט אי נוחות", צילום: זיו קורן עדי נס. "תמונות שיוצרות מעט אי נוחות" | צילום: זיו קורן עדי נס. "תמונות שיוצרות מעט אי נוחות", צילום: זיו קורן

"נס אומר שהוא לא היה יכול ליצור את העבודות שלו מחוץ לישראל", מספר סוקול, "אבל הן כן עוסקות בנושאים בעלי רלבנטיות בכל מקום, ולכן כנראה הן פופולריות כל כך בעולם. כאשר הציג נס את סדרת 'החיילים', ארצות הברית היתה לקראת מלחמה במפרץ, וייתכן שהתזמון הוא שהסב את תשומת לב הגלריות והדילרים האמריקאיים לעבודות שלו. נכון שצופה ישראלי יבחין בפרטים נוספים, כמו אם החייל הוא ממוצא מזרחי או אדם דתי, ושהמדים אינם של צה"ל אלא מצבא ארה"ב, אבל גם מי שלא מודע לפרטים האלה יבין את העיסוק החזק בזהות ובמגדר". לכן, לדעתו של סוקול, מחירי העבודות של נס שברו שיאים בשנים האחרונות. "העבודות נחשקות מאוד, והן גם נדירות. נס יוצא בסדרת צילומים פעם בשלוש שנים בממוצע, והוא לא יוצר מספר רב של עותקים. ככל שיותר אנשים ירצו לרכוש את התמונות כך יעלו המחירים".

את דרכו כאספן צילום החל סוקול בסוף שנות השמונים, תוך התמקדות בעיקר בצילומים מהמאה ה־19. "לא אספתי כמעט צילום עכשווי עד שפגשתי את עבודותיו של נס", הוא אומר. "אני לא בוחר צילומים לפי הערך שאני מאמין שישיגו, ומבחינתי האיסוף הוא לא אפיק להשקעה. אני מוכר מעט מאוד מהעבודות שאני קונה. אמנם לא כל התמונות שלי תלויות בביתי, אבל אני כן מסתכל בהן בתדירות גבוהה".

במהלך השנים הפכו סוקול ונס לחברים טובים. "הוא לפעמים מתייעץ איתי, ובעניין אחד אני חושב שאפילו הצלחתי להשפיע. במשך שנים הציג נס את העבודות שלו תחת השם 'ללא כותרת', אך לפני שהוציא את סדרת 'סיפורי התנ"ך' היתה לנו שיחה ארוכה, וניסיתי להסביר לו עד כמה אפקטיביים יותר יהיו הצילומים אם הוא יקרא להם בשמות הדמויות התנ"כיות שעליהן הם מבוססים. הוא עשה זאת, ואני לא יודע אם רק בזכותי, אבל העבודות הרבה יותר חזקות בזכות כך".

צריך גוף תומך

סוקול, שמגיע פעם בשנה לישראל, בכלל לא בטוח שהצעד הנכון מבחינת אמנים צעירים הוא לעבוד בחו"ל. "אני לא חושב שבעולם הגלובלי זה משנה מהיכן אתה עובד. כדי לפלס לעצמך דרך כאמן צעיר, הדבר החשוב ביותר הוא גוף תומך שמאמין בעבודות שלך. כל אמן ישראלי צעיר שרוצה להצליח צריך לשאוף לתערוכה באחד מהמוזיאונים בישראל, אבל הכי חשוב למצוא גלריה שתייצג אותו ותאמין בו. רבות מהגלריות הישראליות מציגות היום בירידי אמנות בעולם, ואם הן באמת מאמינות באמן, הן יעשו הרבה כדי לקדם אותו, גם בחו"ל".

גארי בי. סוקול, על רקע התמונה "דוד ויונתן" מסדרת סיפורי התנ"ך של עדי נס גארי בי. סוקול, על רקע התמונה "דוד ויונתן" מסדרת סיפורי התנ"ך של עדי נס גארי בי. סוקול, על רקע התמונה "דוד ויונתן" מסדרת סיפורי התנ"ך של עדי נס

"מחירי יצירות האמנות עלו בצורה משמעותית בעשורים האחרונים", הוא אומר, "והצילום אינו יוצא דופן. לדוגמה צילום של האמן הגרמני Andreas Gursky נמכר במכירה פומבית ב־2011 תמורת 4.3 מיליון דולר. בכך הוא שבר את השיא הקודם של היצירה מאת Joseph-Philibert Girault de Prangey, בן המאה ה־19, שנמכרה ב־2003 ב־979,721 דולר".

את היצירות החדשות שיציג נס בתערוכה סוקול ראה כבר. "הן יוצרות מעט אי־נוחות אצל הצופה", הוא מסביר. "חלק מהתמונות מתכתבות, באופן אופייני לנס, עם ההיסטוריה של האמנות המערבית, וברבות מהן אפשר להבחין בתחושה של ניכור ובדידות. התערוכה הזאת היא אבולוציה טבעית לנס ולמה שהוא מייצג כאמן".

פרטים: "הכפר", 17 במאי עד 28 ביוני, גלריה זומר, רוטשילד 13 ת"א.

תגיות