אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": ממן ולאומי במו"מ לרכישת השליטה ב־UPS ישראל צילום: כפיר סיון/ישראל סאן

בלעדי ל"כלכליסט": ממן ולאומי במו"מ לרכישת השליטה ב־UPS ישראל

80%-90% ממניות חברת השילוח OPCI יירכשו מידי הבעלים, משפחת לבנת וחן למדן, לפי שווי חברה של 190 מיליון שקל

15.05.2012, 06:57 | גולן חזני

חברת ממן מסופי מטען וניטול מקבוצת תעבורה שבשליטת משפחת לבנת בדרך לביצוע רכישה משמעותית במסגרת עסקת בעלי עניין. ל"כלכליסט" נודע כי ממן מנהלת ביחד עם לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, משא ומתן מתקדם לרכישת מניותיהם של חן למדן ושל משפחת לבנת בחברת השילוח OPCI.

העסקה צפויה להתבצע לפי שווי חברה של כ־190 מיליון שקל ל־OPCI שהבעלות עליה מתחלקת בין משפחת לבנת (45.5%) וחן למדן (35%), כשיתרת המניות מוחזקת בידי המנהלים. משפחת לבנת נחשבת לבעלת שליטה בממן, ולכן השלמת העסקה תדרוש את אישורם של רוב בעלי המניות הלא נגועים של ממן.

ממן, שמוחזקת (15%) גם בידי אל על ומנוהלת בידי עופר לינצ'בסקי, מפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג ומעניקה שירותי קרקע ולוגיסטיקה בשדות התעופה. ההון העצמי של ממן הסתכם בסוף הרבעון הראשון של 2012 ב־352 מיליון שקל ובקופת החברה היו 304 מיליון שקל. לחברה חוב פיננסי לבנקים ולבעלי האג"ח של 354 מיליון שקל, והיא נסחרת לפי שווי של כ־195 מיליון שקל בבורסה של תל אביב. כיו"ר ממן מכהנת נחמה רונן.

זרוע פרטית וזרוע ציבורית

על פי מתווה העסקה המסתמן, תרכוש ממן 60%–70% ממניות OPCI תמורת 126–108 מיליון שקל, ואילו לאומי פרטנרס תרכוש 20% נוספים תמורת 36 מיליון שקל. בנוסף לאחזקות של למדן ומשפחת לבנת ייתכן שממן תרכוש גם 10% ממניות OPCI שמוחזקים בידי ההנהלה. ממן החלה את המו"מ לרכישת מניות OPCI מול למדן, אולם אז החליטה משפחת לבנת להצטרף לעסקה כדי שלא ליצור מצב שבו היא מחזיקה בשליטה ב־OPCI באמצעות זרוע פרטית וזרוע ציבורית (ממן).

למדן, שמחזיק גם בשליטה בחברת השילוח אוריין, החליט למכור את אחזקותיו ב־OPCI כדי למנוע ניגוד עניינים אחרי ש־UPS רכשה לאחרונה והעבירה לתוכה את פעילותה של חברת השילוח הישראלית פריץ מידי אבשלום נוריאל. OPCI מחזיקה בישראל בזיכיון של חברת UPS, תאגיד אמריקאי בינלאומי שעוסק בשילוח מטענים, חבילות ומסמכים ברחבי העולם, ניהול סחר בינלאומי ועמילות מכס. היא מעסיקה 400 אלף עובדים ברחבי העולם.

השותפות באי.די.בי

משפחת לבנת, שבראשה עומד אברהם לבנת, היא אחת השותפות של נוחי דנקנר בגרעין השליטה בקבוצת אי.די.בי. המשפחה מחזיקה גם בחברת השינוע ויבואנית הרכב תעבורה שמחזיקה (65%) בממן ובמוקד השירות הטלפוני תקשוב. כן פעילה המשפחה בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והשיווק החקלאי.

בשנים האחרונות העביר לבנת חלק מהניהול לבניו, ובנו שי ממונה על פעילות UPS. בימים אלה שוקדת משפחת לבנת על השלמת רכישת השליטה במשאב מידי כלל תעשיות. משאב היא בעלת השליטה בתעבורה ובמונופול המלט נשר. UPS ישראל מפעילה 100 רכבי חלוקה בארץ ומטפלת בכ־6,000 חבילות ביום.

ממן פוזלת לחו"ל

בחודשים האחרונים מעבה ממן את מבנה ההון שלה כדי להרחיב את עסקי הקבוצה, שפוזלת גם לחו"ל באמצעות הלוואות פרטיות מצד גופים מוסדיים, בשל מגבלות קבוצת לווים בבנקים ורגולציה מחמירה בגיוסי אג"ח. בינואר השנה היא נטלה הלוואה פרטית של 75 מיליון שקל מקבוצת הראל, ובדצמבר 2011 נטלה הלוואה דומה של 100 מיליון שקל ממנורה מבטחים.

ממן פרסמה אתמול את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2012, שמהם עולה כי הכנסותיה ברבעון הסתכמו ב־116 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל. תחום מסוף המטענים ותחום השירותים הלוגיסטיים רשמו ירידה בהכנסות, ותחום שירותי התעופה רשם עלייה שאיזנה את הירידות. הרווח התפעולי הסתכם ב־11.5 מיליון שקל לעומת 4.8 מיליון ברבעון המקביל, שאופיין בהקטנת ההכנסות בסכום של 10.5 מיליון שקל בשל עסקת הענקת אופציות לאל על בהיקף של 4% ממניות ממן. בנטרול ההוצאה היה הרווח התפעולי ברבעון המקביל 15.3 מיליון שקל.

הרווח הנקי עמד על 5.2 מיליון שקל לעומת 1.27 מיליון שקל ברבעון המקביל (שבנטרול עסקת אל על עמד על 9.4 מיליון שקל). את 2011 סיימה ממן ברווח של 24 מיליון שקל על הכנסות של 453 מיליון שקל. במקביל הודיעה ממן על חלוקת דיבידנד גבוה יחסית של 30 מיליון שקל לבעלי המניות.

רמת מינוף נמוכה

האג"ח של ממן מדורגות ברמה של +‏A‏ עם תחזית יציבה שמעידה כי לא צפוי שינוי דירוג בקרוב. בסקירה שערכה לאחרונה חברת הדירוג S&P מעלות היא ציינה לחיוב את רמת המינוף הנמוכה יחסית של ממן וכן את מעמדה כמונופול בענף מסופי המטען האווירי. מנגד, ציינה מעלות את רגישות החברה לשינויים מאקרו־כלכליים, כשברקע צפויה האטה; החשיפה לסיכון עסקי, כשהזיכיון להפעלת מסוף המטענים האווירי יסתיים ב־2014; והגדלת החשיפה לענפי הלוגיסטיקה ושירותי התעופה, המאופיינים ברמת סיכון גבוהה מענף מסופי המטען האווירי.

ממשפחת לבנת לא נמסרה תגובה לכתבה.

תגיות