אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדריך למקבלי ההחלטות: כך עושים רפורמה אמיתית בנדל"ן

מדריך למקבלי ההחלטות: כך עושים רפורמה אמיתית בנדל"ן

באמצעות מספר צעדים פשוטים ניתן לשפר את הטיפול בנדל"ן ולהוריד את מחירי השוק. ראשית, יש להוציא את הוועדות לתכנון ובניין מהגופים הפוליטיים ולהגדיל את התקנים לאנשי מקצוע בוועדות

18.05.2012, 08:07 | אלי אשל
בימים של רצון עז להוריד את מחירי הדירות, נדמה כי כל הפתרונות שהועלו עד כה חסרים וקצרים מלהושיע. כולם מחכים לראות מתי שוב יעלו מחירי הדירות שכן פתרון של ממש אינו קיים. יחד עם זאת, מקבלי ההחלטות במדינה יכולים באמצעות מספר צעדים, לשפר את הטיפול בנדל"ן מקצה לקצה ולהוריד את מחירי השוק.

רבים טוענים כי המדינה אינה מוציאה מספיק קרקעות לבנייה לשיווק. זה נכון והסיבה לכך פשוטה: אין מספיק קרקעות מתוכננות לבנייה. במדינה בה בכדי ליזום ולאשר תוכנית בניין עיר יש לחכות 5 שנים, הרי שיש לשנות את השיטה מיסודה.

כאשר ישראל פינתה את גוש קטיף הוקמו גופים מקצועיים שתפקידם היה ליזום תוכניות בניין עיר לישובים חדשים. תוכניות אלו קיבלו תוקף תוך חודשים ספורים. כלומר, למרות הכל, כן אפשר לקבל אישורי בנייה בתוך חודשים ספורים, ולא משנה מה הנסיבות.

בכדי להמשיך את הקו הזה ולא רק בנסיבות פוליטיות, יש לבצע מספר דברים. ראשית, יש להוציא את הוועדות לתכנון ובניין מהגופים הפוליטיים ולהגדיל את התקנים לאנשי מקצוע בועדות. בנוסף, יש ליצור מספר ועדות תכנון בכל מחוז, וכן ועדות מקצועיות מקומיות לתכנון ובנייה, ובנוסף להגדיל את מספר המהנדסים והאדריכלים המטפלים בתוכניות ובהיתרים.

התוצאה לכל אלה תהיה בהכרח הגדלת ההיצע לדירות כיוון שיהיו יותר תוכניות בניין עיר, יותר קרקעות זמינות לבנייה, יותר מקצועיות בדרך קבלת ההחלטות, יותר היתרים לבנייה והכל תוך קיצור הזמנים משלב רכישת הקרקע ו/או שיווקה ועד לתחילת הבנייה. בהתאם לכך גם יורדו עלויות תכנון, והיקף המימון הנדרש של דירות, עלויות הבנייה ויתרת הנכסים יופחתו.

"רפורמת המרפסות" אותה ניסתה הממשלה להעביר וירדה מהפרק לפני חודשיים לא נתנה את הפתרונות האלו משום שלא היה למקבלי ההחלטות האומץ לעשות שינוי של ממש. הרפורמה שנכשלה עשתה שינויים בנקודות מאוד מסוימות ויצרה הקטנה של תקנים ולא הגדלה שלהם. לתוכנית ההיא לא היה את היכולת ליצור זמינות של מנהל התכנון וייעול ההליכים.

נכון, שגם לתוכנית המוצעת ישנם כמה חסרונות אך עדיין יתרונותיה גוברים. כך למשל, עלות הגדלת התקנים לשם יישום התוכנית הזו היא גבוהה, אך עדיין היא תהיה זולה יותר מהקטנת המס. בנוסף שיווק הקרקעות יניב למדינה יותר הכנסות כתוצאה מהגדלת ההיצע בגלל היטלי השבחה ותמורות שיתקבלו בגין קרקעות שבבעלות המדינה. חסרון נוסף שעלולים להעלות הוא שהתוכנית מוציאה את הוועדות מנבחרי העם, שיש שיאמרו שהם יודעים טוב יותר מכל מקצוען את צורכי ורחשי המקום. לדעתי גישה שכזו איננה נכונה אלא להיפך - בתחום כל כך מורכב, התכנון והבנייה, רצוי כי מקצוענים נטולי פניות יבצעו את התפקיד. טענה נוספת כנגד התוכנית היא שהיא עלולה לגרום לשחיתות, אך טענה שכזו איננה נכונה - עדיפה ביקורת על אנשי מקצוע באמצעות גופי הביקורת (כגון ועדות ערר ובתי משפט) מאשר שהתחום יישאר בידי פוליטיקאים שנושא התכנון והבנייה תמיד היה אצלם בכותרות בתחום השחיתות.

כעת, לאחר שהוקמה ממשלת אחדות חדשה, אני קורא לכל חברי הקואליציה הרחבה – זה הזמן לעשות רפורמה אמיתית. היו בטוחים, כי בבחירות הבאות הציבור לא יישאר חייב.

עו"ד אלי אשל הוא שותף וראש מחלקת נדל"ן במשרד עורכי הדין יורם ל. כהן, אשלגי, אשל.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מדהים כמה אינטרסנטים יש בתחום
את עלות הדירות הממשלה יכולה להוריד בקלות רבה (אם היא רק רוצה???) בכל מחיר של דירה יש למעלה מ70% שהולכים למדינה: 1. עלות הקרקע - להזכירכם למעלה מ90% מהקרקעות שייכות למדינה כלומר המדינה יכולה בהחלטה מנהלתית להחליט כמה היא תקבל על הקרקע (גם בחכירה). במקומות רבים בארץ עלות הקרקע מהווה כ50% ומעלה ממחיר הדירה. 2. מיסוי - המיסוי קיים ב: א. מע"מ לקונים ב. מיסוי על רכישת הקרקע ג. מיסוי על תשומות הבניה ד. מס חברות (לכל החברות המשתתפות בתהליך הבניה) 3. עלות הפיתוח (שאמורה להיות על המדינה שכאמור אנחנו משלמים לה כלכך הרבה...) כלומר, שר האוצר בהחלטה מנהלתית פשוטה יכול להוריד את מחירי כל הדירות בארץ בעשרות אחוזים!!!! השאלה היא האם הוא רוצה??? והתשובה כנראה לא! (כי לא שכחנו גם כי הנכסים רשומים בספרי המדינה...) והנגיד הנחמד שלנו מציע לו להוסיף עוד מיסים! אם הממשלה תדאג להגדלת כח העבודה במשק במגזרים הערבי והחרדי, תתיעל בכל המשרדים (אפילו במשרד האוצר ניתן להפחית את הפקידים בדרג מנכ"ל שיש שם לרמת מנהלי אגפים ....) ותפסיק לייצר מצב מביך בו משרד האוצר שולט בכל מה שקורה במשק בלי להבין בכלום, אזי מחירי הדירות ירדו ובהרבה!
יוסי , ראשון לציון  |  20.05.12
9.
זמינות המקורות היא הבעיה, תוחלת ההשתכרות שלילי. קיטון בהון זר והכל חוזר 5 שנים אחורה
איוולת התכנון והמיסוי ועלות הקרקע, משמשים רק תירוצים של בעלי עניין. מספקי המקורות טוענים שהבעיה היא במשך התכנון ומצאי הקרקע, כאילו שהמדינה בת חמש, מה הבעיה לבנות את הדירות שתוכננו לפני 5 שנים? , אלה שטוענים למיסוי קרקע , בעלי קרקע, משקרים ביודעין מהטעם שמס רווח הון לא מדכא כלום, כל המטרה היא רווח ואין כל בעיה עם מס. אווילי עלות הבניה זה הקבלנים שמבקשים להוזיל בניה ומיסוי בניה בכדי להשאיר יותר רווח מפרויקט נתון. אין חוסר בדירות אף אחד לא גר ברחוב, תעלו את הריבית ותראו דירות ריקות ומחיר שלא נובע מוויסות מניות חדש.
אריק  |  19.05.12
8.
תמימות או התיממות
נושא תכנון ובניה יש בו הרבה כסף והוא כר לשחיתות עד היום הפולטיקאם היו בכותרות כיון שהם אישרו, אם תעביר לאנשי מקצוע הם יעברו לכותרות כיון שהם יהיו המאשרים, אנשים הם תמיד אנשים זה לא משנה אם המקצוע הוא פוליטקאי או המקצוע הוא אדריכל או מתכנן ערים כשיש כסף והרבה יש אקשן אפשר לחשוב שאם תעביר לאנשי מקצוע לא היה פולטיקה תמיד יש מלחמות של אגו וכבוד וזה יעכב לזה את התוכנית עד שהוא יאשר לו משהו אחר או שידאג לו לאיזה פרויקט שהוא רוצה וכו' וכו' כפי שכתבתי פוליטקאי זה מקצוע כמו מתכנן ערים לכולם ש אגו ותאות ממון אין הבדל רק הגדלת כמות המטפלים בענין תזרז אין צורך להחליפם
דודו  |  19.05.12
7.
הכותב מציע להגדיל את שכבת הבירוקרטים והטכנוקרטים שכיום תוקעים את הבנייה
והוא מנחש שאם תשפוך עוד כסף על הבירוקרטיה המושחתת הקיימת אז לפתע כבמטה קסם היא תתייעל, בעוד שכל כלכלן מתחיל יודע ששפיכת כסף על מערכת חולה לא רק שלא מסייעת לה אלא דווקא מעצימה את חולייה. הפתרון הוא כמובן הפוך, לפטר את רוב הטכנוקרטים ולפשט ולקצר את הליכי התכנון והבנייה ולהחזירם למה שהיו בעבר, פשוטים ומהירים. כמו כן, דווקא העצמת המעורבות של נבחרי ציבור, שמחויבים לבוחריהם שתובעים זירוז של הליכי הבנייה, היא מתכון טוב לזירוזם, ולא ההפך.
כלכלן  |  19.05.12
לכל התגובות