אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צרות של עשירים: איך יכולה פייסבוק למנוע בריחת עובדים? צילום: בלומברג

צרות של עשירים: איך יכולה פייסבוק למנוע בריחת עובדים?

מומחי ניהול ואנשי הייטק ממליצים: לתת לעובדים לעסוק בפרויקטים יצירתיים - אבל גם לדרוש תפוקה ולאפשר עזיבת עובדים חסרי מוטיבציה. לתשומת לב מארק צוקרברג ואלף המיליונרים החדשים

19.05.2012, 14:01 | סוכנויות הידיעות

הנפקת פייסבוק תהפוך יותר מאלף עובדים למיליונרים, ובמקביל מציבה את הרשת החברתית מול האפשרות שכשרונות יעזבו אותה בהמוניהם. רבים יוכלו לצמצם את היקף עבודתם בזכות הכסף שצברו, לבחור בתחום אחר או לפתוח סטארט-אפ חדש. פרט לכך, ודאי יהיה קשה לגרום לעובדים להתרכז במשימות היומיומיות שלהם במקום בתיקי המניות.

מומחים בניהול עובדים, שהתראיינו לכתבה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל", מעריכים כי המשימה העיקרית של המנכ"ל מארק צוקרברג וצוות ההנהגה של פייסבוק תהיה לשכנע את העובדים שהם חשובים לחברה הציבורית פייסבוק כפי שהיו חשובים לפייסבוק הסטארט-אפ.

הרשת החברתית הודתה באתגר ששימור לשמור על העובדים הזכאים למניות. "ההון עשוי להשפיע...האם הם ימשיכו לעבוד איתנו או לא", נכתב במסמכים שהגישה החברה ב-1 בפברואר לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC). חברת המשחקים זינגה, חברת טכנולוגיית העסקים ספלאנק ועוד חברות טכנולוגיות שביצעו בשנה האחרונה הנפקה פרסמו הצהרות דומות.

פייסבוק ככל הנראה לא תחווה עזיבה מיידית, שכן לרוב חברות מחייבות את העובדים להישאר לתקופה מסוימת לאחר הנפקות. מרבית העובדים בפייסבוק חייבים להחזיק במניות לפחות עד אוקטובר. ועדיין, יש עזיבות שהן בלתי נמנעות. אנדרו לו, מרצה למימון ב-MIT, אומר כי עובדי הדרג הבינוני נוטים להיות הראשונים שלוקחים את הכסף ונפרדים מהחברים במשרד. לדבריו, לאחר כמה שנים של עבודה קשה בשכר נמוך מהממוצע בשוק, העובדים רוצים לקצור את הפירות. "הם רוצים לקחת קצת כסף, לבזבז אותו, לעשות דברים שהם תכננו כבר כמה שנים", אומר לו.

רבים מ-3,500 העובדים של פייסבוק הצטרפו מלכתחילה לחברה כי רצו לעזור לעצב בעיצוב הסטארט-אפ, אולם מרגע שחברה הופכת להיות גדולה מדי ומבוססת, העובדים הללו לרוב נוטים לעזוב לטובת סטארט-אפ אחר, או להקים אחד משלהם. לדברי בארי סטאו, מרצה למנהיגות ותקשורת באוניברסיטת ברקלי, חיזוק הרעיון היזמי של החברה יכול לסייע לשמור על העובדים.

בדברים שאמר ל"ג'ורנל" מצביע סטאו על "מדיניות ה-20%" שהנהיגו בגוגל, שבמסגרתה המהנדסים מורשים במהלך שבוע העבודה להקצות זמן לקידום פרויקטים יצירתיים. הדבר לא רק סיפק לגוגל כמה מהמוצרים המוכרים והמצליחים שלה - כולל ג'ימייל וגוגל ניוז - אלא גם גרם למועסקים להרגיש שהם ממשיכים ליצור. לפייסבוק, מצדה, יש את מסורת ה"האקתונים", מרתוני האקינג ותכנות שבמסגרתם נוצר בין היתר ממשק הטיימליין. ההאקתון האחרון התקיים לקראת פתיחת המסחר במניית החברה אתמול (ו').

קוד QR ענק שעובדי פייסבוק ציירו על גג החברה. לשמור על היצירתיות, צילום מסך: Facebook קוד QR ענק שעובדי פייסבוק ציירו על גג החברה. לשמור על היצירתיות | צילום מסך: Facebook קוד QR ענק שעובדי פייסבוק ציירו על גג החברה. לשמור על היצירתיות, צילום מסך: Facebook

ללכת לקראת העובדים? לא בכל מחיר

אולם גם אם מרבית העובדים המוכשרים יישארו, המתעשרים החדשים עשויים להיות במשרד בגופם אך לא ברוחם. לדברי טרי פלנגן מחברת הייעוץ נבינט פרטנרס, חברות יכולות להימנע מהסחות דעת מסוג זה על ידי כך שישכנעו את העובדים שהעבודה האמיתית עוד לפניהם. "המטרה היא שפייסבוק תהיה הפייסבוק הבאה", אומר פלנגן.

אף שהחניון של פייסבוק עשוי להמתלא בקרוב במכוניות יוקרה, מומחי הניהול אומרים כי גודל תיקי המניות של העבודים לא אמור להשפיע על דרישות התפקיד או על הגישה כלפי עובדים אחרים. לדבריהם, צוקרברג וצוות הניהול שלו יצטרכו לדאוג שתישמר היררכיה ההולמת.

סטאו מברקלי משווה את המצב לקבוצות ספורט, שבהן חלק מהשחקנים מרוויחים הרבה יותר מאחרים. על מנת לוודא שהקבוצה מתפקדת היטב, המאמן חייב להשתמש ב"שיטות ניהול של ג'ו ג'יטסו": מותר ללטף לעובדים את האגו, אבל חייבים לתמרץ אותם לעשות את העבודה.

אם העובדים לא רוצים להישאר - אין טעם להתעקש, איור: יונתן וקסמן אם העובדים לא רוצים להישאר - אין טעם להתעקש | איור: יונתן וקסמן אם העובדים לא רוצים להישאר - אין טעם להתעקש, איור: יונתן וקסמן

רות קפנר, פרופסור לפסיכולוגיה מהמכון הטכנולוגי בג'ורג'יה, מצטרפת לדעה ומדגישה כי חברות לא צריכות להיענות לכל הגחמות של העובדים שהתעשרו, רק כדי לוודא שיישארו בחברה. "ארגון אינו יכול להשתנות לגמרי ולהפוך להיות משהו שהוא אינו רק כדי לספק את השאיפות של אנשים בודדים", היא מסבירה.

למעשה, יש עזיבות שרק מועילות. בחברת ציוד הרשתות Acme Packet עזבו סגן נשיא וכמה מנהלים בכירים נוספים זמן קצר לאחר ההנפקה ב-2006. המנכ"ל אנדי אורי מודה שלא טרח לשכנע אותם להישאר. "הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות הוא להשאיר אנשים אדישים וחסרי התלהבות בעמדות בכירות", הסביר ל"ג'ורנל". "אם מישהו רוצה לעזוב - צריך לאפשר לו לעשות זאת".

בדומה לכך, ג'יימי סטיל עזב את תפקידו בלינקדאין בפברואר לטובת הסטארט-אפ Zimride, מתוך רצון לקחת שוב חלק בפיתוח של חברה חדשה. הוא הורשה למכור את מניות לינקדאין שלו באוגוסט האחרון, זמן קצר לאחר הנפקת הרשת החברתית העסקית, והרוויח 2 מיליון דולר לפני מיסים. "לא היה לי שום תמריץ להישאר ולצבור מניות", אומר סטיל (33). "להישאר ארבע שנים בחברה אחת זה הרבה זמן בעמק הסיליקון".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות