אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: אלבומי מוזיקה שדולפים לרשת זוכים להצלחה רבה יותר בחנויות צילום: shutterstock

מחקר: אלבומי מוזיקה שדולפים לרשת זוכים להצלחה רבה יותר בחנויות

לפי הכלכלן רוברט האמונד, ההנחות של חברות התקליטים בנושא שגויות, והפיראטיות תורמת למכירות כשמדובר באמנים פופולריים. במסגרת המחקר נבחנו נתוני ההורדות והמכירות של יותר מאלף אלבומים

19.05.2012, 16:27 | דור צח

אחד הוויכוחים המרכזיים הקשורים לשיתוף קבצים נסוב בין חברות התקליטים, שטוענות שמכירות האמנים נפגעות כתוצאה מההורדות הפיראטיות, לבין גולשים הטוענים כי החשיפה למוזיקה דווקא מגבירה את הצלחת האלבומים. לפי מחקר חדש של אוניברסיטת צפון קרוליינה, הצדק נמצא דווקא עם הגולשים.

המחקר, שעליו מדווח אתר חדשות שיתוף הקבצים TorrentFreak, נחשב למקיף במיוחד: הוא בחן במשך חצי שנה את היקף המכירות של 1,095 אלבומי מוזיקה חדשים, שהגולשים הורידו באופן פיראטי באמצעות ביטורנט. התוצאות מראות כי לא נמצא כל קשר בין הורדת האלבומים לפגיעה במכירותיהם - ואף להיפך.

אלבומים שדלפו לרשת לפני יציאתם הרשמית לחנויות דווקא זכו להצלחה רבה יותר בחנויות, אם כי לא בפער גדול. זהו ממצא חשוב, כיוון שחברות התקליטים משקיעות מאמצים רבים במניעת ההדלפות. לפי עורך המחקר, הכלכלן רוברט האמונד, ההורדות הפיראטיות עצמן יכולות לשמש כמקדם מכירות לאלבום, ולעודד את הגולשים לקנות את ה"דבר האמיתי".

בניגוד למחקרים קודמים, שעסקו בשירים בודדים, התמקד האמונד בהורדת אלבומים - שהפכה נפוצה יותר ככל שמהירות הגלישה הממוצעת עלתה. "השאלה המעניינת היא האם אמן צריך לחשוש מצניחה במכירות ככל שהאלבום מופץ באופן רחב יותר ברשת לפני ההשקה הרשמית. התשובה היא לא".

ממצא מפתיע נוסף שעולה מהמחקר הוא שדווקא אמנים מוכרים ומצליחים נהנים מהפיראטיות יותר מאשר יוצרים אלמוניים יחסית: דליפה של האלבום לרשת משפיעה לטובה רק על הקבוצה הראשונה. על השאלה האם האפקט מצדיק את הורדת השירים הבלתי חוקית, המחקר כמובן לא יכול או מנסה לענות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
המחקר מוטעה
אלבומים שדלפו מוקדם לרשת הם אלבומים שהיה בהם ענין לציבור ושהיה סביבם הרבה באזז. לא פלא שהם נמכרו הרבה. לעומת זה אלבומים שלא מענינים אף אחד לא עלו מוקדם לרשת ולא נמכרו. ההוכחה שזה ההסבר האמיתי נמצאת בפיסקה האחרונה בכתבה: "ממצא מפתיע נוסף שעולה מהמחקר הוא שדווקא אמנים מוכרים ומצליחים נהנים מהפיראטיות יותר מאשר יוצרים אלמוניים יחסית". או במילים אחרות אלבום של יוצר לא מוכר שדולף לא גורם לו להימכר הרבה. לעומת זאת אלבום שלא יוצר מוכר שהופץ ברשת נמכר הרבה (כמובן בזכות זה שהוא דלף...)
שלום  |  20.05.12
1.
לא מה אתה מדבר..
יש פה היגיון מאוד בריא למכור דיסק פיזי ב-15$ ולהרוויח עליו 5% רווח נקי (השאר עלות ייצור ועוד) מאשר למכור דיסק דיגיטלי, לאפשר לגולש להעבירו בין כל מכשיריו השונים ולהרוויח עליו 98% מהמכירה רווח נקי. אני לא רואה את הסיבה שבגללה חברות המדיה הגדולות עדיין מתעקשות להישאר כמו שהן..
ירון  |  19.05.12