אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": המפעילים הווירטואליים דורשים מחברות הסלולר הנחה במחיר צילום: נועם מושקוביץ

בלעדי ל"כלכליסט": המפעילים הווירטואליים דורשים מחברות הסלולר הנחה במחיר

המפעילים הוירטואליים פנו לחברות המארחות כדי לדון מחדש בהסכמי האירוח. אם יקבלו תשובה שלילית, הם צפויים לפנות לשר משה כחלון

20.05.2012, 07:04 | גילעד נס

בקרב מפעילי הסלולר הווירטואליים מחלחלת ההבנה כי תחילת פעילותן של גולן טלקום ו־ HOT מובייל, והמחירים שהציגו למשתמשים קלים וכבדים, תדרוש שינוי מהותי בפעילותם.

ל"כלכליסט" נודע כי גורמים בהנהלות המפעילים הווירטואליים כבר יצרו קשר עם גורמים מקבילים בחברות הסלולר הגדולות המארחות אותן, במטרה לדון מחדש בתנאי הסכמי האירוח, ולשפר את יכולתם של המפעילים הוירטואליים להציע מחירים אטרקטיביים ללקוחות. שיחות לא רשמיות בין בכירים בחברות התנהלו כבר לקראת סוף השבוע, ובשבוע הקרוב צפויות פגישות רשמיות בין הגורמים. שלושת המפעילים הווירטואליים הם רמי לוי תקשורת, הום סלולר ו־ YouPhone.

מכיוון שמפעיל סלולר וירטואלי נדרש לשלם לרשת הסלולר המארחת אותו עבור תעבורת לקוחותיו ברשת שלה (תשלום קבוע לכל קו ותשלום מתמשך לפי צריכת הלקוח), המפעילים הוירטואליים מוגבלים ביכולתם להוריד מחירים, שכן הורדה שכזו מצמצמת את הרווח שבין הוצאותיהם מול הרשת המארחת לבין המחיר הנקבע לצרכן.

משה כחלון ורמי לוי, צילום: נועם מושקוביץ משה כחלון ורמי לוי | צילום: נועם מושקוביץ משה כחלון ורמי לוי, צילום: נועם מושקוביץ

הפגיעה המהותית מצד גולן טלקום ו־HOT מובייל במפעילים הווירטואליים מגיעה בעיקר בפלח השוק של המשתמשים הקטנים - המפעילים הווירטואליים הציגו בהשקתם מחירי דקות שיחה של 18–20 אגורות ומחירי SMS בטווח של 12–15 אגורות, אך HOT מובייל מציעה ללקוחות מיעוטי השימוש תעריף של 10 אגורות לדקת שיחה או SMS, וגולן טלקום מציעה חבילה בעלות של 9.99 שקלים תמורתה מקבלים הלקוחות 60 דקות שיחה, 60 SMS ו־10 מגהבייט גלישה.

מכיוון שטרם פרסו את רשתותיהן בכל רחבי המדינה, שתי החברות אמנם נדרשות לשלם לפלאפון ולסלקום (בהתאמה) עבור העברת השיחות וההודעות ברשתותיהן כחלק מהסכמי "נדידה פנים ארצית" באיזורים בהם אינן מציעות עדיין כיסוי סלולרי מלא, אך בהתחשב ביכולתן לשמר את כל ההכנסות באיזורים שבהם כבר הקימו תשתית אנטנות משלהן הן בעלות עדיפות ברורה על המפעילות הווירטואליות הנסמכות במלואן על רשתות אחרות ומשלמות להן.

המפעילים הווירטואליים יבקשו מהרשתות המארחות לשפר את התעריפים אותם הם משלמים להם כך שיוכלו להציע מחירים זולים יותר ללקוחות הסופיים. במידה ויסורבו, ייתכן שיפנו לעזרתו של שר התקשורת, משה כחלון, אך לא ברור האם השר יוכל להתערב לטובתם.

5,000 ניודים תוך שבוע

 

מאז שגולן טלקום ו־HOT מובייל הודיעו בשבוע שעבר כי הן נכנסות לשוק הסלולר, עברו כ־5,000 קווים בין כל חברות הסלולר, כלומר נרשמו ניודים של מספרים בהיקף זה בין ארבע חברות הסלולר בעלות רשת, ושני מפעילים וירטואליים שכבר משרתים את הציבור. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט". מספר המתעניינים בשירותי החברות החדשות גדול בהרבה, ומסתכם בכ־15–20 אלף, אך רק מיעוטם הזמינו מהחברות כרטיסי SIM עם מספרים חדשים, ורובם עדיין מנסים לנהל משא ומתן מול החברות הנוכחיות שלהם במטרה לקבל חבילת תקשורת אטרקטיבית יותר.

המרוויחה הגדולה היא HOT Mobile, שעל פי המידע שבידי "כלכליסט" הצליחה להעביר לרשותה כ־2,000 קווים מכל החברות. כ־3,000 קווים עברו בין סלקום, פלאפון ופרטנר, כאשר ניכרת מגמת גיוס מואצת של פרטנר משתי החברות הגדולות האחרות, בעיקר לאחר שהאחרונה הודיעה על השקת חבילה בעלות של 125 שקל לחודש בשבוע האחרון.

גולן טלקום טרם העבירה אף לא מספר אחד מהחברות האחרות, אך מדובר בענין לוגיסטי, עקב העובדה שלקוחותיה טרם קיבלו לידיהם את כרטיסי ה־SIM שהזמינו, הצפויים להגיע בתחילת השבוע. הרשת של רמי לוי סופגת ירידה משמעותית בניוד הלקוחות אליה, ובימים האחרונים היא מצליחה לנייד רק עשרות קווים ביום, לעומת מאות בימים שטרם השקת המתחרות החדשות. על פי הנתונים, כמות המתניידים להום סלולר צנחה משמעותית, והחברה רושמת בחלק מהימים ניוד חד ספרתי לטובתה. YouPhone, שהכריזה על השקתה ביום ראשון האחרון, טרם החלה רשמית בפעילותה (הצפויה מחרתיים), וכרגע פועלים ברשתה רק מספר זעום המורכב מעובדי החברה עצמה.

השבוע צפוי מספר הניודים להתגבר משמעותית, בעת שלקוחות גולן טלקום יפעילו את כרטיסי ה־SIM שלהם וההתניידות תבוצע בפועל, ותימשך ההגירה ל־HOT Mobile. האחרונה צפויה לצרף גם את אלפי עובדיה ובני משפחותיהם, האוחזים כיום במספרים של פרטנר, וצפויים לעבור לשירותי HOT Mobile. החברה תפנה גם ללקוחות מירס/HOT Mobile האוחזים במכשירים ברשת הישנה, ותציע להם לעבור לרשת החדשה. לחברה כ־450 אלף לקוחות שכאלו.

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
ל29: תתפלא...
יש הרבה אנשים שרוצים פרי פייד מכל מיני סיבות וההוכחה היא שלמרות שגם לפני ההזולות האחרונות (ואפילו לפני כניסת הוירטואליות) הפרי פייד עדיין היה מאוד יקר יחסית למה שאפשר היה להשיג בפוסט פייד באותו זמן ובכל זאת היו מספר מיליוני מנויי פריפייד במדינה. במציאות יש ביקוש ויש שוק של כמה מיליוני מנויים שהחברות הוירטואליות יכולות לשרת אותו יפה מאוד וגם לעשות רווח נאה באותו זמן.
החתול החשמלי  |  21.05.12
29.
למגיב 27 - מי צריך היום פרי פייד? הרי בהוט אתה לא משלם דמי מנוי אלא רק 10 אגורות
לדקת שיחה או אסמס... וגם בגולן טלקום, 10 שח בחודש (בפרי פייד של רמי לוי אתה משלם חצי מזה ולא מקבל דבר) ויש לך 60 דקות שיחה, 60 סמסים ו10 מגה. אז מי צריך בכלל פרי פייד היום? השיחות דרך הכרטיסים האלה סתם יקרות.
בני  |  20.05.12
27.
שייפנו לשוק הפריפייד.
שוק של מספר מיליוני משתמשים במדינה שהחברות הגדולות (כולל החדשות) אינן מראות בו עניין ושלפי המחירים של רמי לוי גם הוירטואליות אינן מעוניינות בו. לוירטואליות יש נקודות מכירה רבות והן מתאימות טוב למודל הזה של הסלולר רק שעדיין אין בו תחרות. הן יוכלו לצבור קהל משמשים רב אם יציעו תוכניות אטרקטיביות בפריפייד.
החתול החשמלי  |  20.05.12
לכל התגובות