אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד לא באמת התחילה לפרסם צילום: רויטרס

עוד לא באמת התחילה לפרסם

העתיד של פייסבוק תלוי בעיקר ביכולת שלה לנצל את המידע שבידיה כדי לייצר יותר פרסומות

20.05.2012, 07:49 | איתי שמושקוביץ

לפי המסמך הראשון שפרסמה פייסבוק דרך רשות ניירות ערך האמריקאית אחרי ההנפקה - התשקיף המקורי, שהוגש בתחילת פברואר, כולל מידע שהרשת החברתית ביקשה שלא לחשוף. הרשות בחנה את הבקשה ואישרה לא לפרסם שלושה מסמכים שעוסקים במידע מסחרי או פיננסי, אחד עד סוף השנה, השני עד מאי 2016 ומסמך שלישי יישאר חסוי עד לא פחות מפברואר 2021.

מה מסתתר בתוכניות החומש הסודיות האלה? לא ברור, אבל אפשר ללמוד מהן דבר אחד: לרשת החברתית יש תוכניות לטווח ארוך.

עובדת על פיתוח מכשיר סלולר

קצת מוזר להגיד את זה על חברה שרשמה הכנסות של 3.7 מיליארד דולר בשנה החולפת ויותר ממיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, אבל פייסבוק רק התחילה לייצר הכנסות. אם להגיד את זה אחרת, יש לה עוד מגוון אפשרויות רב מאוד להכנסות חדשות או גדולות יותר.

תחום הפרסום מהווה 82% מכלל הכנסות פייסבוק, וזה עוד בעידן שבו היא מאפשרת פרסומות רק בתוך עמודיה שלה. עם זאת, שבוע לפני ההנפקה הזכירה פייסבוק, באותיות הקטנות של עדכון תנאי הפרטיות, את האפשרות שבדומה לגוגל, גם היא תציע לאתרים חיצוניים לשלב פרסומות מטעמה. כיוון שפייסבוק מכירה את הפרופיל האישי של 901 מיליון גולשים בעולם ואת הרגלי השימוש שלהם - היא יכולה להציע התאמה טובה יותר של פרסומות, שתהיה אטרקטיבית יותר למפרסמים.

בשנה החולפת רשמה גוגל הכנסות של 36.5 מיליארד דולר מפרסום בעזרת מודעות שמוצגות לצד תוצאות החיפוש, אבל גם משילוב פרסומות בבלוגים ובאתרים שונים. כשמסתכלים על הנתונים האלה, מבינים שפוטנציאל הצמיחה של פייסבוק הוא עצום.

בנוסף, הרשת החברתית עדיין לא רשמה הכנסות מתחום הסלולר, אף ש־488 מיליון איש מתחברים אליה בכל חודש דרך מכשירי מובייל. אם וכאשר היא תתחיל לשלב פרסומות כלשהן בפלטפורמה הזו, היא תוכל להוסיף לשורת ההכנסות עוד כמה מיליארדים.

בפייסבוק מכוונים בדיוק לתחום הזה: רק בחודש האחרון רכשה החברה חמש חברות שפועלות רק או בעיקר בתחום המובייל. על פי שמועות עקשניות, הרשת החברתית גם עובדת על פיתוח טלפון משלה או אפילו סדרה של כמה טלפונים, שיגיעו לשוק בתחילת השנה הבאה.

חנות האפליקציות כבר הושקה

אך פרסום הוא רק כיוון אחד. הרשת החברתית מפעילה גם מטבע וירטואלי משלה בשם פייסבוק קרדיטס, שעיקר השימוש בו כיום הוא במשחקים חברתיים. מוכנים לשלם עבור שדרוג החווה בפארמוויל? פייסבוק תגזור עמלה של 30% מהתשלום שלכם. אם פייסבוק תצליח לשכנע אתרים ומותגים נוספים למכור מוצרים דרכה, או אפילו לשלב את מערכת התשלומים שלה באתרים שלהם - ההכנסות שלה יגדלו.

מלבד אלה, לפני שבוע וחצי הציגה החברה חנות אפליקציות משלה, שדרכה ניתן יהיה לרכוש משחקים ויישומים שונים לפייסבוק - ובעתיד מן הסתם גם לטלפון שהיא מפתחת.

בינתיים פייסבוק גם עורכת ניסויים ברעיונות שונים, כמו הבלטת סטטוסים תמורת תשלום סמלי של כמה דולרים בודדים באמצעות מערכת קרדיטס, כמובן. ושוב, עם כמעט מיליארד גולשים פעילים שרוצים לקדם מדי פעם הודעה חשובה - כלב שאבד, דירה להשכרה או חיפוש דחוף אחר דירה פנויה - שירות כזה יכול להפוך להכנסות של עשרות ואפילו מאות מיליוני דולרים.

תגיות