אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה עושים עם עוד 7 מיליארד דולר צילום: אוראל כהן

מה עושים עם עוד 7 מיליארד דולר

הנפקת פייסבוק הגדילה את קופתה ל־11.6 מיליארד דולר. האם תצא החברה לסבב רכישות?

20.05.2012, 07:53 | עומר כביר

פייסבוק החזיקה במזומנים בשווי של 3.9 מיליארד דולר לפני ההנפקה, שהגדילו את הקופה בעוד 6.7 מיליארד דולר. עכשיו יש לה די והותר הון כדי לבצע מגוון מהלכים משמעותיים שישדרגו את תפקידה המרכזי ממילא, באינטרנט בכלל ובעולם המדיה החברתית בפרט.

אין זה פלא, לפיכך, שפרשנים רבים השתשעשעו בימים האחרונים בשאלה מה תעשה פייסבוק עם כל הכסף שגייסה, ואיך תשקיע אותו. אפיק בזבוז ברור הוא רכישות: רק לפני שבועות ספורים ביצעה פייסבוק את הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה עד כה: אפליקציית שיתוף התמונות אינסטגרם, שעבורה שילמה מיליארד דולר. מאז היא רכשה עוד ארבע חברות בעסקאות שהיקפן לא דווח, אולם ככל הנראה מדובר בסכומים נמוכים יחסית.

טעונים שיפור: מובייל ופרסומות

עם עוד כמה מיליארדים פנויים פייסבוק יכולה לבצע רכישות מעניינות נוספות, שיחזקו את פעילותה בתחומים שונים. אחד הבולטים בתחומים אלה הוא המובייל: לפייסבוק נוכחות בולטת בתחום זה, אבל כפי שלימדה רכישת אינסטגרם יש עדיין נקודות פעילוּת (כמו שיתוף תמונות) שבהן היא זקוקה לחיזוק. נכון להיום, חוויית השימוש באפליקציות פייסבוק באייפד, באייפון ובאנדרואיד רחוקה מלהיות אידיאלית. אבל עם השקעה נכונה במו"פ וברכישות אסטרטגיות, החברה יכולה להפוך את המובייל לתחום הפעילות המרכזי שלה.

תחום נוסף שבו פייסבוק תרצה בוודאי להשקיע הוא פלטפורמת הפרסום שלה. פרסומות הן מקור ההכנסה העיקרי של הרשת החברתית, אך מדובר בתחום שהחברה טרם הצליחה לנצלו היטב, ובתקופה האחרונה מפרסמים רבים הביעו חוסר שביעות רצון מיעילות הפרסום בפייסבוק. ההשקעה ברכישה או בפיתוח של פלטפורמת פרסום יעילה יותר יכולה להתגמד לעומת ההכנסות הרבות שייווצרו ממנה.

כרגיל, סין על הכוונת

אחרי שחברה יוצאת להנפקה, היא עוברת לרוב לשלב של התפשטות גלובלית מואצת. מבחינת פייסבוק, שבמידה רבה כבר הגיעה לרוויה בעולם המערבי, השקעה בהתפשטות כזו היא לא רק מהלך מתבקש אלא אפילו מחויב המציאות. על הכוונת עומדות בוודאי מדינות מתפתחות, אך מעל לכל סין - שוק ענק זה בן מאות מיליוני המשתמשים הוא בלתי מנוצל לחלוטין מבחינת הרשת החברתית, שהגישה לשירותיה עדיין חסומה במדינה זו. עם כמה מיליארדים נוספים בקופתה, יש כעת לפייסבוק די משאבים כדי לנסות למצוא את הדרך להיכנס לשוק נוקשה זה, בלי לוותר במידה רבה מדי על עקרונותיה.

נוסף על כך, אפשר לשער שפייסבוק תשקיע את הממון החדש שלה גם בכניסה לתחומי פעילות שאינם חלק מפעילות הליבה שלה. למשל, פייסבוק פון שעליו מדובר זה חודשים רבים, אולי כחלק מאסטרטגיית מובייל חדשה ורחבה, וייתכן שאפילו מנוע חיפוש חברתי. אחרי הכל, אם גוגל מנסה להיכנס לתחום הפעילות המרכזי של פייסבוק עם גוגל+, אין סיבה שפייסבוק לא תנסה לפגוע בה במגרש הביתי שלה.

עם הכסף, כידוע, בא התיאבון = אבל לא של פייסבוק, אלא של גורמים שונים ומשונים שמחפשים רווח זריז. סנונית ראשונה נראתה כבר בסוף השבוע, עם הגשת תביעה ייצוגית בקליפורניה שבה נטען כי הרשת החברתית עקבה אחרי פעולות משתמשים באתרים חיצוניים, גם כשלא היו מחוברים לפייסבוק. סכום התביעה, במקרה או שלא במקרה: 15 מיליארד דולר, מיליארד פחות מהסכום שגייסה החברה בהנפקה. אם תפסיד בתביעה, לפחות יישאר לפייסבוק כסף לפיצוחים.

תגיות