אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן "כלכליסט": הפרימיום הספורטיבית החדשה של ב.מ.וו

מבחן "כלכליסט": הפרימיום הספורטיבית החדשה של ב.מ.וו

ב.מ.וו סדרה 6 גראנד קופה מצליחה לשלב נשמה של מכונית קופה בגוף של מכונית מנהלים, ובלחיצה על מצב "ספורט" היא מקבלת זריקת מרץ. רק חבל שזה בא על חשבון צפיפות בתא הנוסעים ו־670 אלף שקל מחשבון הבנק

21.05.2012, 09:13 | תומר הדר, סיציליה

ברחובות פלרמו בירת סיציליה אין זכר לקוזה ואין סימן לנוסטרה. אפילו הקשישים המקומיים, שאולי שימשו בעבר עם טיפת דמיון פורה כבריונים של המאפיה, נראים ידידותיים ונטולי כוונות זדון. שמו מעורר החלחלה של ארגון הפשע הסיציליאני, שהוקם דווקא כארגון אנטי־ממסדי שנועד להעניק מענה לתושבים שלא קיבלו את צרכיהם מהשלטון המוסלמי, כבר לא מפחיד אף אחד, ופה ושם אפשר אפילו להבחין בבתי קפה שנושאים את שמה של המאפיה בגאווה גלויה, ובתורים של תיירים שממתינים להצטלם ליד הכנסייה שהופיעה בסרט "הסנדק".

אולי, בדומה לסיציליה עצמה, נחמד לפתח אשליות שמתחת לפני השטח עדיין זורמת לבה לוהטת הממתינה לשעת כושר לפרוץ ולאכל את כל הנקרה בדרכה, אך לעת עתה האירוע היחיד שעלול להוציא את תושבי האי משלוותם הוא היעלמותה של כבשה תועה, או מכוניות ב.מ.וו שטסות במהירות בלתי אפשרית עם עיתונאים שהוזמנו מרחבי העולם, בכבישים שמלכתחילה נועדו להכיל פיאט 500 אחת שקיפלו לה את המראות.

ב.מ.וו סדרה 6 גראנד קופה ב.מ.וו סדרה 6 גראנד קופה ב.מ.וו סדרה 6 גראנד קופה

גב חזק מהמשפחה

כדי להימנע מפליטות פה מביכות, שעלולות להסתיים בשינה עמוקה עם מיטב הדגה של הים התיכון, יש להבהיר: ב.מ.וו סדרה 6 גראנד קופה היא בת גאה לשושלת דגמי סדרה 6 של ב.מ.וו, כולן מכוניות קופה בעלות שתי דלתות, כך מדגישים אנשי ב.מ.וו. עם זאת, כדי להימנע מתנומת דגים אפשר לציין בשקט שה־6 גרנד קופה אינה באמת בת לסדרה 6, היא יותר קרובה רחוקה. היא אמנם חולקת פלטפורמה עם מכוניות הקופה הגדולות של ב.מ.וו, אך מדובר בפלטפורמה שונה שעברה שינויים רבים. מעשית, אפילו בסיס הגלגלים של הגרנד קופה ארוך מזה של סדרה 6 רגילה ב־189 מ"מ. מדוע בב.מ.וו מיהרו לספח את הגרנד קופה למשפחת דגמי ה־6 בלי לשאול שאלות מיותרות? את הסיבה אפשר למצוא אצל היריבים במרצדס: הם היו הראשונים שניסו וגם הצליחו לייצר מכונית קופה בעלת ארבע דלתות. המתחרים באאודי עלו מהר מאוד על השיטה של מרצדס ויצרו את אאודי A7, ורק בב.מ.וו החליטו לשבת על הגדר שנים רבות ולהמתין עד שהמוצר הסופי - 6 גראנד קופה — היה מושלם. 6 גרנד קופה היא אכן מכונית מרשימה, אך היא נכנסת לטריטוריה חדשה שבה המתחרים כבר הצליחו להתבסס. וכמו שיודעים היטב בסיציליה, כדי להיכנס לטריטוריה של המתחרים צריך גב חזק מהמשפחה.

ב.מ.וו 6 גראנד קופה היא הב.מ.וו היחידה שמוצעת בצבע מט, כלומר צבע שאינו משוח בלכה. התוצאה כפולה: ראשית, המכונית נראית שונה מכל רכב מנהלים אחר. שנית, כל מי שחולף לידה מרגיש צורך תת־הכרתי ללטף את המכונית. אני מכיר אנשים שלא אוהבים שמלטפים להם את הב.מ.וו, אך גם אני מלטף. המגע מחוספס ונעים והמרקם זר, כמו נייר זכוכית עדין. הצבע הולם את הב.מ.וו היטב. 6 גראנד קופה היא מכונית נאה מאוד. תיקון: היא מכונית פשוט יפהפייה.

מבט על לוח השעונים מבט על לוח השעונים מבט על לוח השעונים

בניגוד למתחרות, שליהגו משהו על נשמה של מכונית קופה בגוף של מכונית מנהלים או משהו דומה, 6 גראנד קופה באמת נראית כמו מכונית קופה. היא נמוכה, אגרסיבית ומשחרת לטרף. מבפנים, בגלל כוונות הטרף, נוצר תא נוסעים מעט צפוף. במפתיע, הצפיפות מתבטאת דווקא בחלק הקדמי. הסיבה היא הגג: הוא נמוך מזה של ב.מ.וו סדרה 5 רגילה. רוצה מראה של קופה? אז תשלם את המחיר. למרות המרווח המצומצם, לפחות בהשוואה לב.מ.וו סדרה 5, הגראנד קופה היא מכונית שמאובזרת ומהונדסת כפי שנהוג במשפחת ב.מ.וו. את רוב מערכות הבקרה, כולל זו של המתלים הדינמיים, אנחנו מכירים היטב מדגמים אחרים של החברה, וגם כאן איכות הגימור היא ללא דופי.

רעש בלחיצת כפתור

בין המושבים הקדמיים נח צמד כפתורים השולטים על פעולת המתלים וההיגוי. אפשר להתחיל במצב שיוט רגיל: ההגה מעט מרוחק, הגוף מעט מתנדנד על החישוקים הגדולים והב.מ.וו שתופסת 5 מטרים של כביש מרגישה מאוד גדולה ומאוד לא שייכת לכבישים הצרים של הרי סיציליה. עז תועה אחת, קשישה עצבנית עם דם איטלקי לוהט בפיאט פנדה עתיקה מגיחה ממול, ואנחנו היסטוריה. אולי היה עדיף לבקש את ב.מ.וו סדרה 5 במקום. אך אז האצבע נשלחת בכיוון מתג המצבים הדינמי. לחיצה אחת מעבירה את גרנד קופה למצב ספורט, לחיצה נוספת שולחת את המתלים, ההגה והמנוע למחוזות חדשים. בב.מ.וו סומכים על מי שלחץ על כפתור הספורט, ומודיעים באמצעות מנורה מהבהבת שבקרת היציבות כבר לא פעילה. 320 כוחות סוס נמצאים בקצה כף הרגל והאחריות כולה שלך, מסבירה גרנד קופה בנימוס לנהג. הנהג ער לשינוי הפתאומי. המנוע נשמע יותר טוב. שש בוכנות, 2,979 סמ"ק, לפתע הן מייצרות הרבה רעש. ההגה מרגיש יותר קטן ויותר ישיר, והמתלים מתקשחים בתוך רגע. כפתור ספורט עושה לגרנד קופה רק טוב: בשנייה היא הופכת ממכונית מנהלים איכותית אך מעט צפופה למכונית קופה משחרת לטרף. הכביש כבר לא מרגיש קטן כשגרנד קופה מחליקה זנב באלגנטיות כמו מכונית ספורט צעירה. ההגה אמנם לא משדר מידע כמו ההגאים שהיו פעם לב.מ.וו, אך הוא מאפשר תנועה מהירה מאוד. הגוף שקודם צף בחוסר חן מרוחק הופך הדוק ומדויק ונענה לכל גחמה של הנהג, כל עוד מדובר בגחמה סבירה.

בסופו של דבר גם לגרנד קופה יש גבולות ולפעמים היא מעלה מן האוב את בקרת היציבות, אבל רק כשהמצב נעשה באמת קשה וגרנד קופה מרגישה איום מוחשי לחייה. בהתחשב במגבלות האחיזה הגבוהות ובכבישים המשובחים, זה לא קורה הרבה.

בלי טביעות אצבעות

גרנד קופה עוצרת בפתח בית קפה קטן בעיירה מנומנמת בהרים שמעל פלרמו. בעל בית הקפה יוצא כדי לראות מה קרה. אולי בעבר, כשמכונית מהודרת עם מראה של כריש היתה עוצרת בחוץ הוא ידע להכין את דמי החסות, וכיום הוא יודע להכין אספרסו מצוין. גם הוא נוגע בגרנד קופה. על הצבע המיוחד אי אפשר להשאיר טביעות אצבעות. בסיציליה זה חשוב.

כשגרנד קופה תגיע לישראל, היא תעלה 670 אלף שקל. היבואן החדש דלק מוטורס קבע מדיניות של תמחור תחרותי יותר מזה של המתחרים, אך הפעם מחירה של גרנד קופה גבוה מזה של המרצדס והאאודי המקבילות. סביר להניח שלקונים הפוטנציאליים, שעבורם מחיריהן של מכוניות יוקרה מהווים נקודת פתיחה בלבד, זה לא כל כך יפריע, ובכל מקרה מבחינת תמורה לכסף הגרנד קופה היא אחד המוצרים המושלמים ביותר בקטגוריה.

תגיות