אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: הבעיה האמיתית של פייסבוק - איך מרוויחים מהעולם השלישי? צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: הבעיה האמיתית של פייסבוק - איך מרוויחים מהעולם השלישי?

הנפילה בוול סטריט עלולה להקשות על הרשת החברתית לגייס עובדים, אבל הצרה הגדולה מבחינתה היא שבמדינות שבהן היא יכולה לצמוח יש הרבה פחות כסף. וגם: האיחוד האירופי מציב לגוגל אולטימטום והחברה שתסייע לבוסים לרגל אחריכם

22.05.2012, 13:36 | יוסי גורביץ

זה סופו של כל בלון

יום שני השחור של פייסבוק – המניה איבדה 11% מערכה וצללה אל מתחת לקו מחיר ההנפקה – עורר שמחה לאיד בקרב מי שאמרו כבר שנה שהמחיר של הרשת החברתית מופרך, ושבאיזשהו רגע ההגיון הפשוט ישוב ויעשה את שלו. חברה שמכניסה קצת יותר משלושה מיליארד דולר לשנה פשוט לא יכולה להיות שווה 104 מיליארד דולר, גם אם קוראים לה פייסבוק.

הקריסה, שהחלה כבר ביום שישי עם הנפקת המניה, כבר גוררת את ההאשמות המתבקשות. יש מי שמאשימים את הבנק מורגן סטנלי, שהוביל את ההנפקה, ויש מי שמאשים את הנאסד"ק, שהתוכנה שלו לא עמדה בעומס. וכמובן, יש מי שמאשים את פייסבוק עצמה.

לאנשים שנועצים מבט מאשים במורגן סטנלי, שגרף 67 מיליון דולר מההנפקה, יש כנראה על מה להתבסס: באחת הידיעות המשונות בסביבה נטען שמורגן סטנלי ביצע עסקת שורט על פייסבוק: הוא אמנם קנה מניות שלה, אבל מכר הרבה יותר, בהפרש של 2.4 מיליארד דולר. שניה, אני צריך ליישר את המוח שלי, הוא קצת התעקם.

כל זה אומר שלפייסבוק יש הרבה מאוד בעיות. החברה ניהלה בשנתיים האחרונות מסע רכישה אגרסיבי של כל מי שיודע לכתוב קוד, ונמסר שהיא רכשה בטעות כמה צדפות אינטליגנטיות למראה. כעת היא עלולה להיתקל בקשיים בגיוס עובדים חדשים. פרט לכך, פייסבוק עדיין סובלת מהערכת-יתר, מה שאומר שהמניה צפויה להמשיך לרדת.

אבל הבעיה העיקרית היא שפייסבוק מיצתה את מלאי הגולשים העשירים. אם יש מישהו בעולם הראשון שעוד אין לו חשבון פייסבוק, הוא כנראה לא רוצה כזה. פייסבוק מתעתדת לגייס עוד משתמשים, אבל הם כבר יגיעו מהעולם השלישי.

גם אם החברה תצליח לשים יד על שני מיליארד מהם, מה שידרוש הרבה מאוד עבודה, הם יכניסו לה הרבה פחות כסף, פשוט כי יש להם הרבה פחות ממנו. ההערכה היא שכל משתמש של פייסבוק שווה לה ארבעה דולרים. היא הולכת לצנוח כשפייסבוק תתחיל למשוך אליה תושבים מקונגו, למשל. צוקרברג, תזכיר לנו שוב למה החברה שלך שווה 104 מיליארד דולר?

גם כשהעולם השלישי מחובר לרשת, הגולשים הרבה יותר עניים - וצוקרברג צריך לדאוג, צילום: אי פי אי גם כשהעולם השלישי מחובר לרשת, הגולשים הרבה יותר עניים - וצוקרברג צריך לדאוג | צילום: אי פי אי גם כשהעולם השלישי מחובר לרשת, הגולשים הרבה יותר עניים - וצוקרברג צריך לדאוג, צילום: אי פי אי

ככה לא עושים מדע

 

עיקרון בסיסי של המחקר המדעי הוא שכאשר אתה מפרסם את תוצאות המחקר שלך, אתה מפרסם גם את המידע שעליו התבססת, כדי שאחרים יוכלו לחזור על הניסוי ולבדוק האם הם מגיעים לאותן התוצאות. מחקר שלא מציג את המידע שעליו התבסס לא שווה הרבה, ואפשר אפילו לומר שהוא בזבוז זמנה של הקהילה המדעית.

ואף על פי כן, זה התרגיל ששלפו שלושה מדענים של גוגל (ואוניברסיטת קיימברידג') לאחרונה. הם הציגו, בכנס מדעי שנערך בליון שבצרפת, מאמר על הפופולריות של יוטיוב ברחבי העולם, אבל סירבו למסור את המידע שמאחורי המחקר שלהם. היה להם תירוץ טוב: מדובר בנתונים על גולשים, ולגוגל יש מספיק צרות בתחום הפרטיות ברשת.

המדענים, עם זאת, סירבו לקבל את ההתנהלות הבעייתית הזו בהבנה. מנחה הפאנל, פיזיקאי בשם ברנרדו הוברמן, הגיב בזעם ואמר שלדעתו הכנס צריך לסרב בעתיד לקבל מחקרים מדעיים שלא מגובים בנתונים. דבריו התקבלו במחיאות כפיים מהקהל. בפברואר פרסם הוברמן מאמר שבו טען שמידע פרטי, שלא נחלק עם הקהילה המדעית, מנסר את הענף שעליו היא יושבת.

הבעיה לא מוגבלת לגוגל, אם כי מחזיקה באוסף הגדול ביותר של מידע בעולם. קרן המדע הלאומית של ארה"ב הודיעה בשנה שעברה שהיא מצפה שחוקרים שמקבלים ממנה מימון יחלקו את מה שהם יודעים עם אחרים. ואם צריך להגיד את זה - יש כאן בעיה.

כמובן, לגוגל יש צרות חמורות ודחופות הרבה יותר.

שלב האולטימטום
שמידט. מכתב בהול, צילום: בלומברג שמידט. מכתב בהול | צילום: בלומברג שמידט. מכתב בהול, צילום: בלומברג

לאיחוד האירופי נמאס מטקטיקות ההשהיה של גוגל בחקירות נגדה. האחראי על חקירות ההגבלים העסקיים באיחוד, יואקין אלמוניה, שלח מכתב בהול ליו"ר החברה, אריק שמידט. החקירה הספציפית שאליה מתייחס אלמוניה היא זו שנפתחה בנובמבר 2010, ובה נחשדה גוגל בכך שהיא מנצלת את מעמדה בתחום החיפוש כדי לקדם באופן בלתי הוגן את המוצרים שלה.

על פי המכתב של אלמוניה, גוגל צריכה להסביר בשבועות הקרובים את התנהלותה בתחומים הבאים: האופן שבו היא מציגה את שירותיה-שלה לעומת האופן שבו היא מציגה שירותים מתחרים; האופן שבו היא מעתיקה תוכן מאתרים אחרים – למשל, אתרי ביקורת מסעדות – ואחר כך עושה שימוש במידע הזה בשירותיה; והאופן שבו היא מגבילה חברות אחרות בתחום הפרסום. אם גוגל לא תספק הסברים בקרוב, היא צפויה לקנסות.

גוגל אמרה בתגובה שהיא לא מסכימה עם המסקנות של האיחוד האירופי, אבל תשמח להמשיך ולדון בנושא. לא בטוח שדיונים זה מה שהאיחוד רוצה: אחרי שורת הפאשלות וההתחמקויות של גוגל בכל מה שקשור לפרטיות (סטריט ויו, מישהו?), לא נשאר הרבה רצון טוב כלפיה באיחוד. שם רוצים שגוגל תפתור את הבעיות שעליהן הוא הצביע, לא שהיא תנהל מו"מ ריק עד שהפריץ או הכלב ימותו.

לאיחוד האירופי יש סמכות להטיל קנסות בשווי עשרה אחוזים מכלל ההכנסות הגלובליות של חברות, ובעבר הוא השתמש בסמכות זו כלפי אינטל ומיקרוסופט. יש לקוות שבגוגל מתחילים לחשוש.

ההודעות שלכם מגיעות לבוס

 

מה שחברת הסטארט-אפ Uppidy עושה בחיים הוא לשלוח לענן את ההודעות שאתה שולח במכשיר הסלולרי שלך, ואחר כך לנתח את תוכנן. במקור, הרעיון היה לאפשר להורים מודאגים לעקוב אחר הפעילות הסלולרית של ילדיהם, אבל לאחרונה הגיעו שם למסקנה שהכסף הגדול נמצא בפעילות תאגידית. כמה חברות כבר משתמשות בשירותי אפידי: אחת החברות מגבה ועוקבת אחר הודעות ששולחים 500 עובדים, ולדברי החברה היא מקבלת עוד פניות רבות מחברות גדולות.

ומה עם הפרטיות של העובדים? באפידי אומרים להגנתם שהם מתקינים את התוכנה רק על מכשירים ששייכים לחברות, לא במכשירים הפרטיים של המועסקים. לחברות יש עניין מובהק וחוקי במעקב אחרי התוכן הזה: לעתים קרובות הן נדרשות, לצרכים משפטיים, לספק את כל התכתובת של עובדיהן בנושא מסוים. מחשש שהן יואשמו בהשמדת הודעות שהן לא טרחו לאסוף, כמה חברות מנעו מהמכשירים שסיפקו לשלוח אותן.

ועדיין, הרעיון שהבוס שלך יכול לקבל בכל רגע גישה להודעות ששלחת, גם אם הם נשלחו ממכשיר ששייך לחברה, צריך להדאיג. כשמציעים לכם לקבל מכשיר מהחברה, חישבו על אפידי ודומותיה.

 

קצרצרים

נרשמו שיאים חדשים של העלאת תוכן ליוטיוב: אם לפני שנה המשתמשים העלו בממוצע 48 שעות של וידאו כל דקה, כעת הם מעלים כ-72 שעות של וידאו מדי דקה – עליה של 50%. גוגל הכריזה על כך שלשום, ביום השנה השביעי להשקה של יוטיוב, שאותו חגגנו במדור Play מיוחד. כן, יוטיוב רק בת שבע, וכבר קשה לדמיין איך נראה העולם בלעדיה. גוגל נמנעה מלספק נתונים על העלות של יוטיוב – כל האחסון הזה עולה לה כסף – והיא עדיין נאבקת על הפיכתה של החטיבה לרווחית.

באופן עקרוני הטור הזה משתדל שלא להתעסק ברכילות, אבל החתונה של צוקרברג ובחירת לבו בסוף השבוע בכל זאת מעוררת תהיות. צוקרברג, האיש שהרגיל אותנו לכך שאנחנו צריכים לחלוק כל פרט מהחיים שלנו עם אחרים, מי שהתבטא בכל הזדמנות נגד הרעיון של פרטיות והכריז שהיא חולפת מהעולם, הסתיר את נישואיו מכל העולם עד רגע האמת. המצב שבו מוצאים את עצמם משתמשי פייסבוק מהשורה, שמכריזים על כוונתם להינשא – הפצצה בפרסומות רלבנטיות ויותר ופחות – לא היה מנת חלקו של מייסד הרשת החברתית. הצביעות הזו היא הפחותה בעוונותיו של צוקרברג, אבל היא מספקת הצצה קטנה ועגומה אל תפיסת עולמו.

צוקרברג מתחתן. הוא דווקא שומר על הפרטיות שלו, צילום: רויטרס צוקרברג מתחתן. הוא דווקא שומר על הפרטיות שלו | צילום: רויטרס צוקרברג מתחתן. הוא דווקא שומר על הפרטיות שלו, צילום: רויטרס

ימים קשים עוברים על גנב התוכן ג'ואל טננבאום: העליון האמריקאי מסרב לדון בערעור שלו על הקנס הגדול שחטף, 675 אלף דולר על גניבה של כ-30 שירים. הוא צפוי כעת לחזור לבית המשפט הפדרלי, שם עשוי השופט לקצץ את הקנס ל-2,250 דולרים לשיר – אבל זה יאפשר לעוכרי הדין של חברות ההקלטה לגרור אותו לבית משפט אחר. תיהנה ממה שנשאר מהחיים שלך, ג'ואל.

הגונב מגנב פטור? לא לדעת הגנב: חברת ביטורנט בע"מ מקליפורניה, שבתי משפט כבר פסקו שהתוכנה שלה משמשת בעיקר לגניבת תוכן, מגישה בימים אלה תביעה נגד חברה גרמנית, ביטורנט שיווק. לטענת הביטורנט המקורית-האמיתית-היזהרו-מחיקויים-זולים, החברה הגרמנית פוגעת בסימנים הרשומים שלה ומנצלת את שמה כדי למשוך גולשים תועים. ביטורנט מקליפורניה דורשת מביטורנט הגרמנית מיליוני דולרים כפיצוי. צחוקים.

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

תגיות