אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המרוויחים והמפסידים הגדולים מהנפקת פייסבוק צילום: בלומברג

המרוויחים והמפסידים הגדולים מהנפקת פייסבוק

החלום הגדול הפך השבוע לאכזבה עבור לא מעט משקיעים ולסיוט של ממש עבור הבנקאים הבכירים בוול סטריט, אך יש גם מי שמרוויח, גם כשמניות מתרסקות

25.05.2012, 14:55 | שהם לוי

יש שיאמרו שהכתובת הייתה על הקיר, שכל הסימנים אותתו על העתיד לבוא באופן ברור, אבל היחידים שלא רצו להאמין שהנפקת פייסבוק תסתיים בהפסדים צורמים בתיקי ההשקעות, הם רק המשקיעים "הקטנים" שהתנפלו על המניות שמכרה החברה בליל חמישי שעבר.

לעת עתה הנפקת פייסבוק נחשבת במסדרונות של הבנקים הגדולים בוול סטריט ככשלון צורב והבון טון הוא לחפש את האשמים, בין אם בדמות בכירי פייסבוק ובין אם בקרב החתמים שהובילו את ההנפקה החמה, וכפי שמסתמן כעת מלאת האוויר. אולי זה אופי המשקיעים שהשתנה והפך אותם לחסרי סבלנות לחלוטין, אך בשנה בה מדדי המניות המובילים בארה"ב נותנים נכון לסוף מאי, תשואות כמעט אפסיות. בתנאים כאלה ובסביבה כזו, להפסיד על כרטיס הגרלה עם רווח בטוח, זה לא הפסד של מה בכך. המשקיעים לטווח ארוך יכולים להתנחם בעובדה שיש חברות שהונפקו במחירים גבוהים מדי, צנחו ואחר כך הפכו לבוננזות אמיתיות. כך לדוגמא, China Life Insurance הונפקה בסוף 2003 וביום המסחר הראשון קרסה ב-52.4%, אך מאז ההנפקה הניבה ההשקעה בחברה תשואה חלומית של 486%. 

מבחינת המשקיעים של פייסבוק שרכשו מניות בהנפקה, או שרכשו בימים שאחרי, הם יצטרכו לבצע את הניתוח באיזה שיעור צמיחה הם מוכנים להמשיך להחזיק במניות, ומה צריך עוד לקרות כדי שהם יוותרו על ההשקעה, לפני שההפסדים יעמיקו.

אבל לעת עתה, ללא כדור בדולח שיראה את העתיד, ננסה לבחון מי הרוויח מהנפקת פייסבוק ומי הפסיד.

 

מצעד המרוויחים מהנפקת פייסבוק

 

מארק צוקרברג

מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד של פייסבוק הוא ללא ספק המרוויח הכי גדול מההנפקה. צוקרברג הראה לכולם איך מאיצים מ-0 דולר ל-100 מיליארד דולר בשמונה שנים. כשצוקרברג הקים את פייסבוק הוא חי חיי סטודנט, אמנם נוחים אך רחוקים מלהיות מפוארים. ההשקעה השתלמה, צוקרברג שווה היום 19.1 מיליארד דולר, בהתבסס על המחיר בו הונפקה מניית פייסבוק.בעקבות ההנפקה צוקרברג זינק למקום ה-29 ברשימת המיליארדרים של פורבס. רק בשנת 2008 נאמד הונו של צוקרברג ב-1.5 מיליארד דולר בלבד והוא לא נכלל ב-100 המקומות הראשונים בדירוג של פורבס.  

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. וול סטריט לא תזכור את ההנפקה, אם המניה תניב תשואות טובות בטווח הארוך, צילום: בלומברג מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. וול סטריט לא תזכור את ההנפקה, אם המניה תניב תשואות טובות בטווח הארוך | צילום: בלומברג מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. וול סטריט לא תזכור את ההנפקה, אם המניה תניב תשואות טובות בטווח הארוך, צילום: בלומברג

שריל סנדברג

שריל סנדברג מספר 2 בפייסבוק והרוח החיה מאחורי צוקרברג היא האישה שקנתה את כרטיס ההגרלה לסוס המירוץ המהיר ביותר - הסוס שהוכתר כזוכה, ולסוס הזה עדיין קוראים פייסבוק. במקרה סנדברג שמה גם מספיק כסף על ההימור שלה, כך ש-27 מיליון המניות שהיא מחזיקה, היו שוות ביום שישי האחרון מיליארד דולר.

בשנת 2007 קלט מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שהוא זקוק לעזרה. הרשת החברתית שלו צמחה במהירות, אולם הוא הבין שבגיל 23 חסרים לו כישורי ניהול. בדצמבר של אותה שנה הוא הוזמן למסיבת חג המולד בביתו של דן רוזנצווייג, מנהל באחת מחברות עמק הסיליקון, ובדרכו לבית המארח נתקל במישהי שהוזכרה כשותפה אפשרית: שריל סנדברג, סגנית נשיאת גוגל למכירות מקוונות עולמיות ולתפעול. צוקרברג לא התקשר אליה קודם לכן (למה שמישהי שמנהלת 4,000 עובדים תרצה לעזוב את מקום עבודתה כדי לנהל חברה שבקושי יש לה הכנסות?), אבל הפעם ניגש אליה והציג את עצמו. "דיברנו כשעה ליד הדלת", הוא נזכר. מאז אותה פגישה ועד היום הרבה מים עברו בנהר והיום סנדברג היא הבוגרת והמנוסה בחבורה שמובילה את פייסבוק. התרומה הגדולה של סנדברג, באה לידי ביטוי ביצירת ערך לבעלי המניות ובעושר חלומי בחשבון הבנק שלה - ספק אם הייתה מצליחה בכל תפקיד בכיר אחר להגיע להון של מיליארד דולר.

סנדברג הצטרפה לחבורה של פייסבוק בשנת 2008 וספק רב אם הייתה מקבלת חבילה כה נדיבה של מניות החברה, אם מצטרפת לחברה כשהשווי נסק ל-50 מיליארד דולר. סנדברג קיבלה החלטה מבריקה והחלטה כזו שווה לה הרבה מאוד כסף. למרות שאינטואיציה בריאה ומזל סייעו לסנדברג רבות, אי אפשר בכלל להטיל ספק שהכישרון שלה שווה הרבה מאוד כסף. כעת, נותר לראות אם היא תצליח לייצר עוד ערך לעצמה ולבעלי המניות החדשים של החברה.

שווה מיליארד דולר: שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. קיבלה את ההחלטה הנכונה, ברגע הנכון ובזמן הנכון. , צילום: בלומברג שווה מיליארד דולר: שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. קיבלה את ההחלטה הנכונה, ברגע הנכון ובזמן הנכון. | צילום: בלומברג שווה מיליארד דולר: שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. קיבלה את ההחלטה הנכונה, ברגע הנכון ובזמן הנכון. , צילום: בלומברג

המתעשרים הקטנים

ההנפקה של פייסבוק בשבוע שעבר הפכה אלפי צעירים למיליונרים בן לילה, ואף יצרה כמה מיליארדרים, רובם אלמונים.

אחוזות במיליוני דולרים ומכוניות פורשה ב-100 אלף דולר כבר נחטפות באזורי פאלו אלטו, סנטה קלרה ומנלו פארק בקליפורניה. את ההסתערות על היוקרה מובילים קבוצת יזמים ואנשי טכנולוגיה צעירים וכן משקיעים ואנשי הון-סיכון שהרוויחו מההנפקה של פייסבוק בנאסד"ק.

העושר הפתאומי כבר מחלחל לכלכלה המקומית, והוביל לזינוק במכירות מכוניות יוקרה כמו פורשה ובנטלי ולמכירת פנטהאוזים במחירים הגבוהים במאות אלפי דולרים מהמחירים המבוקשים.

גולדמן זאקס

לפני יותר משנה, גולדמן זאקס כבר ראה את הנולד ורגע לפני שעדר משקיעים מסתער על מניית פייסבוק בבורסות מסחר פרטיות ומביא את שוויה ל-100 מיליארד דולר, החליט הבנק עם עוד שורה של משקיעים להיכנס להשקעה בחברה לפי שווי של 50 מיליארד דולר בלבד.

עצם ההחלטה של גולדמן זאקס למכור מחצית מההחזקה שלו במניות הרשת החברתית בעת ההנפקה, כבר סיפקה רמז עבה שבאנליזות פנימיות שערך הבנק, נמצא שפייסבוק לא שווה הרבה יותר מ-100 מיליארד דולר.

ההשקעה בפייסבוק, מתבררת כגאונית מבחינת גולדמן זאקס: בתקופה קשה מאוד בשווקים הצליח הבנק לרכוש לו וללקוחותיו את המניה הנכונה, מוקדם הרבה יותר ממשיקים מתוחכמים. כאן, נשאלת השאלה האם ההשקעה של גולדמן זאקס בפסייבוק תורמת לתדמית הבנק הכל יכול? התשובה היא ששוב גולדמן זאקס מתברר כבנק רודף בצע.

לויד בלאנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס. לא מצליח לשבור את תדמית רודף הבצע של וול סטריט גם בסיפור פייסבוק, צילום: בלומברג לויד בלאנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס. לא מצליח לשבור את תדמית רודף הבצע של וול סטריט גם בסיפור פייסבוק | צילום: בלומברג לויד בלאנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס. לא מצליח לשבור את תדמית רודף הבצע של וול סטריט גם בסיפור פייסבוק, צילום: בלומברג

 

סוחרי היום

 

מי שחי מתנודתיות, נזילות, תקלות בורסאיות, לא היה יכול לצפות לסערה גדולה יותר. סוחרי היום זיהו את הסנטימנט השלילי במניית פייסבוק עוד ביום ההנפקה - והיו הראשונים להמר בכיוון הנכון, מטה. מכונות מסחר, כנראה זיהו את העיוותים והתקלות במחשבי בורסת נאסד"ק והצטרפו לחגיגה, העצימו את המגמה וקטפו את הפירותץ.אתמול חשף אתר CNBC כי מניות פייסבוק בשווי מיליארד דולר הושאלו על ידי משקיעים לצורך מכירה בחסר (שורט). הזמן יעבור, האבק יערם מעל מסמכי ההנפקה והמרוויחים מההימור נגד פייסבוק ייחשפו, או שלא ייחשפו וישארו בין הספרים הסודיים של קרנות הגידור.

הסוחרים  האלמונים. הרוויחו מהמולת פייסבוק, צילום: shutterstock הסוחרים האלמונים. הרוויחו מהמולת פייסבוק | צילום: shutterstock הסוחרים  האלמונים. הרוויחו מהמולת פייסבוק, צילום: shutterstock

 

חברות הברוקרים

 

חברות הברוקרים נהנו ביום המסחר הראשון של פייסבוק מעמלות רבות של קנייה ומכירה של לקוחות. מי שהיו יכולים לרכוש את מניות פייסבוק בהנפקה, הם גופי השקעה מוסדיים, המשקיעים הפרטיים והקטנים היו צריכים להמתין ליום המסחר הראשון. הברוקרים ניצלו את ההתלהבות ולא העניקו הנחות. כך לדוגמא, חברת אמריטרייד דיווחה ביום המסחר הראשון במניית החברה על זינוק של 22% בהיקפי המסחר של הלקוחות.

 

מצעד המפסידים מהנפקת פייסבוק

מורגן סטנלי - הבנק שהוביל את ההנפקה

מי שהיה אמור להיות המנצח הגדול של ההנפקה היה אמור להיות החתם המוביל שלה - בנק ההשקעות מורגן סטנלי. כמי שסבל מירידה באמון המשקיעים, ומהפסדים גדולים בשיא משבר הסאב-פריים, החליט מורגן סטנלי להפסיק עם העסקים המסוכנים ולעבוד על בטוח - הרי מה יכול להיות יותר בטוח מהסחורה הכי חמה בקרב מניות האינטרנט.

33 חתמים הובילו את ההנפקה של פייסבוק, אבל את הכישלון יזכרו המשקיעים רק לחתם המוביל. ההחלטה להמליץ למנהלי פייסבוק להגדיל את מספר המניות המוצעות ולהעלות את טווח המחירים בהנפקה, שמורה אך ורק למוביל. מורגן סטנלי התעלם מהעצה של מספר מומחים שהעדיפו להיצמד למודל הרזה כמו זה של לינקדאין. כזכור לינקדאין מכרה למשקיעים מספר מצומצם של מניות והחתמים שהובילו את הנפקתה לא הצליחו להשיג לבעלי החברה שווי גבוה עבור המניות. אך, כבר ביום הראשון להנפקה רשמה המניה במהלך המסחר זינוק של עד 100%.

החלטה גורלית, וגם ההשלכות מורגן סטנלי הוריד את תחזית ההכנסות של פייסבוק לפני ההנפקה מורגן סטנלי שימש כחתם ראשי בהנפקה והוביל אותה סוכנויות הידיעותלכתבה המלאה

המכירה המצומצמת יחסית של המניות מאפשרת למנהלי לינקדאין למכור עוד מניות במסגרת הנפקות משניות בשוק במנות קטנות, כל זאת בהתאם לצרכי החברה ולתאבון המשקיעים. 

כשמורגן סטנלי ראה את התיאבון הגדול של משקיעי פייסבוק למחירים הולכים ועולים ולמספר גדול יותר של מניות, הוא האמין, כמו משקיע מתחיל בבורסה שהתיאבון הוא אינסופי.האווז ששמו פייסבוק פוטם ופוטם בלי סוף, עד שביום המסחר הראשון הוא כמעט והתפוצץ, מורגן סטנלי והחתמים החליטו להחזיק אותו חזק חזק וקרוב לגוף כשהחליט לעצור את נפילת המניה במסחר. בימי המסחר הבאים כבר לא היה אפשר לעצור את הסחף והחתמים לא יכלו עוד לפרץ המכירות של המשקיעים.

מורגן סטנלי מתמודד היום עם חקירה של רשות ניירות ערך אחרי שכלי תקשורת ברחבי העולם חשפו שבמהלך הרוד שואו של פייסבוק, החליט הבנק באנליזה פנימית להוריד את תחזית ההכנסות של פייסבוק. עובדה, שאם הייתה מגיעה לאזניהם של המשקיעים הקטנים, בוודאי הייתה מעלה בהם ספק קל לגבי השתתפות בהנפקה.

ספק אם מניית פייסבוק תתאושש בקרוב ותחזיר את ההפסדים שרשמו המשקיעים, מה שבטוח שתחום החיתום שמאז המשבר סובל מהיקף פעילות נמוך, ספג מכה אנושה. תדמית הבנק והאמונה שיוכל להוציא אל הפועל הנפקות גדולות ולהשיג לבעלי השליטה שווי גבוה, נפגעה משמעותית.

מטה מורגן סטנלי בניו יורק. הבנק הלך על בטוח, טעה ופגע קשה בתדמיתו כחתם הנפקות, צילום: בלומברג מטה מורגן סטנלי בניו יורק. הבנק הלך על בטוח, טעה ופגע קשה בתדמיתו כחתם הנפקות | צילום: בלומברג מטה מורגן סטנלי בניו יורק. הבנק הלך על בטוח, טעה ופגע קשה בתדמיתו כחתם הנפקות, צילום: בלומברג

החתמים

 

תחרות עזה הייתה בין חטיבות החיתום וההנפקות של בנקי ההשקעות בעולם, כולם רצו להשתתף בהנפקת פייסבוק ועשו את זה כמעט בחינם ובשביל לזכות ביוקרה. בהנפקת פייסבוק השתתפו לא פחות מ-33 חברות חיתום שכללו את גולדמן זאקס, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, דויטשה בנק, ג'יי פי מורגן ועוד רבים וטובים.

עכשיו, אחרי שעורכי הדין שייצגו את המשקיעים של אנרון בפרשת הונאת ניירות הערך הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב, עומדים מאחורי התביעה  כנגד פייסבוק והחתמים בטענה שהטעו את המשקיעים, הנזק כבר ממשי, גם אם פייסבוק תנצח.

ניתוח "כלכליסט" מניית פייסבוק: סחורה חמה או הרפתקה יקרה? בעוד שההזמנות המוקדמות לרכישת מניות הרשת החברתית בהנפקה הקרובה הציפו את משרדי החתמים בוול סטריט, שאלת כדאיות רכישת המניה ביום שאחרי רלבנטית מתמיד. שלושה אנליסטים מקומיים מצננים את ההתלהבות ניר צליק, תגובה אחתלכתבה המלאה

הנפקה כה גדולה אכן דורשת התחייבות חיתומית גדולה מאוד, ובמקרה שציבור המשקיעים לא היה רוכש די מניות, היה צורך מצד החתמים להתערב ולרכוש את המניות במקומו. כל בנק השקעות בוול סטריט רצה שהשם שלו יתנוסס מעל תשקיף ההנפקה, וגם אם זה בסוף הרשימה, לא משנה. המוניטין חשוב מאוד לבנקי ההשקעות וברגע שהמתחרים נמצאים, אף בנק שמכבד את עצמו לא היה מוכן להתמודד עם השאלה מהלקוחות העתידיים - למה לא לקחת חלק בהנפקה?

בורסת נאסד"ק

ביום המסחר הראשון במניית פייסבוק, הוצפו מחשבי בורסת נאסד"ק במיליארדי פקודות למכירה וקנייה של מניות הרשת החברתית. בבורסת נאסד"ק לא נערכו למתקפה והעומס - והתוצאה הייתה שיבושים קשים ביותר המסחר הראשון.

קרב ענקים התרחש בין בורסת נאסד"ק לבורסת ניו יורק בעניין המסחר במניית פייסבוק. לבסוף, החליטה הנהלת פייסבוק לבחור בבורסת הנישה לחברות טכנולוגיה - נאסד"ק. היום, אחרי שהמשקיעים של פייסבוק שוקלים לתבוע את בורסת נאסד"ק בגין הכשלים בהנפקה, והדיווחים על כוונת פייסבוק לעבור להיסחר בניו יורק, המסקנה היא ברורה. נאסד"ק הפסידה ובגדול - מוניטין, יוקרה ובעיקר תדמית.

עושי השוק - הפקודות לא הגיעו

הכישלון - הכתובת הייתה על הקיר פייסבוק שוב מפשלת ברוד שואו: לא הציגה את סרט ההנפקה, צוקרברג לא הגיע נציגי פייסבוק ספגו שאלות רבות וקשות מצד אנליסטים ומשקיעים אחרי שהחליטו שלא להציג סרט וידאו על החברה שהם לוי, 5 תגובותלכתבה המלאה

התקלות בבורסת נאסד"ק ביום המסחר הראשון של פייסבוק גרמו ללא מעט עושי שוק לכאבי ראש. עושי השוק לא הצליחו להעביר פקודות רבות של לקוחות למחשבי הבורסה - לקוחות רבים התלוננו שלא מכרו את מניותיהם בזמן.

ההערכות היום מדברות על כך שהתביעות של ארבעה מעושי השוק העיקריים בוול סטריט נגד נאסד"ק בנוגע להנפקה הבעייתית של פייסבוק כנראה יחצו את רף ה-100 מיליון דולר - שכן הם וסוחרים נוספים עדיין מתמודדים עם אלפי בעיות עם פקודות הלקוחות.

תקלה טכנית עיכבה את תחילתה של הנפקת פייסבוק בחצי שעה ביום ו' שעבר, ופקודות רבות של הלקוחות התעכבו, דבר שהוביל להפסדים משמעותיים לחלק המשקיעים והסוחרים לאחר שמחיר המניה ירד. כאמור, מפעילת בורסת נאסד"ק  עומדת בפני תביעות ממשקיעים ואיומים משפטיים מהברוקרים.

תגיות