אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - הנתונים של רשת יוחננוף נחשפים: 5 סניפים, 700 מיליון שקל בשנה צילום: צפריר אביוב

בלעדי ל"כלכליסט" - הנתונים של רשת יוחננוף נחשפים: 5 סניפים, 700 מיליון שקל בשנה

רשת יוחננוף נמצאת בבעלות משפחתית ושומרת בקנאות על פרטיותה - אך נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" חושפים את המכירות שלה בשלוש השנים האחרונות. בענף מעריכים כי ב־2012 התחרות שעמה מתמודדת הרשת תחריף ותביא לירידה של 10%-15% במכירות

28.05.2012, 11:54 | גיל קליאן

לראשונה, נתוני המכירות של רשת יוחננוף הפרטית נחשפים. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי הרשת סיכמה את 2011 עם מכירות של 699.3 מיליון שקל, ירידה של 0.9% לעומת המכירות ב־2010. הסניף האחרון של הרשת, סניף עקרון, נפתח בדצמבר 2009, כך שמדובר למעשה בנתוני מכירות בחנויות זהות כאשר מדברים על נתוני הרשת בשנתיים האחרונות.

את ההשפעה של פתיחת סניף עקרון, הסניף החמישי של הרשת המשפחתית שנוסדה ב־1992, ניתן לראות בבירור כאשר משווים את המכירות ב־2010 למכירות ב־2009 - השנה שבה פעל סניף עקרון כמה שבועות בלבד. באותה שנה הציגה הרשת צמיחה של 16.2% במכירות, לסכום של 705.6 מיליון שקל. לא ברור אם נתונים אלה כוללים מע"מ או לא (הרשתות הנסחרות בבורסה, כמו שופרסל ורמי לוי, מדווחות על המכירות בנטרול מע"מ).

מעט סניפים, עלויות תפעול נמוכות

 

לדברי כמה גורמים בענף המזון, הרשת פתחה את 2012 בצורה מוצלחת פחות מבשנים קודמות, והצפי הוא שתסיים את השנה עם ירידה של 10%-15% במכירות. זאת, בעיקר נוכח התגברות התחרות מול סניף אשדוד של הרשת, מצד המתחרות רמי לוי ואושר עד שנכנסו לפעילות בעיר בחודשים האחרונים. בשיחה עם "כלכליסט" דחה איתן יוחננוף, ממנהלי הרשת, את ההערכות האלה, וטען כי מתחילת השנה הציגה הרשת צמיחה של 50% במכירות.

סניף עקרון של יוחננוף. כל אחת מהחנויות של הרשת משתרעת על פני אלפי מטרים רבועים, צילום: צפריר אביוב סניף עקרון של יוחננוף. כל אחת מהחנויות של הרשת משתרעת על פני אלפי מטרים רבועים | צילום: צפריר אביוב סניף עקרון של יוחננוף. כל אחת מהחנויות של הרשת משתרעת על פני אלפי מטרים רבועים, צילום: צפריר אביוב

ב־2011 ייצרה רשת יוחננוף בממוצע מכירות של כ־140 מיליון שקל מכל חנות. מדובר בנתון גבוה - שנובע בעיקר מכך שמדובר בחנויות דיסקאונט גדולות, שכל אחת מהן משתרעת על פני אלפי מטרים רבועים. לשם השוואה, ממוצע המכירות ברשת רמי לוי ב־2011 היה 111 מיליון שקל לסניף. לדברי גורמים בענף, אסטרטגיה זו היא חלק מסוד ההצלחה והרווחיות של יוחננוף, שמצליחה לרכז מכירות גדולות בסניפים בודדים.

כמות קטנה של סניפים מגלמת עלויות תפעול נמוכות יחסית, לעומת רשת שמרכזת את אותן מכירות במספר גדול יותר של סניפים. מדובר באסטרטגיה דומה לזו של רשתות פרטיות אחרות, כמו חצי חינם ואושר עד.

"אצלנו שכר מינימום הוא רק ההתחלה"

 

כך, חברת המידע העסקי BDI העריכה ב־2010 את נתח השוק של רשת יוחננוף ב־2.2%. מדובר בנתח שוק גבוה מזה של רשת ויקטורי למשל, שהוערך באותו מחקר ב־1.8%. למעשה, אותו מחקר של BDI הציב את יוחננוף, השומרת בקנאיות על פרטיותה, במקום התשיעי בדירוג מכירות רשתות המזון בישראל. זאת, כאשר נתח השוק הכמותי שלה, כלומר מספר הסניפים שהיא מפעילה לעומת מספר חנויות המזון הפועלות בישראל, עמד על 0.6% בלבד.

איתן יוחננוף סירב להתייחס לשאלה האם הרשת רווחית, אך אמר כי "יש לנו מקום יפה בשוק. הקונספט שלנו הוא למכור סחורה שהיא מאוד איכותית ומאוד זולה. נוח בחנויות שלנו ונוח בחניונים שלנו. העובדים שלנו טובים ואנחנו משלמים להם טוב, אלה הדברים המעניינים. כל השאר זה פיקנטריה".

יוחננוף טוען כי בתנאי ההעסקה קיים הבדל גדול בינו לבין הרשתות האחרות. ברשת מועסקים מאות עובדים, ולדברי יוחננוף, "אין אצלנו שכר מינימום. שכר מינימום הוא רק ההתחלה. עובדים ותיקים ומנוסים מקבלים אצלנו הרבה יותר. יש לי קופאיות שמרוויחות 28 שקל לשעה. אנחנו מוכיחים שגם ככה אפשר לעשות דיסקאונט".

עם זאת, גורמים אחרים בענף טוענים כי לא קיים הבדל מהותי בין הרשתות בכל הקשור לתנאי ההעסקה, במיוחד מאז החלת תנאי ההסכמים הקיבוציים ברשתות הגדולות על עובדי הרשתות הקטנות.

"נמשיך לגדול, יש לנו עתודות קרקע אדירות"

יוחננוף לא מסר פרטים על תוכניות ההתרחבות של הרשת, שמאז סוף 2009 לא פתחה סניף חדש, אך אמר כי "אנחנו נמשיך לגדול. אנחנו לא הולכים מהר ולא פותחים כל מה שזז, אבל המחשבה שלנו היא קדימה. אני חושב שמבחינת פוטנציאל של עסק אנחנו אחד הפוטנציאלים הגדולים בשוק המזון. יש לנו עתודות קרקע אדירות בבעלותנו — לא של אחרים. אנחנו משפחה שעוסקת בענף המזון 40 שנה והידע שלנו יקר מפז".

המתחרות בענף המזון מוטרדות יותר ויותר מפתיחת הסניפים החדשים של הרשתות השונות. החשש הוא שהעלייה בשטחי המסחר לא מגובה בעלייה בצריכת המזון ומוצרי הסופר - והתרחבויות נוספות יביאו להמשך השחיקה של הסניפים הקיימים ואולי אף יעבירו שחקנים להפסד.

על חששות אלה אמר יוחננוף כי "לכל אחד יש מדיניות משלו, לי אין יד ורגל בזה. הם לא שותפים שלנו. להגיד לך מה אני חושב שהם יודעים לעשות? שכל אחד יעיד על עצמו. לגבי יוחננוף אני יכול לומר שאנחנו עסק אחראי: אנחנו בונים וממשיכים לבנות, אבל עושים את זה מתוך חשיבה מקצועית ואחריות. להעסיק כמות גדולה של עובדים זה לא משחק — צריך לדאוג להם לטווח ארוך".

יוחננוף טען כי לנתוני המכירות שנחשפו "אין שום קשר למציאות", אך ברשת סירבו להתייחס לנושא מעבר לכך.

רשת יוחננוף

הוקמה: 1992

בעלים: משפחת יוחננוף

מספר סניפים: 5

פריסת הסניפים: קריית עקרון, אשדוד, צומת ביל"ו ושני סניפים ברחובות

תגיות

47 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

46.
יוחננוף נכנס לנעלים של יו/מגה רעננה
ברוכים הבאים לרעננה מקווה שהמחירים יהיו סבירים ושהאיכות לא תרד והשרותים יהיו יותר נקיים ממה שהיה במגה [ולא יהיו חלק בתוך המחסן ]שהחצר תהיה נקיה יותר ושהחצר תשמש לבאי הרשת ולחניה לא לכל באי א.תעשיה ושיהיה בהצלחה לכולם
צביקה גפקוביץ , רעננה  |  28.12.15
45.
מחירים שנעים כלפי מעלה ביוחננוף
אני קונה במשך זמן רב בחנות בחוצות המפרץ חיפה. תחילה היו מחירים סבירים ולא קבעו לקנות ב-100 שקל כדי "לזכות" במוצר מסויים. היום כל שבוע שאני נכנסת לסניף המחיר ממריא ב-1שקל או ב-2 שקלים במקרה הטוב. נוח שם לקנות בשל המרחב אבל לא זול העגלה שלי התייקרה. אני חושבת להדיר את רגליי לחנות אחרת שמפרסמת מבצעים. כמו כל הרשתות.
כרמלה , קריות חיפה  |  25.11.15
43.
מי שעושה הכללות בין חמשת סניפי יוחננוף לא מבין הרבה!
ההבדלים בשרות בנקיון במחיר במגוון הסחורות ובטיב הסחורה ועוד ועוד עצומים בין חנות לחנות. הכל מכוון ומתוכנן לפי אופי האוכלוסיה המבקרת בסניף ולפי המתחרים בסביבה הקרובה. אגב,יש כמה מוצרי בשר עם המותג יוחננוף כגון סטייק אנטריקוט שממש מבזים את החנות ואת הקונים.
אחת  |  29.05.12
לכל התגובות