אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איירון מן, גרסת המציאות: האיש שרוצה למכור טיסות למאדים צילום: בלומברג

איירון מן, גרסת המציאות: האיש שרוצה למכור טיסות למאדים

היזם הסדרתי אילון מאסק, שעל פיו נבנתה הדמות בסרט המצליח, שיגר בשבוע שעבר חללית פרטית לראשונה בהיסטוריה וקיבל אישור לשווק את המכוניות החשמליות שתכנן. האיש שייסד את פייפאל בטוח שבעוד עשר שנים הוא כבר ימכור כרטיסי טיסה לפלנטה האדומה

28.05.2012, 15:15 | הראל עילם

"ארה"ב, סין, רוסיה ואילון מאסק". במילים אלו תיאר מנחה הטלוויזיה ג'ון סטיוארט את מאסק (Elon Musk) - גאון, מהנדס, פיזיקאי ופלייבוי, והאדם הראשון שהצליח לשגר חללית אזרחית לתחנת החלל הבינלאומית והצטרף למועדון אקסקלוסיבי במיוחד, שאוכלס עד היום רק על ידי מדינות. אבל האמת מאחורי האדם, מיליארדר דרום אפריקאי שהתפרסם לאחר שייסד את פייפאל, מפתיעה הרבה יותר: מאסק הוא הדבר הקרוב ביותר שיש לנו כיום לממציא־על וגאון הנדסי - האדיסון והניקולא טסלה של המאה ה־21.

במרוצת חייו, מאסק היה אחראי לאחת המהפכות החשובות ביותר באינטרנט ובהרגלי הצריכה של בני האדם, לאחר שהוביל להצלחה המסחררת של פייפאל, אתר התשלומים המקוונים הפופולרי. הוא הקים חברה לייצור מכונית חשמלית, יזם את הקמת חברת האנרגיה הסולארית הגדולה בארה"ב ועובד על עתיד שבו לכולנו יהיה מטוס חשמלי פרטי, כוכב הלכת מאדים יותאם לחיי בני אדם, ממשלות יוכלו לסלול כבישים מהירים בתוך כמה ימים, בתי ספר ילמדו תלמידים על ידי משחקים אינטראקטיביים ובתי חולים יפעילו תחנות כוח זעירות שמבוססות על התכת מימן.

כל אלה הם הסיבה לכך שחברו ג'ון פאברו, במאי סרטי "איירון מן", בחר בו כהשראה לדמות המיליארדר טוני סטארק, ממציא כלי הנשק והגאון שהופך לגיבור־על שמציל את העולם. "לא היה לי מושג איך לגרום לדמות של סטארק להיראות אמיתית", כתב פברו במגזין "טיים". את הפתרון סיפק כוכב הסרט, דאוני ג'וניור, שאמר: "אנחנו צריכים לשבת עם אילון מאסק".

מאסק אף זכה להופעת אורח קצרה ב"איירון מן 2", שבה הציע לסטארק את הרעיון לפתח מטוס חשמלי. מאסק עצמו אוהב את ההשוואה: כמו סטארק, גם הוא אוסף מטוסים פרטיים, מכוניות מהירות וכלי נשק, ובכניסה למפעל של ספייס איקס בבעלותו יש פסל גדול של טוני סטארק, שמברך את העובדים.

  , צילום: בלומברג צילום: בלומברג   , צילום: בלומברג

עזב את דרום אפריקה בגלל האפרטהייד

מאסק (41) נולד בדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. אמו, הסופרת מיי מאסק, תיארה את בנה כילד רציני, שקדן ומנוכר. בגיל שמונה הוא שינן את כל אנציקלופדיית בריטניקה, ולמד לתכנת בעצמו בגיל עשר. בגיל 12 הוא כבר פיתח ומכר משחקי מחשב וניסה להקים מרכז משחקי ארקייד, אבל לא קיבל רישיון בגלל גילו. במקום זאת, הוא הקים עסק מצליח למכירת שוקולד.

הוא עזב את דרום אפריקה בגיל 17, לאחר שסירב לשרת בצבא ולתמוך באפרטהייד. כיום הוא יוצא בקביעות נגד התנהלותן של חברות ענק בנושאים פוליטיים, ובין היתר תרם את המטוס הפרטי שלו וכן תרם מכספו לטובת הסרט "תודה שעישנתם".

הוא למד פיזיקה והנדסה, אבל עזב את אוניברסיטת סטנפורד כדי להקים את Zip2, אחת מחברות התוכן המקוון הראשונות והמצליחות ביותר. ארבע שנים לאחר מכן, הוא מכר אותה לחברת קומפאק תמורת 341 מיליון דולר, ומעולם לא חזר כדי להשלים את הדוקטורט שלו.

אחרי מכירת החברה הוא לא פרש כדי ליהנות מהכסף, אלא נעזר בו כדי להקים עם אחיו את X.com, אתר סחר מקוון שכעבור שנה התמזג עם PayPal והפך להיות חברת הסליקה הגדולה בעולם, המתחרה ראש בראש בענקיות כגון ויזה ומאסטרקארד. שנתיים לאחר המיזוג נרכשה PayPal על ידי eBay תמורת 1.5 מיליארד דולר, ומאסק, שהחזיק ב־11.7% משירות התשלומים והיה בעל המניות הגדול ביותר שלו, התעשר עוד יותר.

  , צילום: בלומברג צילום: בלומברג   , צילום: בלומברג

כמה חודשים לפני עסקה זו, ביוני 2002, הקים מאסק את חברת Space Exploration Technologies, או בקיצור: SpaceX. החברה פיתחה טכנולוגיות לתעשיית החלל - טילים ארוכי טווח וחלליות המסוגלות להחליף את מעבורות החלל של נאס"א ורוסיה. בשבוע שעבר היא הפכה להיות החברה האזרחית הראשונה ששיגרה חללית לא מאוישת שהתחברה בהצלחה אל תחנת החלל הבינלאומית. עכשיו, אומר מאסק, היעד של החברה הוא "לבנות ציביליזציה אנושית בת־קיימא על מאדים", פשוט כך.

קריאה אחרונה לטיסה למאדים

חושבים שזה מדע בדיוני? מאסק טוען שבתוך עשר שנים הוא יתחיל למכור כרטיסי טיסה למאדים, ובתוך 20 שנה אנשים ילכו על הפלנטה האדומה, כחלק מהחזון שלו להבטיח את עתיד המין האנושי. את רעידת האדמה שאירעה ביפן בשנה שעברה, החזקה ביותר שפקדה את המדינה זה 140 שנה וגרמה למותם של עשרות אלפים ולהרס עצום, הוא הגדיר כ"דוגמה קלה ועדינה למה שעלול לקרות בעתיד".

בינתיים, לספייס איקס יש חוזה לחמש השנים הקרובות לאספקת ציוד לתחנת החלל הבינלאומית בשווי של 1.6 מיליארד דולר, לאחר שנאס"א קרקעה את צי המעבורות שלה. החללית של מאסק יכולה לשאת עד 3.6 טונות, ובטיסה שאליה היא יצאה בשבוע שעבר היא גם נשאה את האפר של השחקן ג'יימס דוהן — שגילם את "סקוטי" בסדרה "מסע בין כוכבים" וביקש להיקבר בחלל - בנוסף למזון וציוד רפואי.

בהמשך מאסק מתכוון לשגר את הטיל הגדול והחזק ביותר מאז הסטורן 5, ששימש את תוכנית החלל האמריקאית בשנות השישים. הטיל יאפשר למאסק להתחיל לעסוק בפרויקטים גדולים, כמו הקמת בסיס על הירח או שיגור אנשים למאדים. לחברה כבר יש כ־1,800 עובדים, רבים מהם יוצאי נאס"א ואסטרונאוטים לשעבר.

  , צילום: בלומברג צילום: בלומברג   , צילום: בלומברג

תעשיית חלל מפותחת יכולה להיות הפתח לרוב בעיות האנרגיה, המשאבים והזיהום של כדור הארץ, ואין ספק שמאסק רוצה להיות בחזית התעשייה הזו, שיכולה לקרום עור וגידים הרבה יותר מהר ממה שאנחנו מצפים. לפני כחודש חתמה החברה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת חלל אזרחית נוספת בשם ביגלו, שפיתחה טכנולוגיה לייצור תחנות חלל מתנפחות זולות וחד־פעמיות. התוצאה? בקרוב ממשלות, חברות וארגונים יוכלו לחכור שטח בתחנת החלל שלהם לימים, שבועות וחודשים בסכומים זולים יחסית, דבר שיכול להוביל למהפכה אמיתית בעשרות תחומי מחקר מדעיים.

את השיגור לחלל השווה מאסק למהפכת האינטרנט של שנות התשעים, שקרתה ברגע שחברות אזרחיות נכנסו לתחום שעד אז היה בשליטת הממשלות. ראש נאס"א צ'ארלס בולדן הסכים איתו, ואמר: "זה יום מדהים לכלל האנושות, ויום שבו אנחנו אומרים שאנחנו חוזרים לחלל".

האיש שלא יודע להתפשר

אבל מאסק הוא לא רק יזם או מיליארדר המשקיע בחברות - הוא לוקח חלק אינטגרלי בעבודתן ומעצב את הטילים בעצמו. הטילים והחללית של ספייס אקס מבוססים על אותם עקרונות הידועים לנו עוד משנות השישים של המאה הקודמת. כמו בכל הפרויקטים שלו, החברה משתמשת בטכנולוגיות קיימות כדי לעשות דברים טוב יותר, גדול יותר וזול יותר - ומורידה לטענתה את עלויות הטיסה לחלל ב־90%.

"להקים חברה זה כמו להסתכל בפני המוות", אומר מאסק, ומציע ליזמים חדשים: "תחשבו גדול, הכי גדול שאתם יכולים. זה תמיד יישמע מטורף בהתחלה. כשהקמתי את ספייס אקס, המתחרים שלנו היו ממשלת סין, רוסיה וארה"ב. זה לא מעודד". לדבריו הוא עובד כ־100 שעות בשבוע, ועדיין מקדיש את סוף השבוע לילדיו בלבד ואינו זמין לשיחות. הוא גם הודה שמעולם לא קרא ספר בניהול או לקח קורסים בנושא.

מאסק. עובד ללא הפסקה, עד שמגיע סוף השבוע, צילום: בלומברג מאסק. עובד ללא הפסקה, עד שמגיע סוף השבוע | צילום: בלומברג מאסק. עובד ללא הפסקה, עד שמגיע סוף השבוע, צילום: בלומברג

החלל אינו היעד היחיד של מאסק. בראיונות הוא הצהיר שהוא הגיע להחלטה לשנות את תחום האנרגיה, האינטרנט והחלל כבר בתקופתו כסטודנט. "אם זה היה רק עניין של כסף, לא הייתי נכנס לתחומים אלו", הוא אמר בראיון לאתר VentureBeat.

הוא נחשב לאחד הגברים המבוקשים ביותר כיום בקליפורניה, אבל גם אחרי ההצלחות המסחריות הוא עדיין אדם ביישן ועצור, שלא תמיד יודע כיצד להתנסח בציבור. אשתו הראשונה, ג'סטים מאסק, מגדירה אותו כאדם קשה, לאחר שכתבה ארוכות על הגירושים הקשים שלהם ב־2008. "הוא אדם לא מתפשר, ומה שהופך אותו למצליח אומר שהחיים שלכם יחד הם בעצם החיים שלו", כתבה בבלוג שלה. לדבריה, שום דבר לא יאפשר לו להודות בטעות או לעצור: "יש לו ביצי פלדה".

גם משפחתו מסכימה שמדובר באדם שאפתני ותחרותי: אחיו קימבל, שהקים עמו את X.com וגר איתו, אמר בהומור כי הוא צריך לברוח לאחר שהוא מנצח במשחק טניס.

מתכנן גם את מנוע המכונית החשמלית

בתחום האנרגיה, מאסק הקים את טסלה מוטורס הקרויה על שם האליל שלו, ניקולאי טסלה, אולי הממציא החשוב בהיסטוריה. טסלה מוטורס מייצרת מכוניות חשמליות, כולל דגם ספורט, ואף שרשמה כמה כישלונות בתחילת הדרך, המכונית החדשה של מאסק —- שמפתח בעצמו גם את המנועים החשמליים - קיבלה בשבוע שעבר את אישור ממשלת ארה"ב ותיכנס בקרוב לייצור המוני. עד 2030, הוא חוזה, רוב המכוניות בכל רחבי העולם יהיו חשמליות.

מכוניות חשמליות לא יפתרו את בעיית זיהום האוויר ללא מקור אנרגיה נקי, ומאסק הוא היוזם והכוח המניע מאחורי סולאר סיטי, חברת האנרגיה הסולארית הגדולה בארה"ב שעובדת כיום על מיזם לפריסת לוחות סולאריים בכל בסיסי הצבא בארה"ב, ובביתם של 120 אלף חיילים. התוצאה הסופית תהיה מקור כוח של 300 מגה־ואט, בערך 3% מכלל ייצור האנרגיה של ישראל.

מאסק הוא תעשיין עם תפיסה חדשנית כמו של פורד בתחילת המאה ה־20: על ידי בניית מפעלי ענק ועם שאפתנות רבה, הוא מצליח להתגבר על אתגרים הנדסיים אדירים. השלב הבא, לדעתו, הוא הקמת מפעל עצום לייצור אוטוסרטרדות להרכבה: ממשלות יוכלו לקנות כבישים מהירים דו־מפלסיים מוכנים מראש, ופשוט להניח אותם כמו חתיכות פאזל כדי להקים גשרים ודרכים מהירות בתוך כמה ימים.

הסיבה לכך? אמריקאים שורפים מדי שנה יותר מ־7 מיליארד ליטר של דלק בפקקים, והוא רוצה לקצר אותם. השלב הבא של חיסכון באנרגיה, על פי מאסק, יכלול מטוסים פרטיים וחשמליים שמסוגלים להמריא ולנחות אנכית, ולטענתו הוא כבר פיצח את הפתרון לכך, כמובן.

תגיות