אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיסקים? הכסף עובר למוזיקה הדיגיטלית צילום: Shutterstock

דיסקים? הכסף עובר למוזיקה הדיגיטלית

ההכנסות משירותי הזרמה וממכירת קובצי מוזיקה בבריטניה עברו לראשונה את אלה המתקבלות ממדיה פיזית. מגמה דומה גם בארה"ב

04.06.2012, 16:42 | עומר כביר

ההכנסות ממוזיקה דיגיטלית בבריטניה עברו לראשונה את ההכנסות ממדיה פיזית (דיסקים, תקליטים וקלטות) – כך הודיע ה-BPI, הגוף שמייצג את חברות המוזיקה בבריטניה, על סמך נתונים שמתייחסים לרבעון הראשון של 2012.

לפי נתוני הארגון, ההכנסות ממוזיקה דיגיטלית היוו ברבעון הראשון 55.5% מכלל ההכנסות, ונאמדו ב-86.5 מיליון ליש"ט (132.9 מיליון דולר - עלייה של 22.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. זינוק זה איפשר לתעשיית המוזיקה להתמודד מול הצניחה בשיעור 15.1% במכירות המדיה הפיזית, שעמדו על 69.3 מיליון פאונד (106.5 מיליון דולר), ולרשום גידול של 2.7% במכירות המוזיקה.

לפי הנתונים, האלבומים הדיגיטליים הפכו לפורמט המכניס ביותר: תושבי הממלכה המאוחדת רכשו במהלך הרבעון הראשון אלבומים כאלה בשווי 35.9 מיליון פאונד (55.1 מיליון דולר). מכירות הסינגלים נאלצו להסתפק במקום השני. מדובר בנקודה מעניינת למחשבה לאור טענות פרשנים ומבקרי מוזיקה רבים שלפיהן המהפכה הדיגיטלית תביא לחיסול פורמט האלבום. 

שירותי סטרימינג בתשלום, דוגמת ספוטיפיי, רשמו את הזינוק הגדול ביותר והכנסותיהם עלו ב-93% ל-9 מיליון פאונד (13.8 מיליון דולר). הגרסאות החינמיות ממומנות הפרסומות של אותם שירותים הסתפקו בהכנסות בסך 3.4 מיליון פאונד (5.2 מיליון דולר), עלייה צנועה יותר של 20%.

"מדובר בציון דרך משמעותי בהתפתחות תעשיית המוזיקה", מסר מנכ"ל BPI, ג'ף טיילור. "חברות המוזיקה בבריטניה אימצו את העולם הדיגיטלי, וכתוצאה מכך אופק הצמיחה של התעשייה נראה בהיר יותר. נצטרך לראות אם טרנד זה ממשיך לאורך כמה רבעונים לפני שנוכל להגיד שאירעה תפנית".

הנתונים מבריטניה מצטרפים לנתונים שפרסם בסוף מרץ ה-RIAA, שמייצג את חברות המוזיקה בארה"ב. לפי ה-RIAA ההכנסות ממוזיקה דיגיטלית במהלך 2011 עברו לראשונה את ההכנסות ממדיה פיזית – והובילו את התעשייה לשנה הראשונה מאז 2004 שבה היא רושמת צמיחה. במקרה זה, עלייה של 11.3% בהכנסות ממוזיקה דיגיטלית קיזזה את הירידה המתמשכת במכירות הדיסקים והתעשייה רשמה צמיחה כוללת של 3.5%.

אלבומים פיזיים. נדחקים לאחור, צילום: shutterstock אלבומים פיזיים. נדחקים לאחור | צילום: shutterstock אלבומים פיזיים. נדחקים לאחור, צילום: shutterstock

לידיעת חברות המוזיקה הישראליות

לפני עשור ויום רשמה תעשיית המוסיקה העולמית את הניצחון הגדול ביותר שלה במלחמה שניהלה במשך שנים נגד הפצת מוזיקה ברשת: החברה שהפעילה את שירות ההורדות הפופולרי הראשון, נאפסטר, הגישה בקשה לפשיטת רגל.

חברות המוזיקה קיוו שבכך סתמו את הגולל על התחום, אבל שירותים חדשים מיהרו להיכנס לוואקום, ובשנים הבאות המשיכה הפיראטיות הדיגיטלית לצמוח ולנגוס בהכנסות תעשיית המוזיקה . זו, מצידה, ניסתה לעצור את ההידרדרות לא באמצעות חדשנות ומענה לצרכי המעריצים, אלא באמצעות תביעות ואיומים. רק בשנים האחרונות זנחו החברות את התנגדותן לפעילות מלאה בעולם המוסיקה הדיגיטלית, וכן את מלחמתן חסרת הפשרות במורידי קבצים פיראטיים, והחלו להתמקד בהצעת חוויית מוזיקה מקוונת אטרקטיבית וזולה.

הצרכנים, כפי שעולה מהנתונים, הגיבו בהתלהבות, מיהרו לאמץ את המוזיקה הדיגיטלית החוקית והוכיחו את מה שפרשנים טענו במשך שנים: חובבי מוזיקה רבים לא רוצים שירים בחינם, אלא שירים בפורמט איכותי, נגיש וזמין בלחיצת כפתור. בארה"ב, שבה קיימים שירותים רבים מסוג זה, תעבורת הביטורנט צנחה בשנים האחרונות.

תגיות