אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמורפי, קוסמטי, מסויג, לא מספיק

אמורפי, קוסמטי, מסויג, לא מספיק

בוועדת קדמי חששו ממבחן בג"ץ והסתייגו מהתערבות יתר, אלא שהמציאות דורשת סט אחר של פתרונות: לפרק את השוק ולהרכיבו מחדש

05.06.2012, 07:05 | נעמה סיקולר

"הקושי התחרותי הגדול ביותר בשוק קיים בענף המזון". "שורה של החלטות רגולטוריות מספקות הגנה תחרותית למספר מצומצם של יצרנים ויבואנים מקומיים". "אחד הביטויים לכשל הוא הפער בין מחירי המזון בארץ ובחו"ל". על האמירות הללו לא חתומה הוועדה לבחינת התחרות בשוק המזון בישראל שפרסמה אתמול (ב') את המלצותיה הרשמיות, אלא דווקא ועדת טרכטנברג. אותה ועדה שבחרה בזמנו שלא לטפל באופן פרטני בכשלים בשוק המזון והשאירה את הבמה לוועדת המזון הקרויה על שם האיש היושב בראשה מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי.

מאז שפורסם דו"ח טרכטנברג ובו המלצות בתחומים שונים כבר חלפו שמונה חודשים, ומאז מחאת הקוטג' חלפה כמעט שנה. את מה שהכיס הרגיש כבר אז ועדת קדמי מנסחת היום: בשוק המזון מתקיימת תחרות מעטה בין מספר קטן של שחקנים ומחירי המזון בישראל גבוהים בהשוואה בינלאומית, גבוהים מאוד.

דו"ח ועדת המזון שפורסם אתמול הוא מסמך של תוכחה, תעודת עניות לרגולטורים השונים מרשות ההגבלים העסקיים, ממשרד התמ"ת והחקלאות ועד למשרד האוצר. הם אלה שאישרו את רכישת קלאבמרקט על ידי שופרסל ב־2005, הם אלה שאיפשרו ליצרנים המובילים לגדול ולהתחזק, הם אלה שעצמו עיניים בשעה שהדינמיקה בין הספקים לקמעונאיות נעשתה חזירית יותר ויותר באופן והובילה לעלייה במחירי המזון.

שרון קדמי. לא ברור ממה הוא חשש, צילום: מיקי אלון שרון קדמי. לא ברור ממה הוא חשש | צילום: מיקי אלון שרון קדמי. לא ברור ממה הוא חשש, צילום: מיקי אלון

 

מסתפקים בהתרעות

הבעיה הנוכחית היא שבדומה להמלצות טרכטנברג גם המלצות קדמי חזקות במיוחד בשלב תיאור המציאות, פחות בתרגום למעשים. כדי לטפל במציאות המבעיתה שמתאר דו"ח ועדת המזון היה צריך לקחת את שוק המזון, לפרק אותו ולהרכיב אותו מחדש - לא להסתפק בתיקונים קוסמטיים.

למרבה הצער, התיקונים הקוסמטיים האלה הם מה שיישאר מדו"ח ועדת קדמי, שכבר מראש נמנע מביצוע מהפיכות של ממש. בשלב החקיקה בכנסת הוא צפוי לעבור דיאטה חריפה בעידוד הלוביסטים של השחקניות הגדולות בתחום המזון.

דו"ח ועדת קדמי מנסה לסדר את השוק מחדש באמצעות מתן תמריצים מסוימים לספקים קטנים כמו הקצאת שטחי מדף, חיזוק המודעות הצרכנית באמצעות הגברת השקיפות ומתן אפשרות לצרכן להשוות מחירים. אלא שהדו"ח מתיימר גם להפחית את חסמי הכניסה לענפי מזון מסוימים באמצעים אמורפיים שאינם מפורטים. הוא מנסה להתוות מסגרת לפעילות גופי הפיקוח השונים, משרדי הממשלה והרגולטורים ושואף להמליץ על חקיקה ואכיפה עתידית על ידי אותם הגופים שכשלו עד כה בטיפול באותם הכשלים. אולם זה כל מה שדו"ח ועדת קדמי עושה - מתווה מסגרת, מתריע על כשלים. הוא אינו מייצר מהפכה, בוודאי לא כזו של כאן ועכשיו.

ועדת קדמי מתריעה על כשלים דרמטיים אבל לא על פתרונות מהפכניים. וכך, למרות שהוכח כי מאז שהוסר הפיקוח על מחירי מוצרי המזון זינק מחירם בעשרות אחוזים - ועדת קדמי נמנעת מלהמליץ על החזרת מוצרים לפיקוח.

הוועדה אינה אוסרת מפורשות פרקטיקות אנטי־תחרותיות כמו תמחור שונה בערים שונות - בדרך כלל לרעת הפריפריה - והיא גם אינה ממליצה על פיצול כוחם של הספקים הגדולים באמצעות חיוב במכירת נכסים. כך למשל, קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר תוכל על פי המלצות הוועדה להמשיך ולהחזיק גם ביצרנית הנייר חוגלה וגם ברשת הקמעונאית הגדולה בישראל, שופרסל.

בכירי הוועדה הסבירו אתמול כי נמנעו מנקיטת צעדים שלדעתם היו עשויים להיות בעייתיים מהבחינה המשפטית, וכי בכל מקרה לא רצו לנקוט בקו מחמיר מדי. הם לא חשקו בהתערבות יתר בשווקים דוגמת כלכלות הנחשבות לא מערביות. "לא הלכנו אל פתרונות הקצה", הבהירו.

אלא שהמציאות שהם עצמם מתארים דורשת סט אחר לגמרי - חריף בהרבה - של פתרונות. המציאות הזו מתוארת כך על ידי הוועדה: "מבנה אוליגופולי של שוק שבו עליית מחירי התשומות מועברת כמעט במלואה לצרכנים" ו"ירידת מחירי התשומות לא מגולגלת לצרכנים". במבנה שוק ריכוזי - בין הריכוזיים ביותר במדינות ה־OECD - כאשר עליות המחירים לא תואמות את הנעשה במדינות המערביות שלהן היינו כל כך רוצים להידמות, אין פתרון אחר מלבד פתרון קצה, אגרסיבי, לפרק את השוק ולבנות אותו מחדש.

לא ברור ממה חששה ועדת קדמי: ממבחן בג"ץ, מהאסכולה הכלכלית שאליה הובל הציבור במשך שנים שמשאירה הכל לכוחות השוק - שבמקרה הזה כשלו או מלחצי חברות המזון. במבחן התוצאה, מסקנות ועדת קדמי מקבלות ציון מספיק בקושי.

החלב נשאר בחוץ

ועוד הערה לסיום. המסקנות לא כוללות התייחסות לשני נושאים - משק החלב והורדת המכסים. שני נושאים נפיצים מהבחינה הפוליטית שלגביהם מתקיים דיון נפרד בפורומים אחרים. המלצת הוועדה להורדה הדרגתית של מכסים מצויה כיום על שולחנו של שר האוצר. במקביל, ההחלטות הנוגעות למשק החלב, לרבות הורדת מחיר המטרה של הרפתנים, שהונחו על שולחן הממשלה כבר לפני חודשים טרם הוכרעו.

שני הנושאים האלה הם חלק מהטיפול הכולל בשוק המזון. העיכוב והסחבת בטיפול בשינוי המצב הנוגע אליהם היא מה שיכול להעיד יותר מכל על הדרך הארוכה שעוד צפויה לוועדת קדמי עד שתגיע לכיס שלנו, אם בכלל.

תגיות