אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלי שמאחורי להיט הענק "הנוקמים"

הישראלי שמאחורי להיט הענק "הנוקמים"

אייק פרלמוטר, שמנהל את מארוול קומיקס, החל את דרכו כמוכר צעצועים וקוסמטיקה ברחובות ניו יורק. הונו נאמד כיום ב־1.8 מיליארד דולר

07.06.2012, 09:33 | ניר נתן, לוס אנג'לס

הסרט "הנוקמים" ("The Avengers") הוא להיט ענק: מאז שעלה לאקרנים בתחילת מאי הוא גרף הכנסות של כ־1.4 מיליארד דולר ברחבי העולם. סרט הפעולה עתיר הפעלולים של מארוול קומיקס בהפקת אולפני דיסני מקבץ את גיבורי־העל של מארוול - כמו "איירון מן" ו"תור" - תחת קורת גג אחת.

המושך בחוטים של גיבורי־העל מקפיד להישאר מאחורי הקלעים. מדובר במנכ"ל מארוול יצחק (אייק) פרלמוטר, ישראלי לשעבר, מיליארדר ואיש עסקים ממולח, שחילץ את מארוול מפשיטת רגל והפך אותה למכרה זהב. כיום נמצא המכרה בבעלות תאגיד וולט דיסני שרכש את מארוול לפני שנתיים תמורת 4.24 מיליארד דולר, והפך את פרלמוטר למיליארדר ולבעל המניות הפרטי הגדול ביותר בדיסני.

"הנוקמים". הכנסות של כ־1.4 מיליארד דולר בתוך כחודש "הנוקמים". הכנסות של כ־1.4 מיליארד דולר בתוך כחודש "הנוקמים". הכנסות של כ־1.4 מיליארד דולר בתוך כחודש

מצעצועים לסרטים

למרות מעמדו והפרופיל העסקי הגבוה שלו, פרלמוטר (68) שומר בקנאות על פרטיותו ומעולם לא התראיין. התמונה היחידה שלו פורסמה עוד ב־1985 במגזין "פורבס". לפני שהשתלב בממסד ההוליוודי בכלל ובענף הקומיקס בפרט, הספיק פרלמוטר לעשות קריירה עסקית מכובדת. דן רביב, מחברו של הספר "מלחמות הקומיקס", כותב כי לאחר שפרלמוטר לחם במלחמת ששת הימים הוא עקר לארה"ב, נישא לאמריקאית ומכר צעצועים ומוצרי קוסמטיקה ברחובות ניו יורק. בהמשך עסק גם במכירת עודפים, וכשראה ברכה בעמלו החל לרכוש עסקים שונים ובהם רשתות של חנויות מוזלות ובתי מרקחת.

בהמשך נקרתה לידיו ההזדמנות שהניחה את הבסיס לכניסתו לעולם הקומיקס: הוא השתלט על יצרנית הצעצועים טוי ביז, בעלת הזיכיון לייצור צעצועי מארוול קומיקס, וחבר לעמיתו הישראלי מעצב הצעצועים המצליח אבי ארד.

פרלמוטר היה המוח הפיננסי ששם את הכסף. ארד היה המוח הקריאייטיבי ששכנע את בעלי החוב של מארוול קומיקס פושטת הרגל להפקיד בידיהם את החברה כדי למנף את זכויות ההפקה של הדמויות. ב־1997, לאחר מאבק משפטי, גברו פרלמוטר וארד על בעל השליטה הקודם של מארוול, המיליארדר רונלד פרלמן ועל המיליארדר קרל אייקן, ויצאו לדרך.

באותן שנים, עסקי המו"לות - כלומר מכירת חוברות קומיקס - כבר היו בדעיכה, אבל פרלמוטר וארד השכילו למסחר את הספרייה הענקית של מארוול בת 5,000 הדמויות להקמת מיני־אולפן הוליוודי למכירת שלל זיכיונות, למסחור מותגים ולייצור צעצועי קומיקס באמצעות טוי ביז, שהחזיקה בזיכיון הבלעדי לייצור הצעצועים. בתחילת הדרך הם נאלצו למכור את זכויות ההפקה של מיטב הדמויות לאולפנים הגדולים ולהסתפק בעמלה צנועה של כ־5% מההכנסות ממכירת הכרטיסים. בעקבות ההצלחות הקופתיות הכבירות של סרטי "ספיידרמן", "ארבעת המופלאים", "אקס מן" וסרטי ההמשך שלהם, עלה גם שער מניית מארוול. לא רק שהיא נחלצה מפשיטת הרגל, אלא ששווייה החל לנסוק מעבר למיליארד דולר.

המפנה של "איירון מן"

נקודת המפנה חלה כשארד ופרלמוטר החליטו לגייס 525 מיליון דולר מבנק ההשקעות מריל לינץ' (כשהדמויות משמשות כעירבון) לצורך מימון והפקה עצמאית של סרטי קומיקס. הסרט העצמאי הראשון של מארוול היה "איירון מן", והוא גרף 585 מיליון דולר.

ארד החליט לפרוש כדי להקים חברת הפקות עצמאית משלו. הוא מכר אופציות שהבשילו בשווי של כ־60 מיליון דולר (כ־4% מהחברה), ובעקבות ביקורת של בעלי מניות, הזדרז פרלמוטר בעצמו לרכוש מניות נוספות של מארוול - לא רק כמהלך של הרגעת המשקיעים, אלא כי ידע שהחברה עלתה על דרך המלך.

ואכן, מארוול המשיכה להניב שוברי קופות כמו "קפטן אמריקה" ו"תור", ואז נכנס לתמונה תאגיד וולט דיסני שחשק בספריית הדמויות העשירה (אף שחלק מהדמויות הידועות ביותר היו בידי אולפנים אחרים).

וכך, בשלהי 2009 רכשה דיסני את מארוול אנטרפרייז תמורת 4.24 מיליארד דולר. פרלמוטר קיבל 800 מיליון דולר במזומן ו־590 מיליון דולר במניות דיסני. הונו של פרלמוטר, אגב, מוערך כיום ב־1.8 מיליארד דולר.

תגיות