אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - יומיים בלבד לאחר הקריסה: חודש חיפוש הגז בשמשון צילום: אלבטרוס

בלעדי ל"כלכליסט" - יומיים בלבד לאחר הקריסה: חודש חיפוש הגז בשמשון

הקידוח ברישיון שהופסק ביום חמישי, לאחר קריסת אחד מפירי הקידוח, היה צפוי לעכב את העבודות בשבועיים. עלות התיקון: כ־20 מיליון דולר

10.06.2012, 07:05 | ליאור גוטמן

חברת ישרמאקו ושותפתה ATP האמריקאית חידשו בסופ"ש את חיפושי הגז ברישיון שמשון — כך נודע ל"כלכליסט". חידוש עבודות הקידוח הגיע 48 שעות בלבד לאחר שישראמקו דיווחה לבורסה על קריסת קידוחי הגז, דבר שהוביל להפסקה מלאה בחיפושי הגז ודרש השקעה נוספת של כ־20 מיליון דולר בהשגת ציוד קידוחים נוסף.

בהודעה שנמסרה ביום חמישי האחרון העריכה ישראמקו שקריסת הקידוח תעכב אותה לפחות שבועיים, אולם כאמור התקלה תוקנה בתוך פחות מיומיים.

נכון לאתמול, אסדת הקידוח "אנסקו 5006" (לשעבר נורת' אמריקה), החלה לבצע קידוח מקבילי תוך התגברות על "ביטון" (מלשון בטון) אחד הפירים שקרס בקידוח המקורי. בעקבות חידוש הפעילות לא יווצר עיכוב בדיווח תוצאות הקידוח לציבור המשקיעים.

רישיון שמשון נחשב לאחד ממאגרי הגז הטבעיים בעלי הפוטנציאל הגבוה בישראל. הרישיון ממקום כ־90 ק"מ מערבית לחופי אשקלון, כאשר הקידוח במקום החל בסוף אפריל האחרון.

על פי הערכות שפורסמו בעבר במקום שוכן מאגר בהיקף של 2.3 TCF גז טבעי (בסבירות של 20%) שהם כ־65 מיליארד מ"ק, כמות שוות ערך ל־13 שנות צריכה בישראל (על פי נתוני 2011).

האחזקה ברישיון שמשון מתחלקת בין ישראמקו (39%), ATP (40%) חנ"ל ים המלח (10%) ונפטא חיפושים (10%). מודיעין בשליטת נוחי דנקנר וצחי סולטן מעוניינת לרכוש 10% מהרישיון אולם העסקה טרם הושלמה.

אסדת הקידוח הנוכחית כבר נתקלה בבעיות דומות בעת הקידוח בלווייתן 1 ובלווייתן 2, שבעקבותיהן הופסקו הקידוחים.

תגיות