אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיקרוסופט אוסרת על תביעות ייצוגיות צילום: בלומברג

מיקרוסופט אוסרת על תביעות ייצוגיות

ענקית התוכנה משנה את הסכם השימוש ברוב מוצריה, בעקבות פסיקת העליון בארה"ב בנושא. האם גם חברות נוספות בדרך?

11.06.2012, 11:26 | יוסי גורביץ
מיקרוסופט הודיעה לאחרונה כי היא משנה את חוזי השימוש (EULA, End User License Agreement) של רוב מוצריה, כך שיאסרו על המשתמש להגיש תביעות ייצוגיות נגד החברה. ענקית התוכנה דיווחה על השינוי בבלוג שלה לפני שבועיים, בפוסט שנכתב על ידי המשנה ליועץ המשפטי של החברה טים פילדן, וכעת מעורר סערה ברשת.

לדברי פילדן, אם לקוח אינו מרוצה ממוצר של מיקרוסופט, ההליך הראשוני יהיה מגע בלתי פורמלי בין החברה ובין הלקוח. אם הליך זה לא יסתיים לשביעות רצונם של שני הצדדים, הלקוח יוכל לתבוע את החברה בבית משפט רגיל, אבל השינויים בהסכם החדש אוסרים עליו לתבוע אותה במסגרת תביעה ייצוגית.

ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח בסוף השבוע כי סעיף כזה בחוזה שימוש הוא ככל הנראה חוקי בארה"ב. פסיקה של בית המשפט העליון מהשנה שעברה קבעה כי חברה יכולה להכניס לתנאי השימוש שלה סעיף הקובע מראש את תנאי ההתדיינות המשפטית בין החברה ללקוח, ובין היתר לאסור על תביעה ייצוגית. הפסיקה התקבלה בתביעה נגד ספקית הטלפוניה AT&T, אך רלבנטית לכל החברות בארה"ב.

ארגון זכויות הצרכנים Public Citizen מחה על אז החלטת בית המשפט, ואמר כי "השמת קץ לתביעות יצוגיות מאפשרת לחברה להתחמק מאחריותה למעשי עוול. היא מונעת מהצרכנים את זכויותיהם החוקיות". עם זאת, לא ברור האם מיקרוסופט אכן תוכל להחיל את ההסכם הזה על משתמשיה ברחבי העולם.

ההערכות הן שאם שינוי ההסכם של מיקרוסופט יעבור בשתיקה מצד הצרכנים, חברות גדולות אחרות יכניסו סעיפים דומים לתנאי השימוש שלהן. הצעת חוק שהועלתה בסנאט האמריקאי מנסה לאסור על כך, אך היא נתקלת בהתנגדות חזקה מלשכת הסחר האמריקאית ומצד המגזר העסקי בארה"ב, ונראה כי היא תקועה.

תגיות