אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל DHL ישראל: "משלוח חבילה לאוסטרליה עולה כמו משלוח עם קטנוע בארץ"

מנכ"ל DHL ישראל: "משלוח חבילה לאוסטרליה עולה כמו משלוח עם קטנוע בארץ"

לדברי אודי שרון, תחום הבלדרות צומח במהירות בזכות הסחר האלקטרוני שהתפתח באינטרנט והיכולת לשלוח בזול גם חבילות קטנות ובודדות. הזינוק הגדול ביותר בייצוא האווירי נרשם בתחומי ההיי-טק, הסלולר, המיכשור הרפואי והאנרגיה הסולרית

14.06.2012, 08:33 | רעות ברנע

"תחום הבלדרות השתנה בשנים האחרונות משתי סיבות עיקריות", אומר אודי שרון, מנכ"ל חברת DHL ישראל. "גם מכיוון שהבסיס של שילוח מסמכים, שממנו הוא התפתח, הולך וקטן, וגם בגלל התאוצה הרבה שתפס בשנים האחרונות הסחר האלקטרוני".

DHL היא חברה שנמצאת בבעלות חברת הדואר הגרמני (Deutsche Post). היא הוקמה בשנת 1969 בסן פרנסיסקו ופועלת בישראל החל משנת 1997. ברחבי העולם פועלת החברה בלמעלה מ-220 מדינות, מפעילה למעלה מ-450 מרכזי מיון בינלאומיים ומטפלת בלמעלה ממיליארד וחצי משלוחים בשנה לכ-120,000 יעדים. מחזור ההכנסות השנתי שלה עומד על כ-70 מיליון יורו.

חברת משלוחים DHL, צילום: בלומברג חברת משלוחים DHL | צילום: בלומברג חברת משלוחים DHL, צילום: בלומברג

DHL מחולקת לארבע חטיבות: DHL Express שעוסקת במשלוחי אקספרס בינ"ל מדלת לדלת, DHL Freight שעוסקת בשילוח מטענים, DHL Danzas Air & Ocean שעוסקת בשילוח אווירי וימי, ו-DHL Solutions – שמספקת מכלול פתרונות לוגיסטיים, אחסון והפצה.

"היכולת של כל אחד היום לקנות מתי שהוא רוצה מאיפה שהוא רוצה היא בלתי נתפסת" מסביר שרון, "כל מה שנקנה או נמכר ברשת מייצר המון תנועה מסוג שונה. בעבר היו מעבירים מכולות מלאות בסחורה בים או באוויר, היום כמות הפריטים הבודדים שמועברים היא הרבה יותר גדולה. נעליים, למשל, הם פריט שאנחנו מעבירים בכמות עצומה". שרון סבור שהכמות עוד תלך ותגדל. "כמות האנשים שמאמצים את העניין הזה בישראל היא עדיין נמוכה, אבל אנשים נוספים הולכים ונחשפים לזה כל הזמן. אפשר לראות שינוי בעקבות וועדת טרכטנברג שהקלה על המיסוי בתחום, מה שזכה לחשיפה תקשורתית והגביר את המודעות לאפשרות הזו".

הייצוא הבטחוני בהאטה

גם כאשר מדובר בייצוא, הסחר האלקטרוני הביא איתו אפשרויות רבות. "השינויים בתחום הייצוא בישראל קרו בעקבות שני דברים מרכזיים" מסביר שרון. "הראשון הוא שבכל העולם אנשים מתרגלים לקנות ברשת, והשני הוא חוש היזמות והחדשנות של הישראלים. כמות הרעיונות היא אדירה, החל מאתר שמאפשר למדוד משקפיים באופן וירטואלי ולהזמין אותן, דרך חידושים בתחומי מצלמות האבטחה וכלה במותג ההלבשה התחתונה של בר רפאלי".

חברות הבלדרות והשילוח ידועות כאינדיקטורים שיכולים להצביע בשלב מוקדם יחסית על מגמות בתחום הייצוא. "ההיי טק הוא התחום שעשה את הצמיחה המשמעותית בשנים האחרונות" אומר שרון. "יש לנו לא מעט צמיחה בתחומים כמו האנרגיה הסולארית, התחום הרפואי, תחום הסלולאר ובמקביל גם כל תחום הטכנולוגיה בדגש על מחשבים וטאבלטים, ששינו את הרגלי הצריכה והכניסו כמות אדירה של מוצרים חדשים לשוק, למרות ההאטה הכלכלית. מנגד, יש תחומים כמו תשתיות התקשורת וגם התחום הביטחוני שכבר ידעו תקופות טובות יותר. בסך הכל, התוצר בישראל צומח במספרים יפים, למרות שתחום ההובלה האווירית ע"פ הגורמים הרשמיים הוא די סטטי. אנחנו כחברה כן גדלנו משמעותית בשנתיים האחרונות, וזאת בעיקר כי אנחנו מצליחים לגדול על חשבון המתחרים".

מיקור חוץ בחסות חברת המשלוחים

DHL משתפת פעולה עם הרבה חברות היי טק שמייצאות היום מוצרים אל מעבר לים. "מדובר במגמה נוספת של סחר אלקטרוני" אומר שרון. "קיים שילוח נרחב של דברים קטנים ודחופים, ובנוסף קיימת מגמה של הוצאת הרכבות וייצור למיקור חוץ (אאוטסורסינג), בד"כ למדינות זולות במזרח הרחוק. במקום הזה זיהינו את ההזדמנות ופיתחנו פתרון יצירתי, לפיו אנחנו אוספים מהיצרן, מנהלים את המלאי, ובאמצעות בלדרים שהוכשרו לכך מבצעים תיקונים ומשם מעבירים לכל העולם. נכון, החשש הגדול ביותר של החברות האלה היה העובדה שהם לא רואים את הסחורה, אבל עם הזמן הבנו שזה אפילו מצב יותר טוב".

כאשר מדובר בייצוא ושילוח, ישראל איננה מדינה נורמטיבית. "בישראל, בניגוד לכל מדינה אחרת בעולם, אחוז הסחר עם מדינות שכנות הוא אפסי. לכן, החברות הישראליות צריכות להציע הצעה שמבחינת כסף ומרחק, תהיה אטרקטיבית ללקוחות בכל העולם. האתגר שלהן הוא להבין איך להפוך את שרשרת האספקה הזו ליתרון תחרותי, ויש כאלה שהשכילו לעשות זאת בצורה מדהימה. אחת הדרכים היא להעביר בין מדינות מבלי להעביר לישראל. מדובר בחברות ישראליות שרשומות במדינות נוספות בעולם ופועלות ע"י מפיצים או סוכנים".

מהספק הונג קונג לכתובת המזמין בישראל ב-24 שעות

גם המיקום הגיאוגרפי בו אנחנו ממוקמים הוא אתגר בתחום הייצוא והשילוח, העובדה שישראל נחשבת קונספטואלית חלק מאירופה אבל בפועל מפריד בינינו לביניהם הים, מאלץ את החברות הישראליות למצוא פתרונות יצירתיים לייעול. "דרך אחת לייעל את השילוחים היא פתיחה של מרכזים לוגיסטיים במדינות אחרות" אומר שרון. "הדרך השנייה היא לחסוך דקות בזמן האספקה, וזה עניין שאנחנו משקיעים בו המון זמן, אנרגיה וכסף".

"לאחרונה, למשל, שדרגנו את המערך הלוגיסטי שלנו בשדה התעופה באמצעות מערכת שהצליחה להוריד 80 דקות מזמן המיון הכולל של כל המערכת שלנו. את הרכבים שלנו שדרגנו לרכבים ממודפים, בהם הנהג יוצא מהחלק האחורי של הרכב, מה שחוסך זמן של 45 שניות למשלוח. נכון, זה לא נשמע הרבה אבל במצטבר זה משמעותי. פיתוחים מהסוג הזה מאפשרים לנו היום להעביר משלוח מהונג קונג תוך 24 שעות, או להעביר כל משלוח שנאסף באירופה בשעות הערב ביום למחרת".

הפתרונות החדשניים בתחום השילוח באים לידי ביטוי הרבה פעמים כאשר מדובר במוצרים מהתחום הרפואי. "כיום ניתן לקחת דגימת דם מבי"ח בצפת, ולהעביר אותה תוך 24 שעות למעבדה בבלגיה. הדגימה חייבת להיות כל הזמן בבקרת טמפרטורה, מה שהוביל לפיתוח של אריזה מיוחדת שגם מדווחת תוך כדי תנועה ללקוח באיזו טמפ' נמצאת הדגימה".

"דוגמא נוספת היא משלוח של דגימת זרע של גבר בעל מחלה סופנית שהועבר להפריה דחופה בארה"ב. לדגימה יש אורח חיים של 48 שעות, ומדובר במכס בעייתי בארה"ב וב-FDA שמקשה על הכנסת דגימות. היה צורך ביצירת קשר עם גורמים רבים בארה"ב, הכנה של רשויות המס, תפעול הקרקעי וסנכרון בין כל אלה, וכמו כן ביכולת לשחרר את המשלוח ולהעבירו ישירות מהשדה לבית החולים בו בוצעה ההפריה. המתח היה כל הזמן באוויר וברגע המסירה היתה התרגשות גדולה ותחושת ניצחון".

מהירות היא שם המשחק

כאשר מדובר בשילוח בינלאומי, מהירות היא שם המשחק. "אנחנו עובדים הרבה על מהירות" מסביר שרון. "קיים שירות חדש בייצוא שמבטיח מסירה עד 9 בבוקר שלמחרת, וזו התחייבות. במידה שמתרחשות תקלות הן נחקרות ע"י צוותים שלמים של אנליסטים שמנתחים כל כשל כדי שהוא לא יקרה בשנית". המטרה, בשורה התחתונה, היא לעשות את השילוח כמה שיותר פשוט עבור הלקוח. "יצואנים קטנים מגיעים אלינו עם רעיונות נפלאים" מספר שרון, "אבל לא מביאים בחשבון את המורכבות של ייצוא למדינות שונות בעולם. לכן, לפני תמחור המוצר קיים תהליך שנקרא סט-אפ שתופר עבור כל לקוח את הפתרון הכי יעיל עבורו".

גם המחירים הם עניין שיכול להשתנות מקצה אל קצה. "המחירים נעים מעשרות בודדים של דולרים למאות אלפים, מה שכמובן תלוי במשקל המוצר וביעד שלו. יצא לנו, למשל, להוביל משלוח סופר-בהול למקום שכוח אל באפריקה שעלה יותר מ-100 אלף דולר. אבל אפשר לראות שמתבצעים גם הרבה שילוחים בסכומים קטנים, בעיקר בעקבות הזמנות שנעשות דרך הרשת. העלות המשמעותית היום למשלוחים היא להביא את המוצר אל המזמין הביתה. ווספה שעושה משלוחים בתוך הארץ עולה כ-30 שקל למשלוח, ובאותו מחיר אפשר היום לשלוח חבילה לאוסטרליה".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ל-2
בגלל אנשים טובים שייבוא לארץ משלוחים רבים של מכשירים סלולרים במסווה של יבוא אישי המכס החליט לעכב כל משלוח של מכשיר סלולרי ולבדוק את היבואן על אף שעמיל המכס משדר למכס במחשביו כי מדובר ביבוא אישי. אז אל תאשים את עמיל המכס אלא את הישראלי הטוב שכל הטבה שנותנים לו מנצל כדי שהעסק שלו ירוויח עוד כמה שקלים בלי לשלם מיסים.
איש מקצוע  |  15.06.12
2.
שכחת לציין שבכיוון ההפוך זה עולה כמו הווספה עצמה
בדיוק היום היה לי סיפור איתכם, הזמנתי לפני 3 ימים סלולרי מאנגליה אחרי יומיים שראיתי שהוא תקוע במכס התקשרתי ואמרו לי שהוא עובר בדיקה פרטנית (למרות שהשווי שלו הוא 500$ והאריזה מפרטת בבירור מה יש בתוכו) בגלל הבדיקה הפרטנית גילית שאני צריך להתחיל לשלם עמלות של מאות שקלים לכם ועוד כל מיני אגרות למכס, בקיצור עמילי המכס שלכם מכניסים בכוונה מוצרים לבדיקה פרטנית כדי לסחוט את הלקוח עד הסוף עד כאן ל"רפורמה הנפלאה של ביבי" ביקשתי שיחזירו לשולח ומקווה שאצא מזה בזול, אני עם DHL לא מתעסק יותר וחוזר לקנות מוצרים כאלה רק בארץ
משה  |  14.06.12