אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - המודל של הבנקאי: הקורא יתגמל את הסופר צילום: עמית שעל

ראיון "כלכליסט" - המודל של הבנקאי: הקורא יתגמל את הסופר

תומר פישלר, מנהל מחלקת שיווק בבנק ירושלים, הקים הוצאת ספרים שמציעה מודל חדש: הקורא יוכל לשלם יותר ממחיר המינימום של הספר, וההפרש יועבר ישירות לסופר. "המודל נכון כלכלית וחברתית", הוא אומר

18.06.2012, 08:57 | גיל קליאן

תומר פישלר (35)

מצב משפחתי: נשוי + 2

מקום מגורים: רמת השרון

תפקיד: מנהל מחלקת אסטרטגיה ושיווק בבנק ירושלים, מייסד הוצאת מנשר של סופרים

עוד משהו: כתב שירים בתשלום לחברות של החברים בצבא

לא צריך להיות בנקאי כדי להבין שכתיבת ספרים עבריים היא לרוב לא עסק משתלם כלכלית. אבל יכול להיות שצריך להיות בנקאי כדי להבין שלפעמים עדיף להקים הוצאת ספרים חדשה מאשר להתמסר למודלים העסקיים של הוצאות הספרים הקיימות.

בלב הדיון הסוער על חוק הסופרים והתנהלות הרשתות סטימצקי וצומת ספרים, על התגמול לסופרים ועל הדרך לתמחר תרבות עברית - תומר פישלר, מנהל מחלקת אסטרטגיה ושיווק בבנק ירושלים, יצא למבצע שאפתני במיוחד: להחליף את תרבות ה־4 ב־100 במודל תמחור אחר, שיאפשר לקורא לתגמל ישירות את הסופר שהוא אוהב. לצורך כך הוא נדרש להקים הוצאת ספרים משלו.

הוצאת "מנשר של סופרים" שהקים פישלר עובדת בעיקר בעמוד הפייסבוק שלה (בכתובת www.facebook.com/minsharshelsofrim) מוכרת כעת רק את הספר שחיבר פישלר עצמו אבל מחדשת בדבר משמעותי אחד: הספר מוצע במחיר מינימום של 34 שקל (כולל משלוח), שיהיה אחיד לספר זה ולבאים אחריו. אולם, הגולש יכול להחליט לשלם על הספר עד 100 שקל, וכל הפער במחיר הולך לסופר עצמו. כשמדובר על ספר שכתב בעל ההוצאה מובן מאליו שהתגמול הולך לכותב, אבל בספרים הבאים (פישלר מתכנן להוציא 4–5 ספרים בשנה) זה כבר יהיה אחרת.

תומר פישלר, צילום: עמית שעל תומר פישלר | צילום: עמית שעל תומר פישלר, צילום: עמית שעל

מבחינת פישלר, המודל העסקי מובן מאליו. "האם לא היתה אמזון בעולם? למה קונים ספרים רק ברשתות? לכן הקמתי הוצאה שיש לה שתי רגליים: הראשונה והמהותית היא מכירה באינטרנט. לספר יש מחיר מינימום שמוצג באתר כולל משלוח ומה שההוצאה הבטיחה לסופר: לפחות 5 שקלים לעותק. זה הרבה יותר ממה שמשלמים היום בהוצאות האחרות, וגם יותר ממה שישלמו אחרי חוק הספרים. הרגל השנייה היא שאני מוכר רק בחנויות הפרטיות והמחיר הקטלוגי הוא 50 שקל. אני לא משחק את המשחק הקמעונאי הזה של 49 שקל. זה יהיה המחיר לכל הספרים".

אפשר להרוויח כך?

"הרעיון המרכזי בהוצאה הוא לתרום לספרות ולסופרים, ואני כן מאמין שלהבדיל מהוצאות אחרות אני יכול להיות מאוזן בצורה טובה יותר. זה לא יפרנס אותי כמו עבודה בתחום הפיננסים, אבל אני יכול להיות מאוזן יותר כי אני לא קורבן של צומת ספרים וסטימצקי. כשאתה מוכר 4 ב־100 אתה נותן את הספר לקמעונאי ב־13 שקל, ומשם מתחיל לגרוע את ההוצאות. במודל שלי שאינו חי במבצעים ומחיר המינימום הוא 34 שקל - יש משלוח של כ־10 שקלים ו־5 שקלים לסופר, ובסופו של יום נשארו 17–18 שקל שהם 50% יותר ממה שהיה נשאר במודל ה־4 ב־100".

כמה אתה צריך למכור מכל ספר כדי להתאזן?

"על 2,000 העותקים הראשונים אני משית עריכה ספרותית, עריכה לשונית, עיצוב, כריכה והגהה. אני מקפיד להוציא את הספר הכי טוב שאפשר, אז 2,000 העותקים הראשונים יעלו בין 20 ל־25 שקל ליחידה, ובעותק ה־2,001 זה יירד ל־7–10 שקלים. אני אתאזן ב־3,000 עותקים. 3,000 ספרים לכל מי שמוכר ספר ביכורים זה נחשב להצלחה. אז מאיפה האמונה? מעצם זה שהמודל נכון גם כלכלית וגם חברתית. יש הלכי רוח נכונים בתקופה האחרונה והם רק יגברו. היום הצרכן יודע שיש לו כוח והוא יכול לפעול אחרת".

לא עדיף למכור ספרים בפורמט דיגיטלי?

"הקוראים הדיגיטליים עוד לא תפסו, אבל זה יקרה. אין על כך סימן שאלה. במודל דיגיטלי אני מתאזן מהר יותר, אבל עדיין אני אצטרך למכור כמה אלפים. העלויות של עריכה, הגהה, סידור ועימוד יהיו גם במודל הדיגיטלי - ואסור לזלזל בהשקעות אלה".

כמה השקעת בהקמת ההוצאה?

"השקעתי 70 אלף שקל: 20 אלף שקל בהקמת האתר, 50 אלף שקל בספר שלי, עם נספחים כמו עיצוב לוגו להוצאה ודברים שישמשו אותי גם בעתיד. מי שבא להוציא אצלי ספר לא משתתף בהוצאות. זה עליי. מאחר שאין שום אדם מאחוריי והמשאבים מוגבלים, אני יודע להוציא 4–5 ספרים בשנה. אבל זה לא חיסרון, זה יתרון: ספר צריך שיקדמו אותו כמה חודשים - לא לשים אותו שבועיים על המדף ולראות מה יקרה. יהיו סופרים שיפנו אליי ואצטרך להשיב את פניהם ריקם, אבל מי שיוציא אצלי יקבל את כל התמיכה. עכשיו אני 'מתגלח' על הספר שלי, מבין איך צריך לשווק ואיך צריך לפנות. עד כה מכרתי קרוב ל־400 עותקים בפחות מחודש".

לא חבל על הכסף?

"בתסריט הגרוע ביותר, אם ההוצאה לא התרוממה אז ירדו לטמיון כמה עשרות אלפי שקלים, אבל לפחות עשיתי את מה שאני אוהב. כדי שהתסריט הזה לא יתממש, אנשים מוזמנים להיכנס לעמוד הפייסבוק ולרכוש את הספרים. אם אנשים לא יהיו אקטיביים, אז הכל היה קוריוז".

למה לא ראינו אותך בשבוע הספר?

"רציתי להציג ברמת השרון, והתברר שסטימצקי לקחו חסות בעיר ולא יכולתי להציג שם. בתל אביב דיברתי עם התאחדות המוציאים לאור, ואמרו לי שאם אני הוצאה עם 15 כותרים אני יכול להציג, ואם לא - רק אם אני הסופר של הספר שכתבתי וגם תושב תל אביב, אז גם שם נשארתי בחוץ. אבל זה לא הדבר הכי מהותי - הקונספט של ההוצאה הוא לא לפגוש את הקורא במקומות שבהם כולם מתחרים על לבו. זה מפגש חסר סיכוי".

תגיות