אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מוצרי צריכה בקיפאון: נתוני נילסן חושפים תמונה לא מעודדת צילום: עמית מגל

מוצרי צריכה בקיפאון: נתוני נילסן חושפים תמונה לא מעודדת

אמנם במאי חלה עלייה קלה של 0.3% במכירות הכמותיות בגלל חג השבועות, אבל באפריל נרשמה ירידה של 0.4% שהצטרפה לרבעון ראשון מקרטע, למרות חג הפסח

19.06.2012, 09:31 | גיל קליאן

שוק מוצרי הצריכה (FMCG) נאלץ להתמודד עם חודש נוסף של קיפאון במכירות הכמותיות, כך עולה מנתוני נילסן לסיכום חודש מאי שהגיעו לידי "כלכליסט". אמנם נתוני נילסן מצביעים על עלייה קלה של 0.3% במכירות הכמותיות של מאי 2012 לעומת מאי המקביל, אך עלייה קלה זו מוסברת בעיקר בתרומתו של חג השבועות לשוק מוצרי החלב. השנה, בשל עיתוי החג, מכירות חג השבועות התרכזו כולן בחודש מאי, בעוד שב־2011 מרבית המכירות לשבועות היו בחודש יוני.

בחינת החודשים והרבעונים הקודמים לא מגלה תמונה אופטימית יותר. באפריל 2012 נרשמה ירידה של 0.4% במכירות הכמותיות לעומת החודש המקביל (שנבעה בעיקרה מירידה של 4.2% במכירות הכמותיות של ענף המשקאות); ואילו במרץ 2012 נרשמה ירידה של 0.1% במכירות הכמותיות של כלל שוק מוצרי הצריכה.

קניות, צילום: עמית שעל קניות | צילום: עמית שעל קניות, צילום: עמית שעל

בסיכום הרבעון הראשון של 2012 התברר כי חלה עלייה זניחה של 0.2% במכירות בשוק מוצרי הצריכה - וזאת למרות חג הפסח שהשפיע השנה במידה רבה יותר על תוצאות הרבעון הראשון לעומת 2011.

למעשה, ענף מוצרי הצריכה אמור לצמוח בהתאם לצמיחת האוכלוסייה במדינת ישראל. מאחר שהעוסקים בענף מעריכים את צמיחת האוכלוסין ב־2% בשנה בממוצע, ומכיוון שנתוני נילסן ל־2011 הצביעו על צמיחה צנועה של 0.3% בלבד במכירות הכמותיות של שוק מוצרי הצריכה (לאחר צמיחה של 1.6% ב־2010), הרי שמדובר בנתונים מאכזבים למדי.

אולם כשבודקים את המכירות הכספיות, השוק מפגין צמיחה עקבית לאורך כל אותן תקופות של קיפאון כמותי ואפילו בתקופות של התכווצות כמותית. למגמה זו יכולים להיות שני הסברים: או שהמחירים עולים, או שהצרכנים עוברים למוצרים יקרים יותר.

סקירת נילסן לחודש מאי שופכת מעט אור גם על מכירות חג השבועות, שהראו מגמה מעודדת לחברות מוצרי החלב. אמנם המחיר הממוצע של המוצרים שנמכרו ירד ב־4% לעומת החג ב־2011, אך סך המכירות הכספיות של מוצרי החלב עלה ב־4.4% לעומת החג המקביל.

הקטגוריות שהובילו את הצמיחה היו גבינות מיוחדות (זינוק של 22.7% במכירות לעומת החג ב־2011); ושמנת מתוקה (עלייה של 17.4% במכירות לעומת החג המקביל).

מסיכום נתוני נילסן לחודשים ינואר־מאי 2012 עולה כי תחום מוצרי הצריכה כולו רשם עלייה של 2.2% במכירות לעומת התקופה המקבילה. הצמיחה נבעה בעיקר מעלייה של 3.3% במכירות המזון שקוזזה בירידה של 2.1% במכירות המשקאות. תחום המזון הוא המשפיע ביותר על מכירות מוצרי הצריכה, כאשר היקף מכירות המזון מהווה 73% ממכירות ענף מוצרי הצריכה כולו (נכון לשנה שהסתיימה בסוף חודש מאי האחרון).

תגיות