אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המדידה באמצעות הפיפל מיטר מוטעית מיסודה" צילום: אי פי אי

"המדידה באמצעות הפיפל מיטר מוטעית מיסודה"

צ'רלטון מגייסת לצדה סקר של רפי סמית שלפיו 17% צופים במשחקי היורו מחוץ לבית. הוועדה למדרוג בתגובה: "מערכת המדידה היא מהמובילות בעולם, הנתונים נבדקים מדי יום"

20.06.2012, 10:42 | אורנה יפת, שלי פריצקר ורוני קורן־דינר

מומחה הסקרים רפי סמית טוען כי נתונים שהעבירה ועדת המדרוג על שיעורי הצפייה במשחקי היורו אינם משקפים את תמונת המצב האמיתית ביחס לצפייה בפועל. לטענת סמית, שביצע מחקר בנושא עבור צ'רלטון המחזיקה בזכויות השידור של היורו, נתוני הוועדה אינם מדויקים, היות שזו אינה בודקת את הצפייה במשחקים מחוץ לבית. במסגרת המחקר של סמית, השיבו לו 17% מהנשאלים כי הם צופים במשחקים במקומות בילוי - פאבים, מסעדות וכדומה.

"באירועי ספורט מהסוג הזה, הרייטינג כפי שהוא נמדד על ידי הפיפל מיטר איננו משקף נכון את הצפייה המהותית של צופים מחוץ לבית", אומר סמית ל"כלכליסט". "יש שיעור גבוה של צופים במשחקי כדורגל על מסכים שאינם ממוקמים בבתים. ואת זה הוועדה לא מודדת. הפיפל מיטר, טכנולוגית, לא מסוגל לבדוק את הצפייה הזו".

אוהדי כדורגל צופים במשחקי היורו, צילום: אי פי אי אוהדי כדורגל צופים במשחקי היורו | צילום: אי פי אי אוהדי כדורגל צופים במשחקי היורו, צילום: אי פי אי

300 אלף בפאבים

אדר זהבי, מנכ"ל צ'רלטון, טוען כי "המדידה באמצעות הפיפל מיטר מוטעית מיסודה". בחברה מעריכים על פי ההסכמים שנחתמו עם מסעדות, ברים ובתי מלון כי במשחקים צופים כ־300 אלף איש מחוץ לבתים – ואלה רק הנתונים הרשמיים שעליהם מקבלת החברה תמלוגים, ללא מקומות בילוי שמציגים את היורו ללא רישיון.

"משחקי כדורגל בסדר גודל כזה שונים בצורה קיצונית מכל אירוע מדיה אחר", אומר זהבי. "אפילו במשדרי הגמר הכי גדולים של תוכניות ריאליטי לא צופים מחוץ לבית. הוועדה למדרוג לא יודעת למדוד צפייה כזו, וגם לא צפייה של אורחים מרובים בבית אחד. הם טעו בכך שפרסמו רייטינג שהוא בלתי הגיוני בעליל. כל המדינה צופה ביורו, ואנחנו רואים מאות אנשים מדי ערב בברים ובחופי הים צופים יחד במשחקים אז שלא יספרו שזה עניין שולי. הנתונים מדברים בעד עצמם".

"מודדים גם 'צפיית אורחים'"

לדברי מנכ"ל הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן חי שגב, הפיפל מיטר אכן אינו מודד צפייה מחוץ לבית, אך "מערכת המדידה היא מהמובילות בעולם והנתונים עוברים בדיקה יומיומית". בן חי שגב דוחה בתוקף את טענות צ'רלטון ומכון סמית כי המערכת אינה מסוגלת למדוד צפייה מרובת משתתפים בבית אחד, ולטענתה "מדידת הרייטינג מודדת גם מה שנקרא צפיית אורחים בבית, כיוון שהפאנל הנמדד מדווח גם כמה אנשים צפו במשדר".

לדבריה, לנתוני הרייטינג יש כמה סיבות, והראשונה בהן היא חוזק הפלטפורמה שבה משודרים המשחקים. לצורך העניין, בן חי שגב רומזת כי עצם שידור חלק ניכר מהמשחקים בערוץ 9 - ערוץ נישה הפונה אך ורק לקהל דוברי הרוסית בימים רגילים - מחטיא חלק מקהל המטרה.

את הנתונים הנמוכים יחסית של הצפייה ביורו מסבירה בן חי שגב עוד בשידור מקביל של המשחקים בערוץ HD של צ'רלטון, שגוזל אף הוא כמה אחוזי צפייה מערוצי הברודקאסט 9 ו־10, ובעיקר בתחרות מצד ערוץ 2 וערוץ 10 (בימים שאינו משדר כדורגל) עם תכנים כמו "כוכב נולד" בקשת או "הישרדות VIP" בערוץ 10.

חוששים מנזק תדמיתי ומאיימים בתביעה

"לכל אלה צריך להוסיף גם את העובדה שבכל הקשור למקבצי הפרסומות, במשחקי כדורגל הפרסום מגיע בפרקי זמן קבועים ובעיקר במחצית, כך שחלק ניכר מהצופים מזפזפים וחלקם גם לא חוזרים. צריך גם להבין שמדובר בשלבים מוקדמים יחסית של המשחקים, ועל כל זה גם משפיעה העובדה שישראל היא לא חלק מהתחרות", טוענת בן חי שגב.

גם בערוץ 9, שרכש לשידור 11 משחקים מתוך הטורניר, מביעים תרעומת על המדידה אך לא שוברים את הכלים בשלב זה. "אנחנו לא מרוצים מאופי הפעילות של הוועדה, ונתוניה שמתפרסמים מדי יום אינם משקפים את המציאות. בקרוב נשלים בדיקה מעמיקה ונתייחס באופן מפורט", נמסר מהערוץ. בערוץ לא מגלים האם בכוונתם לתבוע את הוועדה בגין נזקים שלכאורה נגרמו להם, אך בוועדה לעומת זאת מאיימים מנגד כי לא יהססו לתבוע בגין לשון הרע גם את ערוץ 9 וגם את צ'רלטון אם יהיה צורך לדעתם.

חבילות הפרסום במשחקי היורו נמכרו על ידי צ'רלטון למפרסמים מראש, כך שהכנסות צ'רלטון מהמשחקים אינן מושפעות ישירות מהרייטינג בפועל של כל משחק ומשחק. למרות זאת, בצ'רלטון חוששים כי נגרם להם נזק תדמיתי בגלל פרסום נתוני רייטינג שלדעתם אינם משקפים את המציאות, וזה עלול להרתיע מפרסמים חדשים מלהצטרף ככל ששלבי הטורניר מתקדמים ושיעור הצפייה עולה.

תגיות