אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביג דאטה – העולם כבר שם

ביג דאטה – העולם כבר שם

ביג דאטה הינו מושג ברברי אשר מתייחס לניהול, תפעול וניתוח של מאגרי מידע גדולים מאוד, צביקה גנדלמן מהלפרין יועצים מסביר למה זה טוב

20.06.2012, 16:51 | צביקה גנדלמן

כמות המידע שאנו מוצפים בה הולכת וגדלה, כאשר מערכות מידע סטנדרטיות אינן יודעות כיצד לטפל בה באופן מושכל ואפקטיבי. העידן הדיגיטלי מייצר כיום כמויות מידע עצומות אשר אינן ניתנות לניהול במבנה הטבלאי המקובל של בסיסי הנתונים הנוכחיים.

מגמת הצטברות מידע בכמויות ענק בארגון שזכתה לכינוי Big Data, מטופלת כיום באמצעות מערכות מידע שיודעות לטפל במידע בהיקפי ענק, לשלוף ולסנן מתוכו במהירות את המידע הנחוץ לצורכי הארגון ולהפיק ממנו תובנות בעלות ערכים מוספים.

המידע הניהולי הממוקד המתקבל באמצעות מערכות מסוג זה, מאפשר לדוגמה לרשתות מזון או בתי כל בו לאתר מתאם מכירות גבוה בין מוצרים שונים ולהצמיד ביניהם כדי שהלקוחות יקנו יותר, לבחון איך השפיע שיעור הנחה שניתן למוצר או שירות מסוים מול מכירה רגילה תוך ביצוע מבחני רגישות והשוואה בין תקופות, לבחון את עוצמת הפרסום שניתן למוצר או שירות מסוים ואיך זה משפיע על מוצרים קשורים.

לשם המחשה, יש להניח שרשתות ביגוד היו שמחות לדעת האם להציב את העניבות ליד חולצות הכפתורים או דווקא ליד החליפות. באופן דומה גם רשתות המזון הגדולות היו רוצות לדעת היכן להציב את בקבוקי השתייה או כל מוצר אחר כדי למכסם את המכירה. בהקשר זה, אחת התופעות הבולטות בתחום המדיה היא כניסת הטלוויזיות החכמות לחיינו, מה שיאפשר לנו בחירת תכנים שונים לפי העדפותינו וצפייה בו זמנית במספר תכנים על מסך אחד. לא עוד לוח שידורים, לא עוד יציאה לפרסומות.

המידע מקיף אותנו - תחום הביג דאטה עוזר להתמודד עם הצפת המידע בעידן הדיגיטלי, צילום: shutterstock המידע מקיף אותנו - תחום הביג דאטה עוזר להתמודד עם הצפת המידע בעידן הדיגיטלי | צילום: shutterstock המידע מקיף אותנו - תחום הביג דאטה עוזר להתמודד עם הצפת המידע בעידן הדיגיטלי, צילום: shutterstock

מצב זה מצריך מהמפרסמים שינוס מותניים כפי שלא עשו זמן רב, כיוון שהמודל לפיו המשתמש חשוף לפרסומות גם אם לא בחר בכך, נמצא בדעיכה. לפיכך, יידרשו המפרסמים לחשוב על דרכים ליצירת פרסום ממוקד ומפולח, או במילים אחרות – עליהם לנתח מידע מגוון בהיקפים אדירים.

אלא שעולם הפרסום ניתן במקרה זה כדוגמא בלבד, שכן עם כמות המידע האדירה צריכים להתמודד גופים רבים, בעולם העסקי ואף מחוצה לו, כמו למשל פוליטיקאים המשוועים לדעת מה חושבים עליהם (ועל יריביהם) ברשתות החברתיות, או גורמי ביון שונים אשר חלק משגרת עיסוקיהם מתמקדת באיסוף מידע מסוג זה וניתוחו. כל אלה, ועוד, יכולים וצריכים להסתייע במערכות Big Data.

חברות ענק כבר עמלות על הפיכת הטכנולוגיה לכסף בשל הצורך האדיר שקיים. אורקל מאמצת פתרונות חדשים ומציעה לארגונים המשתמשים בתוכנה שלהם המשכיות גם בעולם ה-Big Data. גם IBM לא שוקטת על השמרים בנושא זה. שגעון הביג דטה בא לידי ביטוי גם בשורה של גיוסי הון לטובת הנושא.

חברת קלאודרה (Cloudera) התומכת בגרסה מסחרית של טכנולוגיית הביג דאטה, גייסה מעל 75 מיליון דולר ממשקיעים. אחת ממתחרותיה, MapR גייסה מעל 25 מיליון דולר. גם יצרנית תוכנות הביג דאטה Splunk עברה את רף ההון-סיכון, כשגייסה לאחרונה 230 מיליון דולר.

כאמור, מערכות ביג דאטה יודעות לאסוף מידע ממגוון מקורות מידע (לרבות דאר אלקטרוני ורשתות חברתיות), לנתח ולאחזר אותו בזמינות גבוהה שמאפשרת להם ליצור יתרון יחסי על המתחרים ולשפר את השורה התחתונה של דו"ח רווח והפסד. הצורך כבר קיים והוא גדל והולך. גם הטכנולוגיה כבר קיימת, משתפרת ומשתכללת. לפיכך, יש להניח שלא נוכל להימנע מיישום הנושא במחוזותינו, וכל הקודם – זוכה.

הכותב הינו משנה למנכ"ל בחברת הלפרין יועצים (HMS)

תגיות