אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השינוי במכירת מכוניות "אפס קילומטרים" ייקר את עלות הליסינג

השינוי במכירת מכוניות "אפס קילומטרים" ייקר את עלות הליסינג

משרד התחבורה מתכוון ליצור נוהל חדש, לפיו מי שיקנה מכונית "יד שניה עם אפס קילומטרים" יירשם כבעליה הראשון ממש; מדובר באיום על היבואנים, וגם מחזיקי הרכב הצמוד יינזקו

23.06.2012, 12:27 | תומר הדר

בשבוע שעבר זומנו נציגי איגוד יבואני הרכב, איגוד לשכות המסחר ומשרד התחבורה לשימוע מיוחד, שיתקיים ביום שלישי הקרוב. מטרתו של השימוע היא הכנה לקראת יישום של אחת מהמלצותיה החשובות של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב: מדובר בהמלצה הקובעת שמכוניות אשר נמכרות "יד שנייה אפס קילומטרים" מחברות הליסינג "או משווק אחר" יימכרו כמכוניות חדשות לכל דבר ועניין, וגם יירשמו כיד ראשונה אצל הלקוח שירכוש אותן.

כיום, למי שאינו בקיא במצב שוק הרכב הישראלי, מתקיים חלק ניכר מעסקאות מכירת הרכב החדש על ידי אינספור גופים אשר מתמחים במכירה של מכוניות מיבואנים (כלומר סוחרים וחברות ליסינג), הן מתחת לשולחן והן מעליו. השיטה פשוטה: יבואן רכב מוכר מכונית בהנחה, לרוב לחברת ליסינג או במקרים נדירים לסוחר רכב. במקום להכניס את המכונית אל מחזור הליסינג, חברת הליסינג מוכרת אותה כחדשה ללקוחות, כמובן בהנחה מסוימת ממחיר המחירון הרשמי של היבואן, שקטנה מזו שחברת הליסינג קיבלה מן היבואן עצמו. אך לא הכל ורוד בנוסחה: המכונית שנמכרת "חדשה אפס קילומטרים" לצרכן כבר נושאת ברישיון הרכב יד אחת, כלומר הצרכן הוא הבעלים השני של המכונית ונרשם ברישיון הרכב שמדובר במכונית ליסינג לשעבר. על פי מחירוני הרכב, במקרה כזה גם כאשר המכונית היא חדשה לחלוטין וגלגליה לא הסתובבו אפילו סיבוב אחד, כבר יש להוריד משוויה סכום מסוים בגין בעלות חברת הליסינג. התופעה עצמה אינה חדשה ונפוצה בישראל זה שנים.

טויוטה קורולה. חדי העין ימצאו מכונית בהנחה טויוטה קורולה. חדי העין ימצאו מכונית בהנחה טויוטה קורולה. חדי העין ימצאו מכונית בהנחה

כעת, כאמור, מבקש משרד התחבורה ליצור נוהל חדש לפיו מי שיקנה מכונית חדשה מחברת ליסינג או סוחר יירשם כבעליה הראשון-ממש כאילו קנה את המכונית ישירות מסוכנות היבואן. למהלך שכזה יש אינספור השלכות על העם היושב בציון, גם עבור כאלה שמעוניינים לרכוש מכונית חדשה, אך גם עבור כאלה שמחזיקים במכונית ליסינג ועלולים למצוא עצמם משלמים יותר כסף עבור הליסינג החודשי.

איום אמיתי על היבואנים

ראשית, יבואני הרכב. מבחינתם מדובר באיום אמיתי. כיום מחזיק כל יבואן רכב ברשת סוכנים אשר מונה במקרה הטוב כמה עשרות סוכנים ובמקרה הרע כמה סוכנים בלבד. סוכנים אלה לרוב מוגבלים על ידי יבואן הרכב במתן הנחות. כעת הלכה למעשה יהפוך כל מגרש של חברת ליסינג שמוכרת מכוניות חדשות לסוכנות של יבואני הרכב שמעניקה הנחות וגם מוכרת שלל מותגים - ומדובר כאן במאות מגרשים ברחבי הארץ. עבור הסוכנים של יבואני הרכב מדובר בגזר דין מוות. למעשה, גם עבור יבואני הרכב עצמם מדובר במצב לא נעים במיוחד. כיום ישנם יבואני רכב כמו דלק מוטורס יבואנית פורד ויוניון מוטורס יבואנית טויוטה ששומרות בקנאות על ערכי המחירון של מכוניותיהן. אך חדי עין יבחינו פה ושם בקורולה חדשה מהניילון בחברת ליסינג או בפוקוס עם אפס קילומטרים שנמכרות בהנחה של כ-20 אלף שקל ממחיר המחירון. מדובר בהנחה ניכרת לכל הדעות, אך כאן כבר נשאלת שאלה אחרת: כיצד ינהגו יבואני הרכב וגם חברות הליסינג אם נוהל כזה ייושם. בתאוריה מדובר במצב בו הצרכן ניצח ויזכה למכונית זולה יותר, אך בפועל המצב יכול בקלות להתהפך.

לדוגמה, חברות הליסינג. חברות הליסינג הן המוכרות העיקריות של מכוניות "אפס קילומטרים". גם עובדים זוטרים בחברות יודעים היטב שמכונית משפחתית חדשה נמכרת בחברת ליסינג בהנחה של עשרת אלפים שקלים לפחות, אך לכך יש סיבה רשמית: היא נמכרת מחברת ליסינג ועל זה יש להוריד סכום מסוים במחירון. כך, ערכה הרשמי של המכונית לא נפגע, שהרי המכונית שנמכרה בהנחה נמכרה במחיר מוזל בגלל בעלות הליסינג. אך כאשר בחברות הליסינג ימכרו מכוניות חדשות, ישירות לבעלים יד ראשונה במחיר מוזל, הדבר ישפיע על ערכן במחירוני המכוניות המשומשות ויגרור אותו למטה. הנפגעות העיקריות מן המהלך יהיו חברות הליסינג עצמן, שערכי הציים שלהן יישחקו באופן ניכר תוך כחודשיים שלושה. ההפסדים שירשמו, ובל נשכח שחלק מחברות הליסינג הן חברות ציבוריות, יהיו אדירים. כך שהגופים העיקריים שאמורים למכור את המכוניות החדשות הללו עשויים להיפגע מן המהלך. ומה עם יבואני הרכב? כאן קיימת בעיה נוספת: ייתכן בהחלט שיבואני הרכב יסגרו את הברז לחברות הליסינג וימכרו להן רק רכבים לצורך ליסינג ולא לצורך מכירה. אך תרחיש יותר סביר הוא שיבואני הרכב יקטינו את ההנחות שניתנות לחברות הליסינג. מדוע בעצם? ובכן, יבואני הרכב אינם תמימים. הם יודעים היטב שהמכוניות שנמכרות לחברות הליסינג מגיעות בחלקן ישירות למגרשי המכירה. כאשר היבואנים מעניקים הנחות לחברות הליסינג הם לוקחים בחשבון שחלק מן ההנחה "יגולגל" ללקוח הסופי, ויודעים שחברת הליסינג לא יכולה למכור את המכונית במחיר מחירון מלא - אלא בהנחה, בגלל בעלות הליסינג. כעת מדגישים מספר יבואנים שיצמצמו את ההנחות לחברות הליסינג.

התוצאה למהלך שכזה תשפיע על קהל מחזיקי הרכב הגדול ביותר בישראל: עובדי ההיי טק. אם חברת ליסינג כבר לא יכולה לרכוש מכונית בהנחה גדולה, אלא רק בהנחה בינונית, מחיר עסקת הליסינג שלה יעלה. את העלות ישלמו מחזיקי הרכב הצמוד. בנוסף על פי התקנה החדשה, יורשו חברות הליסינג להחזיק את הרכבים עד 12 חודשים ממועד יצורם. אחרי שחלפה שנה יצטרכו חברות הליסינג להעביר את המכוניות ל"יד שניה". המשמעות תהיה שחברות הליסינג ידרשו מהיבואנים מכוניות "טריות", כאלה שיוכלו להחזיק במגרשי המכירה שלהן זמן רב. היבואנים כנראה לא יכנעו לדרישה שכזו. בסופו של דבר רק זמנים יגידו האם יישום תקנה שכזו יהיה אפקטיבי, אך ההנחות שיינתנו בפועל לרוכשי המכוניות בישראל יהיו כנראה קטנות משמעותית מאלה שניתנות כיום לרוכשי מכוניות יד שניה "אפס קילומטרים" וייקרו את עלויות הליסינג של מחזיקי הרכבים הצמודים.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
רכבים מגיעים להמכר כיד שניה בגלל שעבר יותר משנה מיום היצור שלהם
הסיבה העיקרית לכל הרכבי יד ראשונה עם אפס קילומטר היא שהיבואן חייב לרשום את הרכב על שם כלשהו עם האוטו עומד אצלו מעל שנה למכירה הדרישה הזאת חשובה כדי שלא נחשוב שאנחנו קונים רכב חדש שבפועל אנחנו קונים רכב בין שנתיים שעמד עד עכשיו בשמש באילת, אם רכב לא נוסע זה לא אמור שאין לו בלאי
אוהד , תל אביב  |  24.06.12
לכל התגובות