אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האתגר בניהול שרשרת אספקה

האתגר בניהול שרשרת אספקה

בלדרות איכותית היא המענה הנכון ביותר לתהליכי הגלובליזציה, לדרישה הגוברת למיקור חוץ של תהליכי לוגיסטיקה, ולשיפור כושר התחרות

25.06.2012, 12:48 | אודי שרון

בכלכלה של העולם העתיק היה מיקומה של ארץ ישראל בגדר ערך אסטרטגי, כגשר בין הסהר הפורה למצרים. מאז, השתנו שותפי הסחר שלנו והגיאוגרפיה אינה נוטה חסד ליצרן, ליצואן או ללקוח הישראלי.

קחו למשל חברה העוסקת בתחום המיקרואלקטרוניקה. יצרן מעגלים במזרח הרחוק, מפתח או אפילו חברת הרכבות, רוכשים את הרכיבים הדרושים להם במפעל הסמוך. באירופה, מגיעים חומרי גלם ורכיבי משנה ממדינה שכנה בזמן נסיעה קצר. ומה קורה בישראל? את הרכיב יש להוביל על פני מחצית הגלובוס אם לא יותר. הרכיב שהגיע מהמזרח ישולב במכונה המיוצרת כאן ויחזור שוב לארץ המוצא שלו. הדרך היחידה להתמודדות עם היסע מיותר הלוך ושוב של עשרות טונות מוצרים – היא חשיבה מחודשת על מקומה של שרשרת האספקה וניהולה בארגון הישראלי.

על מנת להתחרות בשוק העולמי חייבים ארגונים ישראלים ללמוד מהניסיון העולמי. הדוגמאות הטובות ביותר באות מעולם הריהוט ומתחום הספרים. מכונת המזומנים העולמית של איקאה לא נשענת על מהות המוצרים, אלא על החדשנות התפעולית באופן האספקה שלהם: השלבים האחרונים בשרשרת הערך, ההובלה וההרכבה, הועברו במעין מיקור חוץ לידי הלקוח הסופי.

כמו איקאה בתחום הריהוט, גם אמזון שינתה את פני עולם המוצרים שלה באמצעות מהפיכה בשרשרת האספקה. אמזון התמקדה בחוליה שנחשבה כמעט עול מיותר על שרשרת הערך, בדמות מחסן ההפצה והפכה אותו לליבת העסקים שלה. עם מחסן הפצה המנוהל באופן יעיל ומיקור חוץ, בדמות הדואר ו-DHL, המאפשר אספקה עד לדלת הלקוח – אתה יכול לדלג על החנות הפיזית, על דמי השכירות ועל אנשי המכירות.

ניהול נכון של שרשרת אספקה הוא שילוב של הפיזיקה עם המידע והלוגיקה. תהליכי השינוע, השילוח, האחסון וההובלה, חייבים להיות שקופים ומתוזמנים. מנהל הייצור צריך לדעת בדיוק מתי יקבל את הרכיב הדרוש לו, ממש כשם שהלקוח מבצע ההזמנה רוצה לדעת מתי תנחת החבילה בפתח המחסן או החנות שלו, או בדלת הכניסה לביתו הפרטי, וממש כשם שאיש התמיכה הטכנית במדינה מרוחקת צריך להיות מסוגל לחזות מתי יגיע חלק החילוף היקר הנדרש על מנת לסגור את הקריאה. בלדרות איכותית, המספקת את כל אלה, היא המענה הנכון ביותר לתהליכי הגלובליזציה, לדרישה הגוברת למיקור חוץ של תהליכי לוגיסטיקה, ולשיפור כושר התחרות.

ארגונים עסקיים בישראל המתמודדים עם קצב הולך וגובר של שינויים בשוק העולמי חייבים לזהות ולנצל כל הזדמנות חדשה לשיפור בתהליכי המכירות והשירות לאחר המכירה – וההזדמנות הזאת עשויה להימצא דווקא בתחום ייעול הטיפול בשרשרת האספקה. הדור הבא של שירותי מיקור חוץ של ניהול ותפעול שרשרת האספקה מאפשר לתמוך בעסקים עסקיים בהיקפים גדולים, בביצועים גבוהים, ולהבטיח את רמת הזמינות המירבית של המוצרים וחומרי הגלם – ועדיין לצמצם עלויות. על מנת לעשות את כל אלה, חייבים המנהלים בפירמות הישראליות להיות מודעים יותר להזדמנויות בניהול שרשרת האספקה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת DHL ישראל

תגיות