אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התוכנית הזו חייבת לצאת מהתחנה

התוכנית הזו חייבת לצאת מהתחנה

רק 5% מהנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל נעשות ברכבת. כדי לשנות זאת צריך תוכנית מסודרת

26.06.2012, 06:59 | ליאור גוטמן

תוכנית החומש הקודמת של רכבת ישראל, שהושקה רשמית ב־2003, נמשכה תשע שנים. למי שאינם חיים בישראל המשפט הזה אולי יראה כסתירה לוגית, אבל במדינה שבה הוועדים מכשכשים בהנהלות החברות הממשלתיות ושר התחבורה מאיים שלוש פעמים בשנה לסגור את חברת המסילות הכבדות היחידה שיש - תשע שנים נשמעות כמו זמן סביר. ככה זה כשבוראים חברה ממשלתית יש מאין, מפקידים בידיה את משימת חיבור הפריפריה למרכז, דואגים לתקצוב של 30 מיליארד שקל - אבל שוכחים לסדר את האישורים הרגולטורים שיאפשרו פיתוח.

המהלך שאותו המדינה מנסה להוביל כעת אולי אחד הניסיונות האחרונים להוציא את הרכבת מהתחנה שבה היא תקועה. תוכניות יש, תקצוב יש, אבל רוב הנוסעים זוכרים דווקא את הצפיפות בימי ראשון וחמישי, את שריפת הקרונות הגדולה משנה שעברה ואת מעללי הוועד. למי ששכח, בשנה שעברה מנע הוועד את פתיחת הקו החדש לראשון לציון לא לפני שהשאירו את שר התחבורה ישראל כץ בודד ברציף.

רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל | צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן

 

לא תורמים לתחבורה הציבורית

בתיאוריה, רכבת ישראל אמורה להוות את הפתרון האולטימטיבי לחיבור ארבע כנפות ישראל. אין פקקים, אין חניה לחפש, רק לעלות ולנסוע. הבעיה היא שהמדינה הזניחה את הרכבת, ובמקביל עודדה את ייבוא המכוניות החדשות על ידי הורדת מסים ישירים או התעלמות מעלויות אחזקת רכב צמוד. התוצאה: צי הרכב בישראל גדל בעשרים שנה האחרונות מ־1.05 מיליון ב־1990 לקרוב ל־2.6 מיליון ב־2011. הרכבת לא עניינה אף אחד.

למה שהפעם התוכנית הרב־שנתית תצליח? אולי כי אין ברירה. בישראל מתבצעות כ־650 מיליון נסיעות תחבורה ציבורית מדי שנה. הרכבת תורמת רק כ־5%. יחסית להיקף ההשקעות שבוצע בחברה בעשור האחרון - קרוב ל־30 מיליארד שקל - מדובר בנתון שהוא לא פחות משערורייתי. כדי למצות את הפוטנציאל חייבים לתכנן לטווח ארוך ולא לבנות תוכנית שהיא כולה טלאים על גבי טלאים.

עד אז הוועד רק מרוויח

המכשול הגדול ביותר של התוכנית אינו קשור לפקידי מדינה שיחשבו לשפץ את תוכנית האב עוד לפני שהיא תצא לדרך. המכשול צפוי להגיע דווקא מכיוונו של ועד העובדים.

בחודש הקרוב אמורה המדינה לחתום על הסכם השכר החדש עם עובדי החברה, ולמי ששכח, נזכיר את הפרטים הבסיסיים: המדינה תקים ברכבת שתי חברות־בנות - אחת למטענים ואחת לפיתוח מסחרי - ותוציא 30% מתחזוקת הציוד למיקור חוץ. העובדים, כ־2,400 איש ואישה, יקבלו בתמורה העלאה של עד 25% בשכר לצד מענק חתימה של עד 40 אלף שקל לעובד, תלוי בוותק.

מדובר במחיר כבד שאותו המדינה משלמת רק כדי שאזרחי המדינה יוכלו לקראת סוף העשור לחצות את המדינה בלי פקקים ובלי לשלם 500 שקל למיכל דלק לכל כיוון נסיעה.

ועד עובדי הרכבת ממש לא לבד. באופק כבר יושבים ועדי נמלי חיפה ואשדוד שמחכים לתורם ולהפרטה שאולי תבוא, כשאחריהם המוקש הגדול ביותר היא חברת החשמל המשוועת לשינוי ארגוני. המבחן הגדול של המדינה לא יהיה רק ביישום תוכניות הפיתוח השאפתניות, אלא בעיקר היכולת להשלים את המהלך במינימום התנגדות ובמקסימום ביצוע.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
לא שווה לנסוע ברכבת
שבוע שעבר נסעתי לנהריה מתל אביב ברכבת (שבת.. אין רכבות) 2 אנשים יצאתי עם מיכל מלא וכל הנסיעה הלוך חזור יצאה לי 177 שח' ברכבת זה היה יוצא 65 לכיוון *2כיוונים*2 אנשים =260 שח' ברור שאם הייתי נוסע ברכב מלא זה (אולי) היה צריך להיות זהה אבל לשני אנשים אז תסבירו לי- הרכבת ממוקמת לרוב באזורים דפוקים (נניח בפ"ת), ללא גישה תחבורה ציבורית ויקרה. למה לנסוע בה???! (הייתי מכניס את נושא הנסיעה הרעש הלא נעים (הכוונה לרמקולים ולא לרעש הרכבת) אבל אז יגידו שאני סתם מתלונן על כל דבר
27.06.12
3.
דעתי שונה
צריך להבין - ההפרטה החלקית של הרכבת היא הבעיה. הזכיין הפרטי לא בא לשפר שירות - הוא בא לעשות רווח. תראו מה קרה בהפרטות שעניינן בני אדם - מוסדות לחוסים למשל. הזכיין לא שם עינו לשירות לחוסה אלא לרווחים שלו. תראו מה קרה בהפרטות של קוי האוטובוסים בישראל - מישהו מרגיש שהוא מקבל שירות טוב? אוטובוסים ישנים, נהגים סחוטים והמחירים עולים. תראו מה כמעט קרה בהפרטה של הכלא. אנשים - חשוב להבין שעובדי הרכבת הם היחידים שיכולים היום לעבוד בחברה הזו. מי באמת רוצה לבוא להיות פקח, מנהל תחנה, נהג, עוזר נהג או עובד תשתיות? מי שמוכן שילך עכשיו ויעבוד בשעות הלילה, בחום הנורא או בקור ובגשם. אותם 2400 עובדי הרכבת צריכים הנהלה חזקה, מנהלים שיקפידו על נהלי עבודה, שיעסקו בפיקוח ומדינה שתאכוף את הבסיסי ביותר - מודל תגמול. כסף תמורת עמידה ביעדים ותוצאות. מה אתם מצפים מעובדים בחברה שאין בה דבר כזה??? ותוכנית האב - אם תהיה תוכנית, מנהלים שמנהלים ומודל עמידה ביעדים ותגמול - היא תצא. וכמובן - פיקוח הדוק על הזכיינים.....שלא יעבדו עליהם
שחר  |  26.06.12
2.
איחורים, שביתות, צפיפות, מחיר יקר, אין חנייה
למה שניסע ברכבת? גם עם הפקקים, הנסיעה במכונית הגיונית יותר. עם רמת שירות כזאת לא פלא שהעסק לא צומח. תוסיפו קרונות ורכבות, תתחילו להגיע בזמן, תרחיבו את מגרשי החניה, תוסיפו אוטובוסים שיגיעו לתחנות בתדירות גבוהה כדי לקחת את הנוסעים למרכזי הערים, תעדכנו את תדירות הרכבות גם בשעות הצהריים והערב (מה זה רכבת פעם בשעה???) - אז תראו שיגיעו נוסעים.
ארז , קדימה-צורן  |  26.06.12
לכל התגובות