אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: נטפליקס, החרשים, והסכנה לאינטרנט צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: נטפליקס, החרשים, והסכנה לאינטרנט

פסיקה בארה"ב קובעת שהאתר חייב להציג כתוביות לסרטים שהוא מזרים, כדי לא להפלות את לקויי השמיעה - אלא שהדבר עלול לפגוע בתעשיית הרשת. וגם: המעקב נגד הגולשים לא עוצר

28.06.2012, 14:19 | יוסי גורביץ

הדרך לגיהנום רצופה בסרטים טובים

כמדי שבועיים בערך, פסיקה משפטית מאיימת על הרשת כפי שהכרנו אותה. הפעם מדובר בתביעה מצד אגודת החרשים הלאומית של ארה"ב נגד נטפליקס. החרשים האשימו את נטפליקס בכך שהיא לא מספקת כתוביות לסרטים שהיא מזרימה. השופט מצא שהחברה הפרה את חוק זכויות הנכים, ופסק שנטפליקס חייבת לספק כתוביות כאלה.

ההחלטה הזו נראית כמנוגדת לשורה של פסיקות קודמות בנושא, משום שהיא מתייחסת לאתר רשת כאל "שירות הפתוח לציבור". אם הפסיקה הזו לא תתהפך בערכאה גבוהה יותר בעקבות ערעור מצד נטפליקס, המשמעות בעייתית מאוד. בקלות אפשר יהיה לדרוש, למשל, שגוגל תספק כתוביות לכל סרטון וידיאו. אפשר יהיה לדרוש מאתרי פלאש להציג גרסה שמקריאה את מה שמתרחש על המסך. כיף לכל המעורבים.

בעיה נוספת היא זכויות יוצרים. אחת הטענות של נטפליקס שלא נדחו על ידי בית המשפט היא שאין לה זכויות יוצרים על הכתוביות – היא לא יכולה ליצור כאלה מבלי למצוא את עצמה בסבך תביעות. בקיצור, כרגיל, כולם מפסידים ורק עוכרי הדין מרוויחים.

מהר, אל הפרסומות!
צוקרברג. תוכן מכל מקום אפשרי, צילום: בלומברג צוקרברג. תוכן מכל מקום אפשרי | צילום: בלומברג צוקרברג. תוכן מכל מקום אפשרי, צילום: בלומברג

 

פייסבוק לחוצה מאוד לכסף בזמן האחרון, ואפשר להבין אותה. אחרי טראומת ההנפקה, היא צריכה לשכנע את המשקיעים הסקפטיים ממילא שיש לה מודל עסקי שמחזיק מים.

אז היא נוקטת שורה של תרגילים מלוכלכים למדי. מי מכם שמפעיל עמוד – לעסק, בלוג או מותג, בנבדל מדף משתמש – הבחין בכך שלאחרונה פייסבוק שינתה את האלגוריתם שלה, והתכנים שמפורסמים בעמוד זוכים להרבה פחות חשיפה. עכשיו אומרת פייסבוק שאם אתה רוצה שהתכנים שלך יגיעו לכל האנשים שעוקבים אחרי העמוד, אתה צריך לשלם לה. פעם היא הבטיחה שהשירות יהיה חינמי. אז הבטיחה.

זה לא עוצר כאן. כעת, אם אתה אוהב מסעדה מסוימת שיש לה אפליקציה, והתחלת לעקוב אחריה - זרם ההודעות מהמסעדה עשוי להופיע בפיד החדשות של הרשת החברתית. אם אתה עוקב אחרי מישהו באינסטגרם, התמונות שלו יופיעו בפיד החדשות שלך, גם אם הוא לא שיתף את התמונה בפייסבוק.

למה? כי בפיד יש פרסומות, ופייסבוק רוצה אותך שם. אולי תקליק בטעות על אחת מהן. חלק ממפעילי האפליקציות צפויים לחשוב שהמהלך הזה משמעו שפייסבוק גונבת את התוכן שלהם – היא מרוויחה ממנו כסף. מצד שני, הם לא חייבים לאפשר לפייסבוק לשתף את התוכן שלהם. מצד שלישי, המשמעות היא שתוך זמן קצר הם יאבדו רלבנטיות לעומת אחרים שיאפשרו שיתוף כזה.

זו, אומר טק-קראנץ', התכנית ארוכת הטווח של פייסבוק: לקושש תוכן מכל מקום אפשרי, ולהפוך את הפיד שלך למקום היחיד שאליו אתה מגיע. ריכוז כזה של כוח מסוכן בכל יד, ועל אחת כמה וכמה בידיו של מארק צוקרברג.

מעקב בלתי פוסק

 

דו"ח מטעם המרכז המשפטי של אוניברסיטת ברקלי מצא שחלה עליה ניכרת ומדאיגה במעקב של אתרים אחרי המשתמשים המבקרים בהם. ככל שהמעקב הזה מתרחב, המשתמשים מאבדים שליטה על המידע שלהם ומאבדים יכולת למנוע מעקב כזה.

כל 100 האתרים הפופולריים ברשת שותלים עוגיות במחשבים שלכם, בנסיון לעקוב אחרי הרגלי הגלישה שלכם. חלה גם עליה ניכרת בשימוש ב-HTML5 כדי לשתול אמצעי מעקב במחשבי הגולשים. גוגל, כרגיל, בעייתית במיוחד: החברה עצמה שותלת עוגיות ב-105 מתוך אלף האתרים המובילים ברשת. רשת המעקב אחרי פרסומות שלה, DoubleClick, שותלת עוגיות ב-685 אתרים נוספים. בסך הכל, לגוגל יש נוכחות ב-712 אתרים מתוך אלף האתרים המובילים. היא כמובן לא לבד שם.

מי יודע איפה אתם גולשים?, צילום: Shutterstock מי יודע איפה אתם גולשים? | צילום: Shutterstock מי יודע איפה אתם גולשים?, צילום: Shutterstock

המטרה של חברות שונות בתחום היא לבנות פרופיל מלא של הגולש, על כל הפעילויות שלו, כדי שחברות ישמרו עליו מידע שהוא בכלל לא העלה על דעתו שניתן לאסוף. המרכז המשפטי מזהיר שלמעקב הזה יכול להוביל לאפליה במחירים: משתמשי מק, הנחשבים לעשירים יותר, יקבלו הצעות למלונות יקרים יותר. נשמע דמיוני? זה כבר קרה, ובכלל לא בטוח שזה יעצור שם.

שירותי בריאות יוכלו לעקוב אחרי הגולשים, למשל, כדי לבחון מהו מצבם הרפואי - וכמה כסף לגבות מהם בהתאם. גרוע לא פחות: הגולשים עלולים לצנזר את עצמם בנושאים שנויים במחלוקת, מחשש שהדבר יפגע בהם אחר כך.

מייסד אפל נגד ממשלת ארה"ב

סטיב ווזניאק אף פעם לא פחד לומר מה הוא חושב, גם כאשר זה עיצבן את החברה שייסד - אפל (הוא היה המהנדס, ג'ובס היה איש המכירות). לאחרונה הוא יצא בהכרזה מתואמת עם קים דוטקום, המייסד והמנהל של מגה-אפלוד, נגד ההתנהלות של הממשלה האמריקאית בנושא, שנראית שערורייתית מיום ליום.

ווזניאק הוא חבר מייסד של ה-EFF, ארגון זכויות הגולשים הוותיק ביותר, שתקף גם הוא את התנהלות ממשלת ארה"ב בפרשה. מייסד אפל, שבא לבקר את דוטקום כשזה שוחרר למעצר בית, אמר שהרבה מאוד גולשים עשו במגהאפלוד שימוש לגיטימי קודם לפשיטה הממשלתית עליו. הוא השווה את השירות לכביש סואן שכמה נהגים – גנבי תוכן – נוהגים בו במהירות מופרזת. ממשלה הגיונית, הוא אומר, היתה עוצרת את הנהגים המתפרעים, לא סוגרת את הכביש.
סטיב ווזניאק, צילום: בלומברג סטיב ווזניאק | צילום: בלומברג סטיב ווזניאק, צילום: בלומברג

הוא ציין עוד שדוטקום נהנה מתמיכה ניכרת בקרב תושבי ניו זילנד, שם מתגורר מייסד מגה-אפלוד, ושהממשלה האמריקאית "פוסעת על קרח דק" כשהיא פועלת נגד דוטקום. לדברי ווזניאק, הוא מאמין שאנשים צריכים לשלם עבור תוכן, אך הרשת צריכה להיות פתוחה לחדשנות, ומאבקים נגד אתרים כמו מגה-אפלוד הם חסרי טעם.

קצרצרים

קבוצה של חמושים הסתערה על מטה מיקרוסופט באתונה, איימה בנשק על השומרים במקום, ואחר כך פוצצה משאית עמוסה בבלוני גז במטה החברה. מיד לאחר מכן נמלטו החמושים מהמקום, כשהם מסתייעים בתומכים שהגיעו למקום עם אופנועים. איש לא נפגע, אבל לבניין נגרם נזק. להתקפה לא קדמה שום התראה, אף אחד לא מבין מאיפה לעזאזל זה הגיע, ועד כה גדודי חללי סטיב אל ג'ובס לא לקחו אחריות על הפיגוע. לתשומת לבה של מירי רגב: ככה נראית אלימות אנרכיסטית.

ומטרור לטרור מקוון: אנונימוס ביצע שורה של תקיפות נגד אתרים גדולים ביפן - בהם אתר משרד האוצר, אתר בית המשפט העליון ואתריהן של מספר מפלגות. הנימוק: הפרלמנט היפני אישר לאחרונה חוק נוקשה במיוחד נגד הפרות זכויות יוצרים, הקובע שאם מורידי קבצים ידעו שהם מוגנים בזכויות יוצרים, הם צפויים לקנס כבד ועד שנתיים מאסר בפועל. היי, אנונימוס, שמעתי שיש עוד מאבק לגיטימי בעולם הזה שלא הצלחתם לקלקל!

החדשות הטובות מבחינת פייסבוק הן שהמפרסמים בארה"ב השתכנעו שהם צריכים נוכחות ברשת החברתית. החדשות הרעות מבחינתה היא שאין להם מושג מה לעשות שם אחרי שהציגו נוכחות כזו. 86% מבין הבכירים בעולם הפרסום שנשאלו בנושא אמרו כי יש להם נוכחות בפייסבוק, אבל רק 55% אמרו שהם אשכרה מפרסמים שם משהו, ו-88% אמרו שבכוונתם לקדם תוכן בפייסבוק בלי להשתמש בפרסומות. בקרב המפרסמים נרשם בלבול בשאלה איך לעזאזל יודעים אם הפרסום בפייסבוק עובד. יהיה מעניין לראות את הנתונים הרבעוניים הראשונים של פייסבוק, שצריכים להתפרסם עוד כשבועיים.

דף של מקדונלדס בפייסבוק. הגענו, מה עכשיו?, צילום מסך: Facebook דף של מקדונלדס בפייסבוק. הגענו, מה עכשיו? | צילום מסך: Facebook דף של מקדונלדס בפייסבוק. הגענו, מה עכשיו?, צילום מסך: Facebook

אם נולדתם ב-31 בחודש – יש יום כזה ברוב חודשי השנה – אין לכם מזל. לא תוכלו להציג את יום ההולדת שלכם בפייסבוק, משום שהיא משוכנעת שבכל חודש יש לכל היותר 30 ימים. ועל זה נאמר: פחחחחחח. מי נתן לכם לצאת מבטא?

העולם הוא מקום מסוכן: אזרחים מהוגנים, שרק רצו להגיע הביתה בשלום אחרי יום עבודה מפרך עבור אוליגרך כלשהו, יכולים למצוא את עצמם בלב מהומה כזו אחרת יש פתרון! בכנס TedGlobal הוצגה אפליקציה שמסמנת למשתמשים – על סמך מידע שהיא אוספת מרשתות חברתיות – איפה מסוכן להם להיות. האפליקציה, שמסמנת באדום את הכיוון המסוכן, זמינה כרגע לקבוצות אקטיביסטים בלבד. איזה בזבוז: אקטיביסטים מוצאים את אזורי הסכנה על פי הכלל הוותיק של נפוליאון - הם צועדים לעבר קולות הירי.

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"  

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
כתוביות - שוויון בסיסי בנגישות לתכנים ברשת
האינטרנט שיפר את החיים של כבדי שמיעה בצורה משמעותית מאוד מפני שהוא מאפשר תקשורת וגישה למידע בצורה הכתובה או הנראית לעין גם בלי לשמוע טלפון או רדיו.. אבל הסרטונים באינטרנט הולכים ומתרבים גם באתרי חדשות ופורטלים וכבדי שמיעה אינם יכולים להבין אותם בלי כתוביות . לכן חשוב מאוד שיהיו כתוביות כדי שהאינטרנט לא יהפוך לאמצעי תקשורת ובידור הזמין ביותר להמונים , אבל חסום לכבדי שמיעה וחרשים אחרי שמבינים את החשיבות, אז אפשר להתחיל לבחון את הדרכים המיטביות לעשות זאת, או על מי צריך להעמיס את מירב העלויות הכרוכות מבחינת החוק המצוי והרצוי מה שברור הוא שזה בכלל לא נושא של "עוכרי דין" בלבד !
רונן , תל אביב  |  29.06.12
2.
בקשר לכתוביות בסרטים, מאוד מעניין
יוסי, כתבת: "...בקלות אפשר יהיה לדרוש, למשל, שגוגל תספק כתוביות לכל סרטון וידיאו..." מעניין שבדיוק היום גוגל הפעילו שירות (בטכנולוגיה לא ממש בשלה) שמציג כתוביות על כל הסרטונים ביוטיוב, כמובן שאף אחד לא יושב לתמלל את הסרטונים, אלו כתוביות מופעלות מכונה. התוצאה די מגוחכת. אבל כפי שכתבתי בדיוק היום השירות הזה הפך להיות מופעל כברירת מחדל (לפחות בישראל). דרך אגב, כדי לבטל את התוספת המציקה, יש ללחוץ על כפתור ה"CC" שבפאנל הסרטון ולבטל את הכתוביות.
מהנדס בר אילן , לא בפלאפל  |  28.06.12