אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטאבלט החדש של גוגל: ללחוץ פליי על גוגל פליי צילום: בלומברג

הטאבלט החדש של גוגל: ללחוץ פליי על גוגל פליי

החברה מוכרת את הנקסוס 7 החדש ב-199 דולר, ומנסה בכך לשחזר את צעדי הקינדל פייר של אמזון: קידום חנות המדיה במקום רווח מהמכשירים עצמם

30.06.2012, 11:23 | הראל עילם

כאשר ראש חטיבת אנדרואיד אנדי רובין אמר אתמול בלילה (ה') שה"גוגל טאבלט" החדש יימכר במחיר עלות, אף אחד לא באמת הופתע. שעות לפני כן חשפה גוגל את הנקסוס 7, טאבלט מתקדם עם מעבד בעל ארבע ליבות, והצהירה כי מחירו יעמוד על 199 דולר - מחיר שאינו מאפשר להניב רווח משמעותי ממכירת המכשירים. גם בכל הנוגע לסמארטפונים, סדרת הנקסוס של גוגל אף פעם לא התמקדה בכך - אלא בקידום מערכת ההפעלה אנדרואיד.

יש שיטענו שגוגל פיתחה את נקסוס 7 פשוט על מנת לדחוף את אנדרואיד חזק יותר לשוק הטאבלטים, שבו האייפד עדיין מוביל בגדול. אפל הוכיחה כביכול שעל מנת להצליח בשוק מחשבי הלוח, חייבים לשדך בין חומרה לתוכנה. גם מיקרוסופט אימצה גישה זאת כאשר הציגה את הטאבלט שלה, Surface.

אלא שאנדרואיד מצליחה לא רע בשוק הטאבלטים גם בלי לשדך בין תוכנה לחומרה: אמנם אף טאבלט עם מערכת ההפעלה לא נוחל הצלחה מסחרית משמעותית בפני עצמו, אך אנדרואיד כבר תפסה נתח שוק של למעלה מ-30% שמטפס בקביעות. מלבד זאת, הצורך להעמיק את נתח השוק של מערכת ההפעלה אינה סיבה מספיקה להשקת מכשיר במחיר עלות. גם ראש חטיבת מוצרי המובייל של גוגל, הוגו ברה, אמר כי החברה לא מייעדת את הנקסוס 7 למכור יותר מטאבלטי אנדרואיד אחרים.

הסיבה האמיתית להשקת הנקסוס 7, כך נראה, היא אחרת – הרצון של גוגל לדחוף את שירות המדיה שלה. כל נקסוס 7 יגיע עם שובר קניה בסך 25 דולר בחנות המדיה, לצד מספר ספרים, מגזינים דיגיטליים, ואפילו עותק מהסרט האחרון (והרע) בסדרת הרובוטריקים.

הצגת הנקסוס 7. גוגל למדה מאמזון, צילום: בלומברג הצגת הנקסוס 7. גוגל למדה מאמזון | צילום: בלומברג הצגת הנקסוס 7. גוגל למדה מאמזון, צילום: בלומברג

מגיבים לאמזון

חנות המדיה המרכזית של גוגל היא עדיין לא חלופה אמיתית לאייטונס של אפל. היא מפגרת גם מאחורי אמזון, שגם היא השיקה את הקינדל פייר במחיר עלות כדי לקדם את תכניה, ובעיקר את שירות ההזרמה החדש שלה. היתרון הגדול של גוגל פליי נעוץ בזמינות הבינלאומית. חנות המדיה אמנם אינה עובדת בישראל, אך זמינה ברבות ממדינות העולם – בניגוד לשירותי אמזון המוגבלים לארצות הברית. אלא שגוגל נמצאת הרחק מאחורי אמזון במחירים, בהיצע המדיה ובקשרים עם חברות המדיה השונות.

החברה מודעת לכך והודיעה על שיתופי פעולה עם חברות סרטים, רשתות טלוויזיה והוצאות לאור של מגזינים ועיתונים. בדומה לאמזון, החברה מציעה מערכת המלצות מתוחכמת, המתבססת על היסטוריית רכישות וחיפושים.

כל אלה, יחד עם הגודל הפיזי הדומה (7 אינץ'), הופכים את הנקסוס 7 למתחרה בעיקר מול הקינדל פייר. ההשקעה הזו אינה מעידה על כך שלגוגל היתה אסטרטגיה ארוכת טווח לחדור לשוק הטאבלטים, או להתחרות באייפד. במקום זאת, נראה שבגוגל פשוט חוששים מהזינוק הגדול של אמזון, שהשיקה את הפייר בספטמבר 2011 והפכה אותו לטאבלט הנמכר ביותר אחרי האייפד. אמזון מצידה גם עומדת, לפי הדיווחים שהחלו מיד אחרי ההכרזה על הנקסוס 7, להשיק מאוד בקרוב את הקינדל פייר 2.

הביקורות החיוביות על הנקסוס 7, המחיר, העיצוב והחומרה המתקדמת - כל אלה מחזקים את הסבירות שגוגל תמכור כמות נאה של יחידות מהטאבלט החדש. השאלה היא האם החברה תצליח, באמצעות הטאבלט, למנף את פליי כחנות מדיה שתוכל להתחרות ישירות מול אמזון ואפל.

אם זה אכן יקרה, וגוגל תהפוך לשחקנית אמיתית בשוק המדיה הדיגיטלית, היא תוכל לנער מגבה את הטענה הוותיקה על כך ש"לא מרוויחים מאנדרואיד". חשוב מכך, בהתחשב ביחס האוהד של גוגל לישראל, יתכן שנראה לראשונה חנות מדיה רצינית ובינלאומית הפועלת במלואה גם בארץ.

תגיות