אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כש"האדומה" אלופה, כולם מרוויחים צילום: רויטרס

כש"האדומה" אלופה, כולם מרוויחים

ההישגים של נבחרת ספרד מביאים לכך שהיא מחזירה את ההשקעה פי ארבע לספונסרים שלה

04.07.2012, 17:24 | רונן וודלינגר

מאז הניצחון הגדול בגמר היורו ביום ראשון בלילה, מתחרים ביניהם העיתונים בספרד בניסיון להוכיח כי הזכייה של לה-רוחה תשפיע לחיוב על הכלכלה המקומית המקרטעת.

חלק מהדברים נראים כמו ניסיון קצת מוגזם לשדר אופטימיות בימים של משבר כלכלי, בעוד אחרים מלמדים על כוחו של הספורט להשפיע על מצב הרוח הלאומי וגם הכלכלי. "כל אסוציאציה עם הצלחה היא חיובית", אמר לעיתון "אקספנסיון" מומחה ספרדי לשיווק וספורט, ומומחה אחר הוסיף כי "הניצחון יחזק את המוניטין של המדינה ויגרום לכך שאנשים יעריכו אותה".

בין המרוויחים הישירים מהגביע ניתן למצוא את התאחדות הכדורגל הספרדית וכן את נותנות החסות המרכזיות שלה: תאגיד התקשורת מוביסטאר, בנק Banesto וחברות האנרגיה הספרדיות Iberdrola ו-Cespa. איברדרולה, למשל, משלמת להתאחדות 4 מיליון יורו מדי שנה, ולפי אנשי החברה, ההישגים של לה-רוחה מביאים לכך שהיא מחזירה את ההשקעה פי ארבע. בסך הכל ארבע החברות הללו משלמות מדי שנה להתאחדות הספרדית 27 מיליון יורו, וכעת הסכום הזה צפוי לזנק ב-35%.

גם הכדורגל הספרדי, ששקוע זה שנים בחובות עצומים, עשוי להרוויח מהגביע החדש. כך לדוגמה "זכויות התדמית" (Image rights) של כוכבי הנבחרת צפויות לגדול ב-15%-25%, וכך גם ההכנסות שלהם מפרסום, ממכירת מוצרים נלווים ואף ממשכורות. עם זאת, כדאי לזכור שלה-רוחה כבר זכתה בשנים האחרונות בשני תארים בינלאומיים, מה שלא עזר לקבוצות הליגה – מלבד ריאל מדריד וברצלונה – לצאת מהמשבר.

נבחרת ספרד חוגגת עם גביע היורו. אופוריה גדולה מסייעת להגדלת הצריכה וההוצאה הפרטית, צילום: איי אף פי נבחרת ספרד חוגגת עם גביע היורו. אופוריה גדולה מסייעת להגדלת הצריכה וההוצאה הפרטית | צילום: איי אף פי נבחרת ספרד חוגגת עם גביע היורו. אופוריה גדולה מסייעת להגדלת הצריכה וההוצאה הפרטית, צילום: איי אף פי

הספרדים הוציאו 7 מיליון יורו יותר בזכות היורו

ברמה כללית יותר, הזכייה צפויה להשפיע על המשק הספרדי כולו. לפי מחקר שערך הבנק ABN Amro, ההשפעה הכלכלית על מדינות שזוכות באליפויות כדורגל מתבטאת בעלייה של 0.7% בתמ"ג, נתון שעשוי להוות משב רוח מרענן במיוחד לכלכלה הספרדית שמצטמקת השנה בכ-2% נוספים.

עיקר הגידול קשור לעלייה בצריכה שמקושרת לצפייה במשחקי הכדורגל ולאופוריה שמגיעה בעקבותיהם. אם ההערכות נכונות, אזי בחודש של האליפות הוציאו הספרדים 7 מיליארד יורו יותר מבחודש רגיל, והמגמה צפויה להימשך במידה זו או אחרת גם בשבועות הקרובים. בין השאר, עסקי המסעדות רשמו עלייה של 40% בהכנסות בחודש שעבר ומומחים צופים גידול של 15% במכירות בירה בחודש הקרוב.

גם מכירות סוף העונה המסורתיות בתחום הביגוד צפויות להרוויח לאור האווירה האופטימית. "להישג הנוכחי יש גם אפקט רחב יותר על חברות", אומר פרופסור ספרדי לכלכלה, "כיוון שלראות נבחרת שעובדת יחד בצניעות נותן לעובדים השראה שההצלחה היא אפשרית".

גם תחום התיירות נהנה מאליפות אירופה הודות ל-60 אלף ספרדים שעשו את הדרך לפולין ולאוקראינה במהלך 24 ימי התחרות, מתוכם 11 אלף לקראת הגמר לבדו. אם לוקחים בחשבון שמחיר חבילה ממוצעת הוא בין 900 ל-1,200 יורו, אז סוכנויות הנסיעות גלגלו בתקופה האמורה בין 54 ל-72 מיליון יורו.

"אופוריה גדולה מסייעת להגדלת הצריכה וההוצאה הפרטית" מצוטט ב"סינקו דיאס" מומחה ספרדי לשיווק שמניח כנראה שהגדלת צריכה היא בהכרח דבר טוב. לדבריו, העובדה שספרד מופיעה בימים אלה בחדשות בהקשרים חיוביים תגרום לאנשים רבים בעולם לגשת לסוכנויות הנסיעות ולטוס לחצי האי "כי אנשים רוצים להשתתף במה שקורה בספרד".

לבסוף, העובדה כי הספורט מייצג ערכים חיוביים כמו עבודת צוות, צניעות ונחישות וכי ספרד מזוהה עכשיו עם כל אלה במקום עם אבטלה, עצלנות וכשלון, עשויה להשפיע על ערך המותג של חברות ספרדיות בינלאומיות, מטלפוניקה ובנק סאנטאנדר ועד זארה ומנגו. חברות ספרדיות ושאינן ספרדיות אשר שחקני לה-רוחה משמשים כפרזנטורים שלהן, צפויות לרשום בתקופה גידול במכירות.

תגיות