יוסי מימן למדינה: מחיר המינימום לנמל אילת אינו הגיוני
לשלב האחרון במכרז על הנמל הגיעו ארבע חברות, שתיים מהן טוענות כי המחיר גבוה מדי. המדנה דורשת מחיר מינימום של 100 מיליון שקל
נזק מהותי לרציף
הפרטת פעילות נמל אילת התנהלה עד היום על מי מנוחות - ללא משברים גדולים. את ההליך המכרזי החלו בשנה שעברה לא פחות מ-17 גופים, חלקם פרשו כיוון שלא עמדו בתנאים, וחלקם פרשו מתוך הבנה שהרשות להגבלים עסקיים לא תתיר את המהלך בתקופה שבה המדינה פועלת כנגד הריכוזיות במשק. לשלב האחרון הגיעו החברה לישראל, גולדבונד, גדות מכליות ופפו ספנות.
המכתב של גדות הוא מהלומה למשרד האוצר, והוא מגיע לאחר שחברה שנייה שעלתה "לשלב הגמר" טוענת שהנכס המוצע אינו שווה את הכסף שהמדינה דורשת עבורו: לאחרונה נשלח מכתב דומה על ידי חברת גולדבונד בשליטת שלמה שלמצר ושלומי פוגל, בטענה שמחיר הפתיחה לנמל בגובה 100 מיליון שקל "אינו הגיוני".
לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, נמל אילת סיים את 2011 ברווח של 17.2 מיליון שקל, עלייה של כ-9% לעומת 2010. למרות השיפור הכנסות החברה הסתכמו ב־115.7 מיליון שקל, ירידה של כ־5.5% לעומת 2010. הירידה מיוחסת לרפורמה בתעריפי הנמלים מסוף 2010, ששינתה במעט את תמהיל ההכנסות. במאי האחרון חשפה המדינה שברציף הראשי נתגלה "נזק מהותי", ושריינה 40 מיליון שקל לשיפוצו. למרות זאת המתחרים טוענים שההשקעה הנדרשת גבוהה, ולכן המחיר שהמדינה שואפת להגיע אליו אינו הגיוני. על פי ההערכות בענף הספנות, פעילות נמל אילת שווה לא יותר מ-60 מיליון שקל.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מכתבם של חברת גדות התקבל דקות ספורות טרם פניית הכתב. אנו נלמד את תוכן הפנייה ונשיב בצורה עניינית לחברה ולא באמצעות התקשורת".
11 תגובות לכתיבת תגובה