אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוסי מימן למדינה: מחיר המינימום לנמל אילת אינו הגיוני צילום: אנדרס לצקו

יוסי מימן למדינה: מחיר המינימום לנמל אילת אינו הגיוני

לשלב האחרון במכרז על הנמל הגיעו ארבע חברות, שתיים מהן טוענות כי המחיר גבוה מדי. המדנה דורשת מחיר מינימום של 100 מיליון שקל

04.07.2012, 18:56 | ליאור גוטמן
המהלך הגדול להפרטת פעילות נמל אילת נתקע בישורת האחרונה – איש העסקים יוסי מימן פנה היום (ד') באמצעות חברת גדות מיכליות שבשליטתו למשרד האוצר, וטען שמחיר המינימום שהמדינה דורשת עבור הפרטת פעילות הנמל אינו הגיוני.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", המדינה תדרוש לפחות 150 מיליון שקל עבור העברת הפעילות בנמל לידיים פרטיות לתקופה של 15 שנה. במטרה למכור נכס במחיר הוגן אך להימנע ממכירת נכסי מדינה במחיר נמוך מדי, קבעה המדינה מחיר מינימום למכרז בגובה 100 מיליון שקל. בשבוע הבא אמורים המתמודדים להגיש ערבות של 15 מיליון שקל, ולהתחיל בשלב האחרון של המכרז שבו כל מתמודד יציע באמצעות מערכת ממוחשבת מחיר עבור קבלת הפעילות בנמל. הזוכה יוכרז במקום.

חברת גדות מכליות טוענת שהנמל לא שווה את התמורה שהמדינה מבקשת עבורו. במכתב שנשלח מגדות מיכליות לידי מנכ"ל האוצר דורון כהן, נטען ש"לאחר שעיינו במלוא כובד הראש וניתחנו את כלל המידע שהוצג בפנינו, ברור לנו כי מחיר המינימום שהרשות דורשת אינו עולה בקנה אחד עם שווי החברה". עוד טוענים שם ש"קביעת מחיר המינימום בשלב מתקדם זה של ההליך מהווה הוספת תנאי מהותי ביותר להליך, שאילו היה ידוע מראש, היה עשוי להביא להימנעות גדות מהשתתפות בהליך מלכתחילה". על המכתב חתום איתמר לוי, סמנכ"ל מיזוגים ורכישות של גדות מכליות, והוא אושר על ידי הדירקטוריון והבעלים, יוסי מימן.

נמל אילת, צילום: ג נמל אילת | צילום: ג'ו קוט נמל אילת, צילום: ג

נזק מהותי לרציף 

הפרטת פעילות נמל אילת התנהלה עד היום על מי מנוחות - ללא משברים גדולים. את ההליך המכרזי החלו בשנה שעברה לא פחות מ-17 גופים, חלקם פרשו כיוון שלא עמדו בתנאים, וחלקם פרשו מתוך הבנה שהרשות להגבלים עסקיים לא תתיר את המהלך בתקופה שבה המדינה פועלת כנגד הריכוזיות במשק. לשלב האחרון הגיעו החברה לישראל, גולדבונד, גדות מכליות ופפו ספנות.

המכתב של גדות הוא מהלומה למשרד האוצר, והוא מגיע לאחר שחברה שנייה שעלתה "לשלב הגמר" טוענת שהנכס המוצע אינו שווה את הכסף שהמדינה דורשת עבורו: לאחרונה נשלח מכתב דומה על ידי חברת גולדבונד בשליטת שלמה שלמצר ושלומי פוגל, בטענה שמחיר הפתיחה לנמל בגובה 100 מיליון שקל "אינו הגיוני".

לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, נמל אילת סיים את 2011 ברווח של 17.2 מיליון שקל, עלייה של כ-9% לעומת 2010. למרות השיפור הכנסות החברה הסתכמו ב־115.7 מיליון שקל, ירידה של כ־5.5% לעומת 2010. הירידה מיוחסת לרפורמה בתעריפי הנמלים מסוף 2010, ששינתה במעט את תמהיל ההכנסות. במאי האחרון חשפה המדינה שברציף הראשי נתגלה "נזק מהותי", ושריינה 40 מיליון שקל לשיפוצו. למרות זאת המתחרים טוענים שההשקעה הנדרשת גבוהה, ולכן המחיר שהמדינה שואפת להגיע אליו אינו הגיוני. על פי ההערכות בענף הספנות, פעילות נמל אילת שווה לא יותר מ-60 מיליון שקל.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מכתבם של חברת גדות התקבל דקות ספורות טרם פניית הכתב. אנו נלמד את תוכן הפנייה ונשיב בצורה עניינית לחברה ולא באמצעות התקשורת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות