אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הספקים מתחילים לשלם את עמלת הסדרנות העצמית צילום: דורון גולן

הספקים מתחילים לשלם את עמלת הסדרנות העצמית

ספקים מתלוננים שרשתות המזון הגדולות מאלצות אותם לשלם עמלה חדשה ומופקעת עבור סידור הסחורה על המדפים. כמה בדיוק? הכל נתון למיקוח

05.07.2012, 09:41 | גיל קליאן
אחרי ששופרסל ומגה חשפו את השחיקה הגדולה ברווחיות שנבעה מהמחאה החברתית, הבטיחו הרשתות להתייעל - בין השאר על ידי "שיפור תנאי הסחר". מונח עלום זה מציין בדרך כלל דבר אחד ויחיד: כיפוף ידיים של הספקים, בעיקר הקטנים, כדי שאלה יקבלו פחות מהרשת. על חשבון מי מגיע התשלום הזה? לפעמים על חשבון הצרכן ולפעמים על חשבון המפעל, מה שבטוח - לא על חשבון הרשת.

כך למשל, כמה ספקים סיפרו ל"כלכליסט" על מכתבים שקיבלו מרשת מגה, שבהם נכתב כי מתחילת יוני תתחיל הרשת לגבות עמלה של 5% ממחזור המכירות של כל ספק כתשלום על סדרנות (כלומר, הספק ישלם עמלה נוספת על סידור הסחורה שהביא למדפי הסניף). בינתיים העמלה חלה רק על סניפי מגה שעברו לסדר בעצמם את הסחורה (סדרנות עצמית), ובסופו של דבר כל הסניפים יעברו למתכונת זו.

מגה. עמלה של 5%, צילום: חיים צח מגה. עמלה של 5% | צילום: חיים צח מגה. עמלה של 5%, צילום: חיים צח

מהלכים חד־צדדיים

"זו סתם המצאה של הרשת. אין לה כל קשר לעלויות של הסדרנות. זה סתם כדי לשפר את הרווחיות", כך טען אתמול בפני "כלכליסט" אחד הספקים הקטנים שהצליח אחרי מו"מ לשלם עמלה מופחתת למגה. "עמלה כזו יכולה לגמור למפעל כמונו את כל הרווחיות". אותו ספק סיפר שהעמלה החלה להיגבות ממנו לאחרונה, אף שמאז ומתמיד הרשת מסדרת את מוצריו על המדפים. "לא היה שום שינוי באופן העבודה מול מגה ועדיין, היא מרשה לעצמה לגבות עמלה נוספת". הספק אמר כי שופרסל המתחרה לא גובה ממנו כל עמלה על סדרנות.

ספק קטן אחר אמר כי "באופן כללי, הרשתות עושות מהלכים חד־צדדיים היכן שהן יכולות. מגה הודיעה לנו שהיא מתחילה להפעיל סדרנות, ושהיא תגבה על כל סניף שבו היא מסדרת את הסחורה 5% מהמכירות של המוצרים שלנו. זהו סכום מופרך ותלוש. נזעקנו ומחינו, אבל התשובה היתה שאו שנגיע להבנה, ואז העמלה תרד ל־4%, או שהעמלה תעמוד על 5%. דיברנו עם קולגות וכל אחד אמר שמגה הציעה לו עמלה בגובה אחר, אז אמרנו לה שאנחנו מוכנים לתת לה רק 3%. אחרי ויכוח ארוך היא הסכימה שהעמלה תעמוד על 3.5%. כפי הנראה נסכים לפשרה הזו כדי שלא נצטרך לשלם 5%".

לדברי אותו ספק, גם שופרסל הוציאה לו חיובים חד־צדדיים, אך לא על נושא הסדרנות. "זו מין שיטה שאין לה סוף ברשתות הגדולות. היום אני יכול למכור ללקוחות פרטיים (מכולות או רשתות קטנות - ג"ק) במחיר נמוך ב־15% מהמחיר שבו אני מוכר לגדולות, ועדיין להרוויח 10%–15%".

"שופרסל רצינית"

על נושא הסדרנות בשופרסל אמר אותו ספק כי "היא עשתה את זה בצורה הרבה יותר רצינית ומאורגנת. קיימו פגישות אישיות עם כל אחד מהספקים, ושאלו כמה זה עולה לנו (הסדרנות - ג"ק). התייחסו באופן שונה לקטגוריות שונות, לא הפכו את זה לעמלה אחידה של 5% כמו במגה. אי אפשר לגבות את אותה עמלה על סידור מדף של מוצרי

חלב ועל סידור מדף שימורים. שופרסל תמיד היו כוחניים, אבל צריך להודות שהפעם הם היו מקצועיים".

סוגיית הסדרנות עלתה בפברואר האחרון, אז פג תוקפו של הפטור מהסדר כובל שניתן ב־2006 על ידי רשות ההגבלים העסקיים - פטור שאפשר לספקים לסדר בעצמם את המדפים ברשתות השיווק. משמעות הדבר היא שכבר חמישה חודשים שהרשתות מחויבות לסדר בעצמן את הסחורה. עם זאת, המצב לא מתקיים בפועל ברוב נקודות המכירה - ולמעשה לא חל שינוי משמעותי בשוק.

האם הרשתות מפרות כעת למעשה את חוק ההגבלים העסקיים? לרשות ההגבלים כבר הוגשו בקשות של יצרנים ורשתות המבקשים דחייה ביישום הסדרנות העצמית, וברשות אמרו בעבר כי יבחנו כל מקרה לגופו. כעת מקרים אלו נבחנים.

משופרסל נמסר: "איננו מתייחסים לנושאים מסחריים". ממגה לא נמסרה תגובה.

תגיות