אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקלות ברשת האינטרנט פוגעות בכיס של כולם

תקלות ברשת האינטרנט פוגעות בכיס של כולם

ספקיות האינטרנט קיבלו פטור מאחריות נזיקית בשנת 2001 כאשר טכנולוגיית ה-ADSL היתה בחיתוליה, אבל כיום כשהאינטרנט הוא אמצעי התקשורת העיקרי ראוי להעניק אחריות ללקוחות

06.07.2012, 07:45 | אלי דורון

קצב התפתחות הטכנולוגיה מרמז כי האינטרנט עתיד להפוך לכלי התקשורת העיקרי בחיינו. מרבית המשתמשים ברשת אינם מודעים לחסינות הנרחבת שמעניק חוק התקשורת לספקיות השירות בארץ, חסינות בעלת משמעות כלכלית גדולה. חרף חשיבותו הגוברת של האינטרנט, במקרים של תקלות ונפילת הרשת, ימצאו עצמם הלקוחות עומדים בפני שוקת שבורה וללא גיבוי לנזקיהם ויש מקום לשינוי חקיקה וחשיבה להיערכות חדשה בנושא.

אילוסטרציה, צילום: Shutterstock אילוסטרציה | צילום: Shutterstock אילוסטרציה, צילום: Shutterstock

במצב בו אין אחראי בגין התקלות, עלול כל אחד להפגע ולהשאר ללא מענה. כך בדיוק קרה למשרד עורכי דין מת"א, אשר בשל תקלה מצא עצמו במשך 11 שעות, ללא חיבור לרשת. המשרד סבל מנתק ממושך מלקוחותיו המתקשרים באמצעות הדואר האלקטרוני ובנוסף, התעכבה עבודתו השותפת מול לקוחות וגורמים נוספים ב-24 שעות. העסק החיפאי ספג נזקים עסקיים חמורים, תדמיתיים וממשיים כאחד, אשר נאמדים בסכום של 450 אלף שקל.

משרד עורכי הדין תבע את ספקיות האינטרנט שלו אשר טענו לחסינות מכח חוק התקשורת. מנגד טענו עורכי הדין של המשרד כי, מקור התקלה ברשלנות חמורה של הספקיות ולכן, החסינות שבחוק איננה מתקיימת. חשוב לציין, החוק אכן קובע כי במקרי רשלנות חמורה לא יחול פטור מאחריות נזיקית, ובית המשפט נאלץ לבחון האם במקרה זה אכן דובר ברשלנות חמורה.

חשוב להבין כי, החברות קיבלו את הפטור מאחריות נזיקית בשנת 2001 כאשר טכנולוגיית ה-ADSL היתה בחיתוליה ובשל כך סבלה מבעיות רבות. כיום, יותר מעשור אחרי כניסת טכנולוגיית ה-ADSL כבר יש לצפות כי התקלות לא יהיו תכופות ובלתי צפויות כבעבר ולכן, ראוי להעניק אחריות ללקוחות.

בחודש יוני האחרון, פסק בית המשפט כי, את המושג "רשלנות חמורה" יש לפרש בצמצום רב. כלומר, רק במקרים קיצוניים, במיוחד תוטל האחריות הנזיקית על ספקיות האינטרנט. משמעות פסק הדין היא כי מעתה, בעת תקלה ישארו הלקוחות, כמו גם המשרד החיפאי, ללא אחראים לנזקיהם.

פסק הדין מעט בעייתי , ולכל הפחות יהפוך לכזה במהרה. הסיבה לכך נובעת מהתפשטות האינטרנט בחיינו, אם בעבר השימוש בו היה בעיקר לצרכי פנאי ומעט לצרכי תקשורת, הרי שבעתיד יתווספו שימושים נוספים. למשל, כיום משתמש צה"ל ברשת הסלולאר לגיוס מילואים בשעת חירום, ולא מן הנמנע כי בעתיד יתבסס הגיוס האלקטרוני על רשת האינטרנט. דוגמא נוספת לשירות חיוני ברשת היא בתחום שוק ההון, שם גוברת ההסתמכות על ביצוע עסקאות מקוונות.

כעת נשאל: האם ראוי כי ספקיות האינטרנט יפעלו ללא אחריות נזיקית בעולם בו האינטרנט הוא אמצעי התקשורת העיקרי, משמש לשליחת צווי 8, למסחר בבורסה או אפילו לאזעקת צבע אדום. תוך זמן קצר כך עשוי להראות עולמנו, וכבר כדי להתחיל ולחשוב על שינוי החוק הקיים.

הכותב הוא שותף מייסד במשרד עורכי דין דורון טיקוצקי צדרבוים 

תגיות