אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר סינדל את המתמודדים: משך דיבידנד של 66.6 מיליון שקל מנמל אילת

האוצר סינדל את המתמודדים: משך דיבידנד של 66.6 מיליון שקל מנמל אילת

חברת נמל אילת העבירה היום למדינה דיבידנד על סך 66.6 מיליון שקל. הכסף הועבר מרווחי הנמל לידי משרד האוצר עבור והוא נמסר על ידי מנכ"ל חברת נמל אילת, אבישי כהן ויו"ר דירקטוריון החברה שבתאי צור. מדובר בסכום שהנמל היה חייב למדינה בעבור כלל הרווחים שהצטברו שם עד שנת 2011

09.07.2012, 17:35 | ליאור גוטמן

חברת נמל אילת העבירה היום (ב') למדינה דיבידנד על סך 66.6 מיליון שקל. הכסף הועבר מרווחי הנמל לידי משרד האוצר עבור והוא נמסר על ידי מנכ"ל חברת נמל אילת, אבישי כהן ויו"ר דירקטוריון החברה שבתאי צור. מדובר בסכום שהנמל היה חייב למדינה בעבור כלל הרווחים שהצטברו שם עד שנת 2011, והוא כולל 54 מיליון שקל שהנמל התחייב בעבר להעביר לקופת המדינה בגין רווחים מ-2008 ועד 2010. אחרי חלוקת הדיבידנד נותרו בקופת הנמל כ-35 מיליון שקל, כאשר חלק מהכסף אמור לשמש את צרכי הנמל לאחר ההפרטה שמתנהלת בימים אלו.

לטענת גורמים שמקורבים לרשות החברות הממשלתיות תזמון העברת הדיבידנד אינו מקרי והוא נועד להשאיר נכס "נקי", כך שמי שבאמת רצה להתמודד על הנמל יוכל לעשות זאת גם עכשיו, אחרי שהכסף הועבר ומבלי שמישהו יחשוב להרוויח אותו "יש מאין". אתמול הודיע משרד האוצר על דחייה של כחודש במכרז להפעלת הנמל ל-15 שנה, זאת לאחר ששלוש מתוך ארבע המתמודדות בו פרשו בישורת האחרונה ולא העבירו את הערבות הנדרשת טרם שלב הגשת ההצעות הכספיות בסכום מינימלי של 100 מיליון שקל. שלוש המתמודדות שפרשו הן גדות כימיקלים, גודלבונד ופפו ספנות, מהלך שהשאיר את כיל בשליטת החברה לישראל כמתמודדת היחידה והזמין ביקורת נוקבת על האוצר ששוב מעניק תשתיות לאומיות בידי חברה שכבר זכתה בעבר במכרזי מדינה שונים לרבות בז"ן, כי"ל וצים.

נמל אחד, הרבה בעיות

במשרד האוצר מתכוונים ללבן את הבעיות שנותרו עד ל-15 באוגוסט במטרה להחזיר את המתמודדים למרוץ. אחת המחלוקת שנותרו הן סוגיית התגמול לעובדים: כפי שנחשף ב"כלכליסט" עובדי הנמל אמורים לקבל תגמול של עשרות אלפי שקלים עבור ההפרטה, אולם לא ברור מי יעביר את הכסף, ומתי. סוגייה נוספת היא פעילות פריקת ואכסנת המכוניות בנמל, שעתידה להסתיים ב-2016. נכון להיום עיקר הפעילות שם נשענת על ענף הרכב, והוצאתו עלולה להשאיר את הבעלים החדש ללא מקור הכנסה. סוגיית הרציף השבור, שהתגלתה במאי האחרון, נפתרה כיוון שהאוצר שריין זה מכבר כסף עבור תיקונו.

הסוגיה העיקרית האחרונה היא שילוב פעילותה של כיל תחת מפעיל נמל חדש. כיל משתמשת בנמל לייצוא אשלג ופוספטים, ובאוצר מעוניינים שהרוכש החדש ישאיר בידיו מקורות רווח עתידים להתנעת פעילותו העצמאית. בין כיל לחברת הנמל קיים הסכם מוכן – אך לא חתום – להמשכת פעילותם שם שכולל בין השאר התחייבות להשקעות של מאות מיליוני שקלים בציוד חדש. לפיכך, כל המתמודדים שעלו לשלב בדיקת איתנותה הפיננסית של החברה ("חדר המידע") קיבלו מצגת על מצב הנמל שם נאמר להם במפורש שההסכם הפעילות החדש עם כיל הוא חלק בלתי נפרד מהליך ההפרטה. "חלק מאלו שעברו שלב שכחו שאמרו להם את זה כבר לפני כמה חודשים", אמר במרירות מקורב לרשות החברות הממשלתיות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות