אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבוגרים המבטיחים של המחלקות לעיצוב תעשייתי צילום: יקיר פולק

הבוגרים המבטיחים של המחלקות לעיצוב תעשייתי

בתי הספר לעיצוב יחשפו בימים הקרובים את עבודות הגמר של בוגריהם. "כלכליסט" בחר את העבודות הבולטות בעיצוב תעשייתי וממליץ על מעצבי העתיד

11.07.2012, 10:10 | רוני קציר

ממחר יחלו להיפתח חממות הגידול של בתי הספר לעיצוב, ויפלטו לעולם בוגרים טריים ורעבים, שיציגו את עבודותיהם בתערוכות הגמר. הגידול המתמיד במוסדות הלימוד בתחום רק מחדד את הצורך לברור את המעצבים הבולטים. "כלכליסט" מסמן את פרחי העיצוב שיטביעו את חותמם על התעשייה המקומית והעולמית. בחרנו להתמקד השנה בבוגרים מתחום העיצוב התעשייתי, שהפך רלבנטי מתמיד בשנים האחרונות בשל ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה.

H.I.T - המכון הטכנולוגי חולון

47 בוגרים צלחו השנה את מסלול הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי, שבמסגרתו הסטודנטים בוחרים נתיב התמחות מבין שלושה: תעשייה ושיווק, חברה וסביבה ותרבות ויצירה.

"הלימודים נעשים בזיקה ישירה לתעשייה - באמצעות שיתופי פעולה עם חברות תעשייתיות ותוך התמקדות בהיבטים שסטודנטים עשויים להיתקל בהם כאנשי מקצוע", שוטח ראש המחלקה דודי ראב"ד את האני מאמין הפדגוגי שלו. המטרה היא לצאת מגבולות מגדל השן האקדמי ולחוות את העולם האמיתי, מתוך הכרה בכך שעיצוב תעשייתי הוא תחום רחב ומלא וריאציות. פרטים: 12–26 ביולי, המכון הטכנולוגי חולון, גולומב 52.

אודי רימון, סל־אופן. רימון, סטודנט במסלול תעשייה ושיווק, יצר מוצר משלים לתל־אופן, שירות השכרת האופניים של עיריית תל אביב. מדובר בסל הנגרר ביד או מתחבר באופן פשוט לאופניים, ויכול להכיל משאות קטנים.

המוצר, שפיתוחו מעיד על מודעות חברתית ואקולוגית, עשוי צינורות פח מכופפים, ומתכתב ויזואלית עם אופני התל־אופן. כמה פשוט, ככה גאוני.

אודי רימון, סל־אופן, צילום: אודי רימון אודי רימון, סל־אופן | צילום: אודי רימון אודי רימון, סל־אופן, צילום: אודי רימון

ערן גל־אור, מדפסת חדשה ליצירת כלים קרמיים. הפרויקט של גל־אור, ממסלול תעשייה ושיווק, מנער את העולם המסורתי של תעשיית הקרמיקה, בעזרת טכנולוגיה חדשה. לאחר מחקר ארוך ומעמיק יצר הסטודנט מדפסת תלת־ממדית המייצרת אובייקטים, ומהם עיצב גופי תאורה וכלי הכלה. החידוש שמציג גל־אור הוא פריצת דרך של ממש. המדפסות הקיימות בעולם הקרמי כיום יכולות לייצר אובייקטים מחומרים כמו חֵמר ובני דודיו, בגודל מוגבל בלבד. המדפסת החדשה יכולה להדפיס אובייקטים מחומרים כפורצלן, ובכל גודל אפשרי. לדברי גל־אור, המדפסת שיצר היא הגדולה בעולם לשימוש זה, והתוצרים מעוצבים להפליא והם בבחינת חידוש צורני של ממש. בשתי מילים: הברקה טכנולוגית.

ערן גל־אור, מדפסת תלת מימד לקרמיקה ערן גל־אור, מדפסת תלת מימד לקרמיקה ערן גל־אור, מדפסת תלת מימד לקרמיקה

חן ביקובסקי, Pop Up Lighting. מנורות לילה בהשראת ספרי פופ־אפ. הסטודנטית, ממסלול תרבות ויצירה, עיצבה סדרה של שלושה גופי תאורה, שמשתנים בהזזת לשונית, בהשראת משחק עם אור ומכניקה. הרעיון של ביקובסקי היה שימוש באור כחומר שמספר סיפור — המנורות בצורת אייל וטווס התלויות על הקיר וינשוף העומד על השידה נראות שונות לגמרי לפני המשיכה בלשונית, פעולה השאובה מספרי הפופ־אפ. במשיכת הלשונית של מנורת האייל, למשל, יצוץ זוג אוזניים עשויות פלסטיק ויידלקו שתי קרני אור, שייתנו לאייל את צורתו הקסומה ויהוו גורם הפתעה. הצורניות שואבת השראה מאמנות האוריגמי, המשחק בין האור לחומר מעניין ואינטליגנטי והתוצאה עדינה ומרשימה.

חן ביקובסקי, Pop Up Lighting חן ביקובסקי, Pop Up Lighting חן ביקובסקי, Pop Up Lighting

שנקר

"איכות, אסתטיקה ותרבות ויזואלית שיוצרים קשר אמוציונלי", כך מגדיר אלכס פדואה, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, את האלמנטים בתערוכת הגמר השנה. 41 בוגרים סיימו את הלימודים, וברוב עבודות הגמר, לדברי פדואה, מופיע עיצוב חכם, הכולל התייחסות לפונקצינליות של מוצרים, ומתרחק מטבלאות ומגרפים תוך הקפדה יתרה על חזות המוצר. פדואה שונא קלישאות כמו "עיצוב ירוק ואקולוגי", ומעדיף לדבר במונחים של עיצוב חכם, אחראי וחף מקלישאות, שלדעתו יחזיק מעמד לאורך זמן. פרטים: 18–31 ביולי, בניין מיטשל, ידע עם 8 רמת גן.

רותם בן שלום, בוידעם/רהיט לבלגן. בן שלום יצרה רהיט המהווה פתרון לבלגן המצטבר בחדר, הכולל בדרך כלל גיבוב בלתי נשלט של בגדים, מגזינים וספרים. לדבריה, הרעיון נוצר מפני ש"אין רהיט עבור בלגן". בן שלום עיצבה רהיט שבו מניחים את כל הבלגן בצורה מסודרת, ואותו ממקמים על הרצפה, בגובה מדף או בגובה התקרה. המוצר עשוי פלסטיק בשילוב עץ, מיועד להרכבה עצמית ואפשר למקמו בכל אחד משלושת המצבים בעזרת גלגלות ומעצור.

אורי כהן, 1 ק"ג פלסטיק. כהן עיצבה "מטילי פלסטיק" לפי משקל, המיועדים לתרחיש עתידי שבו כל המוצרים שנקנה יהיו מיועדים לפירוק וגריסה, ואחר כך ליצירת מוצרים חדשים מאותו החומר בדיוק. כך למשל, אם נחפוץ בזוג נעליים, ניקח איתנו לחנות מוצר אחר שברשותינו, שם יגרסו אותו ויהפכו אותו לפריט שביקשנו, ואת העודף נקבל במטיל פלסטיק קטן יותר. כהן יוצרת תרבות צרכנית חדשה המבוססת כולה על אמצעי החליפין של פלסטיק כחומר בעל ערך, מתוך רצון להאט את הקצב ולהחזיר לעצמנו את השליטה כצרכנים.

 

אורי כהן, 1 ק"ג פלסטיק, צילום: תמי דהן אורי כהן, 1 ק"ג פלסטיק | צילום: תמי דהן אורי כהן, 1 ק"ג פלסטיק, צילום: תמי דהן

 

בצלאל

"מערכת היחסים של העיצוב התעשייתי עם המדע והטכנולוגיה נמצאת בעלייה, ואפשר לחוש זאת בעבודות של הבוגרים השנה", אומר חיים פרנס, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי. עבודות הגמר הללו הן הדלק שמזניק את תערוכת המחלקה לעיצוב תעשייתי של בצלאל בשבוע העיצוב במילאנו. 44 סטודנטים יסיימו השנה את לימודי העיצוב במסגרת "שונית האלמוגים הגמישה", הגדרתו של פרנס למחלקה שלו, בהתייחסו לגמישות שניתנת לסטודנטים בבחירת נושאי העבודות. פרטים: 19 ביולי עד 3 באוגוסט, קמפוס בצלאל, הר הצופים ירושלים.

עומר אקרמן, נוסף בתרגום. הסטודנט מנסה להתרחק מתהליכים גלובליים של תיעוש, היוצרים אובייקטים אנונימיים חסרי עבר. בתגובה, הוא יוצר אובייקטים המאפשרים ליהנות מתהליך הייצור ולחוות אותו בתוצר הסופי. אקרמן, צעיר הסטודנטים המסיימים, התמקד בגביע קידוש קיים, והפך אותו לאב טיפוס ליצירת שישה כלי שבת נוספים. האלמנטים שמהם מורכב גביע הקידוש משתמרים בכלים החדשים שיצר, באמצעות התחקות אחר הטכנולוגיה שממנה נוצר הגביע ותרגומה. בין השאר יצר אקרמן כלי לנטילת ידיים, כלי למים אחרונים, מגש לחלות עם כיסוי אינטגרלי בתוך המגש, וכלי למלח העשוי בין השאר מגוש מלח כבוש, עם סכין כסופה בצורת מנואלה שחורטת בתנועה סיבובית את המלח מתוך הגוש.

עומר אקרמן, נוסף בתרגום, צילום: עודד אנטמן עומר אקרמן, נוסף בתרגום | צילום: עודד אנטמן עומר אקרמן, נוסף בתרגום, צילום: עודד אנטמן

לביא בר, דבורה מקיימת ToBee. בר, שלמד לגדל דבורים בצעירותו, היה מוטרד מהיעלמותן של הדבורים בעולם, תופעה שסיבותיה מיוחסות למין האנושי. הפרויקט קורא לשינוי היחס לדבורים והפיכתן לחיות מחמד, על ידי עיצוב כוורת המותאמת לשימוש ביתי. הכוורת שונה בגודל ובמבנה שלה מהכוורות הענקיות המשמשות לצורכי חקלאות, ו"מזמינה" ליהנות מאימוץ החיה, במטרה להנגיש את גידול הדבורים שלא למטרות מסחריות. המניע לפרויקט המיוחד, לדברי בר, נבע בין השאר מכך שהרבה מהמזון שאנו צורכים תלוי ישירות בהאבקה של דבורת הדבש.

מכון אבני

15 סטודנטים בלבד יסיימו השנה במכון אבני, בשני מסלולים: מסלול מעצב יוצר, העוסק בהגות ושיח על התחום, ומסלול פיתוח מוצר, העוסק בעיצוב מוצר קלאסי. לדברי ראש המחלקה וילי מזרחי, הפרויקטים מתמקדים השנה ביישומים, כמו למשל לצורכי ניידות בעיר או טיפול במוגבלויות, אך לצדם קיימים עדיין פרויקטים נוסטלגיים ופיוטיים, כמו זה של קרן הראל, שיצרה צמיד שמשמש כתיבת נגינה. פרטים: 19 ביולי עד 3 באוגוסט, אילת 23 ת"א.

עדן אוחנא, תבניות מתנפחות. פרויקט של ניפוח ורוטציה בתוך תבניות לטקס, כשהמפגש בין התבניות לחומר יצר אובייקטים בעלי אסתטיקה ייחודית. אוחנא השתמש בתכונת הניפוח של הלטקס כדי ליצור צורות שונות ומגוונות, ביניהן גופי תאורה, קערות וכדים.

עדן אוחנה, תבניות מתנפחות, צילום: יקיר פולק עדן אוחנה, תבניות מתנפחות | צילום: יקיר פולק עדן אוחנה, תבניות מתנפחות, צילום: יקיר פולק

עודד מרכוס, 3D Finger. מרכוס יצר מוצר עבור קטועי אצבע, על ידי סריקה תלת־ממדית של אצבע ולאחר מכן הדפסה תלת־ממדית. התוצאה המתקבלת היא מעין כפפה לגדם האצבע הקטועה. הפרויקט מציע מגוון אופציות, כמו למשל אצבע לשחקן כדורסל או אצבע המשמשת כעכבר מחשב, מתוך מחשבה להפוך את החיסרון ליתרון תפקודי.

עודד מרכוס, 3D Finger, צילום: יקיר פולק עודד מרכוס, 3D Finger | צילום: יקיר פולק עודד מרכוס, 3D Finger, צילום: יקיר פולק

מכללת הדסה

24 בוגרים יסיימו השנה את החוג לעיצוב תעשייתי מכליל. דינה שחר, ראש החוג, מסבירה כי הנושא המכליל פירושו החלת הגישה העיצובית על כלל האוכלוסייה, כולל קבוצות קצה. לדברי שחר, במחזור זה הסטודנטים מתכתבים עם המתרחש בארץ ובעולם, כמו משברים דמוגרפיים והמחאה החברתית. ישנם פרויקטים שמציגים גם את החלק המכליל, כמו הפרויקט של מיכל אונטרברג, SCOPO, שבמסגרתו יצרה אונטנברג סדרת כלי אכילה המותאמת לחולי אלצהיימר ודמנציה. פרטים: 17 ביולי עד 2 באוגוסט, הנביאים 37 ירושלים.

צפנת כהן, Google 80.92%. שם הפרויקט נגזר מתוך מחקר שערכה כהן, ובו סיפרו לה עשרות נחקרים כמה תופס גוגל מקום מרכזי בחייהם. כהן חקרה אילו שאלות, נוסחאות ושפות גוגל יכול להבין, וניסחה שאלות למנוע החיפוש על סמך הממצאים. השאלות מתייחסות לכל ההיבטים העיצוביים: תרבות, חומר, צבע ועוד. בהתאם לתשובות שנותן גוגל יצרה סדרה של שלוש "קלישאות עיצוביות" - כיסא, גוף תאורה וקערת פירות, כולם עשויים מחומרים ובטכניקות שגוגל סיפק כתשובות לשאלות. הפרויקט בוחן את מקום העיצוב מול אוטוסטרדת המידע והטכנולוגיה, ומעלה שאלות על תפקיד המעצב ושליטתו ביצירה.

צפנת כהן, Google 80.92% צפנת כהן, Google 80.92% צפנת כהן, Google 80.92%

סמינר הקיבוצים

15 בוגרים מסיימים השנה במסלול עיצוב המוצר בחוג לאמנויות העיצוב, המורכב משלוש התמחויות: לבוש ואביזרים, תקשורת חזותית ועיצוב דיגיטלי ועיצוב המוצר. דורי אוריין, ראש מחלקת עיצוב המוצר, מאמין כי העיסוק הרב תחומי במגוון האפשרויות מכשיר את הדור הבא להיות מעצבים טובים יותר. מה שאופייני לכל חתך הבוגרים, לדברי אוריין, הוא נושא העשייה החברתית: "פעם מעצבים היו רק שכירים ועשו מה שביקשו מהם. היום יש רצון להשפיע ולבטא את הדעות", הוא אומר. הפרויקטים המעניינים בעיניו הם כאלה שמגיעים עם הצהרה של להפעיל את העולם, כמו בפרויקט הייחודי של יעל מרום, Verti Grow, שכולל אריחים צומחים ומתכלים למרחב הביתי, ומהווים כלי קיבול, קרקע וצמח במוצר אחד. פרטים: 16–26 ביולי, שושנה פרסיץ 3 תל אביב.

סרגיי מורוזוב, WheelStair. כיסא גלגלים חשמלי לנכים, המאפשר טיפוס וירידה במדרגות. מורוזוב ביסס את הפרויקט שלו על פטנט קיים: מנגנון בצורת צלב שמולבש על כיסאות גלגלים ומאפשר עלייה במדרגות. הוא פיתח את הרעיון ויצר כיסא גלגלים חשמלי, שהצלב בו מובנה. על ידי שחרור של מנגנון נעילה מכני, הגלגלים הופכים לצלבים, שבעזרתם הכיסא מטפס במעלה המדרגות. המרווח בין הגלגלים משתנה ויכול להתאים את עצמו לסוגים שונים של מדרגות.

סרגיי מורוזוב, WheelStair סרגיי מורוזוב, WheelStair סרגיי מורוזוב, WheelStair

תגיות