אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המים בבקבוקים ממשיכים להתאדות צילום: שאול גולן

המים בבקבוקים ממשיכים להתאדות

בשעה שהמכירות הכמותיות של חברות המים המינרליים ירדו במחצית הראשונה ב־2.7%, אצל מי עדן הן עלו בכ־19%. הסיבות: ירידת המחיר לליטר וחיזוק המיתוג של הבקבוקים הקטנים

11.07.2012, 07:00 | גיל קליאן

שוק המים המינרליים המשיך להתייבש גם במחצית הראשונה של 2012. מנתוני סטור נקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי כמעט כל מותגי המים הגדולים חוו במחצית הראשונה של השנה ירידה במכירות - הן מבחינה כמותית והן מבחינה כספית.

המכירות הכמותיות של חברות המים המינרליים ירדו במחצית הראשונה של השנה ב־2.7% לעומת התקופה המקבילה ב־2011. אמנם המכירות הכספיות בקטגוריה עלו ב־1.2%, אבל הסיבה לכך היא ההצלחה הפרטנית של מי עדן (המחזיקה בנתח שוק של 35.5%). כך קרה שמי עדן - אשר הציגה במחצית הראשונה של 2012 צמיחה של 18.9% במכירות הכמותיות, לצד עלייה של 16.9% במכירות הכספיות - גרמה להטיה של ביצועי שאר החברות בענף.

מים מינרליים (ארכיון), צילום: יובל חן מים מינרליים (ארכיון) | צילום: יובל חן מים מינרליים (ארכיון), צילום: יובל חן

את הצמיחה המפתיעה של מי עדן תלה מיכאל רבינוביץ, סמנכ"ל השיווק והקמעונאות, ב"עבודה נכונה בנקודות המכירה". רבינוביץ סיפר ל"כלכליסט" כי האריזה של מוצרי מי עדן עברה רענון, מוצרי הילדים עוטרו בדמויות פו הדב, והחברה שמרה על מיקוד בבקבוקים האישיים.

עם זאת, העבודה השיווקית של מי עדן נתמכה במהלך חשוב לא פחות: הורדת המחיר האפקטיבי לליטר באמצעות מבצעים בנקודות המכירה. לפי נתוני סטור נקסט (שאינם כוללים פיצוציות, מסעדות וכדומה), המחיר הממוצע לליטר מי עדן בסופרמרקטים ירד במחצית הראשונה ב־3.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. פרט למי עדן, גם עין גדי הורידה מחירים באותה תקופה בשיעור של 1.1%. לעומתן, נביעות, אקווה נובה וסן בנדטו העלו את המחיר הממוצע לליטר במהלך המחצית הראשונה של 2012.

בפברואר האחרון סקר "כלכליסט" בהרחבה את הבעיות הקשות שבפניהן ניצב שוק המים בבקבוקים. הסקירה, אשר סיכמה את נתוני 2011, חשפה ירידה של 5.4% במכירות הכספיות לעומת 2010, וירידה של 5% במכירות הכמותיות. לעומת נתונים אלו, חברות מסנני המים דווקא הפגינו צמיחה.

עם זאת, ברבעון הראשון של 2012 דיווחה שטראוס על עצירת הצמיחה בחברת המסננים שלה, שטראוס מים, המשווקת בישראל את מערכות "תמי 4" השולטות בשוק המסננים. באותו רבעון חלה ירידה קלה של 0.2% בהכנסות שטראוס מים, ל־99 מיליון שקל. עם זאת, סביר להניח כי הירידה אינה משקפת שינוי מגמה אלא הורדת מחירים זמנית לצורך שיפור התחרות עם השחקן החדש בשוק, אלקטרה בר.

תגיות