אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכירי משרד הבריאות נגד האוצר: "עודד שריג מסיר את הרגולציה מביטוחי הבריאות" צילום: עטא עוויסאת

בכירי משרד הבריאות נגד האוצר: "עודד שריג מסיר את הרגולציה מביטוחי הבריאות"

קודם להחלטה להעביר את האחריות על הגדרת מחלות קשות בביטוח הרפואי לידי חברות הביטוח, העבירו בכירי משרד הבריאות חוות דעת ובה דרשו שלא להפקיר את החוסכים לחסדי חברות הביטוח. האוצר: "כל העולם הולך בכיוון זה"

18.07.2012, 07:03 | הדס שפר

מחריפה המחלוקת בין משרד האוצר למשרד הבריאות בנושא ביטוחי הבריאות הפרטיים.

בתחילת השבוע הוציא המפקח על הביטוח באוצר עודד שריג חוזר בו הוא מאפשר לחברות הביטוח לקבוע את ההגדרות הנוגעות למחלות קשות. במשרד הבריאות מתנגדים למהלך וטוענים כי האוצר מתעלם מחלק ניכר מההמלצות המקצועיות שלהם כפי שבאו לידי ביטוי בחוות דעת שהגיעה לידי "כלכליסט". פגישה שהתקיימה בין הצדדים בנושא לפני החוזר של שריג התפוצצה בשל חילוקי דעות חריפים.

לעמוד בציפייה של המבוטח

ביטוח מחלות קשות נועד לכסות מקרי ביטוח הנחשבים לאירועים רפואיים המכונים קטסטרופות, ולהקנות למבוטח פיצוי כספי במקרה שחלה במחלה שמכוסה בפוליסה. הטיוטה שהוציא האוצר לפני יומיים מתייחסת להגדרות כדוגמת התקף לב, סרטן, פרקינסון וכו', והיא באה לתקן חוזר קודם שהוצא ב־2003. המפקח הודיע על עדכונים בהגדרת המחלות הקשות שהוגדרו בעבר באופן לא מדויק. אלא שבניגוד לעמדת משרד הבריאות, ביחס לביטוחים חדשים, במקום להגדיר מחדש רף מינימום שלפיו יוכלו חברות הביטוח להתיישר, בחר המפקח להעביר את הגדרת המחלות המבוטחות לחברות הביטוח ובמקום לקבוע את ההגדרות בעצמו, להתוות עקרונות לחברות הביטוח - כך שכל אחת מהן תהיה רשאית לקבוע על דעת עצמה את ההגדרות לגבי זהות המחלות שיופיעו בפוליסת הביטוח, בכפוף לאישורו. במשרד הבריאות מאמינים שצעד כזה יקשה על הצרכנים שאינם בקיאים בהגדרות הרפואיות, בבואם לבחור ביטוח מתאים.

חדר מיון (ארכיון), צילום: אוראל כהן חדר מיון (ארכיון) | צילום: אוראל כהן חדר מיון (ארכיון), צילום: אוראל כהן

"היתה המלצה אחת ויחידה בוועדת טרכטנברג שנגעה לשוק הבריאות - והיא להגביר את הרגולציה בביטוחי הבריאות", מסבירים גורמים במשרד הבריאות, "צעדי המפקח לאחרונה הם צעדים שהולכים בדיוק לכיוון ההפוך, לשחרר כמה שיותר מהרגולציה. המפקח שריג מסיר מעצמו את האחריות". באוצר מנגד תוקפים את משרד הבריאות וטוענים כי "רוני גמזו לא מכיר במגבלות שלו. הגמישות בפוליסות הן נכס עצום למבוטח ולכן כל העולם הלך לכיוון הזה. לא יכול להיות שגמזו ואנחנו נגיד שכל העולם לא הולך בכיוון הנכון".

באוקטובר 2011 החלו באוצר לגבש את ההנחיות החדשות ופנו למשרד הבריאות שיחווה את דעתו. במשרד הבריאות הקימו כשמונה צוותים ותת־צוותים של מומחים שונים כדי לבדוק את ההגדרות הנהוגות כיום בפוליסות ביטוח "מחלות קשות", את תנאי הביטוח ואת סייגיו. במסמך שהוציא ד"ר טוביה חורב, סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות, למשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לי דגן, הוא סיכם את מסקנות צוותי החשיבה וגיבש המלצות של איך צריכה להיראות הפוליסה.

המכתב שנשלח בינואר מגדיר מחדש אילו מחלות אמורות להיות מכוסות בכל פוליסה, ובוחן אם יש צורך בתיקון ההגדרות הקיימות ואילו שינויים נדרשים בהן, תוך "עמידה בסטנדרטים רפואיים מקובלים ובציפייה סבירה של מבוטח", נכתב במכתב.

12 העמודים של המכתב מסודרים לפי שלושה סעיפים עיקריים: בסעיף המלצות מוגדרת מטרת הפוליסה ("לספק מענה כספי אמיתי ובעל משמעות, שיעמוד לרשות היקף סביר של מבוטחים שחלו במחלה קשה. עלויות הפוליסה אמורות להיות סבירות כדי שהיא תהא נגישה כלכלית"); לאחר מכן מפורטת שורה של מחלות קשות ונקבע רף מינימום, עם רשימת מצבים רפואיים; בנוסף מציע הסעיף האחרון כללים ועקרונות נלווים שאותם מומלץ ליישם בפוליסה כזו, לאור כללים הנהוגים בשוק.

מי יפרש את המונחים?

לב לבו של המכתב מתייחס להגדרות הרפואיות. השוואה בין טיוטת התוכנית שהוציא המפקח למכתב של משרד הבריאות מגלה פירוט רב יותר במכתב של משרד הבריאות ותוספות שאינן נכללות כיום בהגדרות המפקח, אך מנגד התאמות מתבקשות שביצע המפקח במחלות כמו סרטן, התקפי לב, שבץ מוח, פרקינסון וגידולים שפירים. כך למשל במקרה של מלנומה ממאירה דורש האוצר מחברות הביטוח להסיר החרגה שנגעה לקבלת כיסוי ביטוחי רק בשלב מתקדם יחסית של המחלה. המבנה השונה של המסמכים מתייחס לכך שבאוצר לקחו את ההגדרות הקיימות והסתפקו בהסבר מה לא בסדר איתן והיכן נדרש שינוי.

במשרד הבריאות הציעו הגדרה מפורטת יותר - כדי לא להשאיר את הפרשנות ליד הגורל או לחברות הביטוח, שיגדירו את הביטוחים החדשים החל מינואר 2013.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
משרד האוצר והמפקח על הביטוח אינם דואגים לשמור על זכויות הציבור!!!!!
ככל הנראה כמדינות האוצר והמפקח מבצעים פיקוח רופף ואינם מקציבים כח אדם לבדיקת תלונות מבוטחים על הונאות ביטוח מצד החברות . לא הגיוני שתלונות יתבררו בעצלתיים וימשכו שנים למפקח כרגולטור הכוח לפקח ולקבוע כאשר החברות מקפחות את המבוטחים בתרגילים שונים ומשונים ומרוקנות מתוכן את הפוליסות עי פרשנות לא הוגנת .
אליעזר , דרום  |  10.09.12
4.
כדאי ללמוד מניסיון של אחרים
כמי שעוסק רוב יומו בשוק הבריאות האמריקאי, אני יכול לומר שמתן כוח לחברות הביטוח ולשוק החופשי הביא את שוק הבריאות האמריקאי למשבר הקשה ביותר בו הוא נמצא מאז שנות השישים (ייסוד המדיקר). משבר זה פוגע כיום גם בחברות הביטוח לאחר שהוא פגע כבר קשות בשוק בתי החולים וברמת של הטיפול הרפואי שהאמריקאי יכול להרשות לעצמו לקבל. בעקבות זאת, השוק בארה"ב הולך לכיוון רגולציה, לכיוון אינטגרציה בין נותני שירותים (שרק הממשלה יכולה לגרום לכך), לכיוון האחדה בין הגורמים השונים שנותנים את הטיפול המיידי והמניעתי, לכיוון הגבלות שמוטלות על חברות הביטוח הקשורות להחלטות שלהם לגבי קבלת מבוטחים, מחיר הביטוח ושקיפות, ועוד, ועוד. כל השינויים האלו יביאו לכך ששוק הבריאות האמריקאי יתקרב למודל הישראלי/אירופאי במהלך השנים הקרובות. מצב מערכת הבריאות בישראל, למרות בעיותיה, הוא בסדר גודל אחד טוב יותר מהמצב הממוצע בארה"ב. ניסיון לפתור את הבעיות שלנו ע"י נטייה למודל האמריקאי נובע מחוסר ידע או משבלוניות שאינה במקומה. צריך לעצור את האמריקניזציה (וחלק מהאירופיזציה) לפני שנעמוד מול הריסות.
יהודה , שוהם  |  18.07.12
2.
פשיטת רגל
זהו, עכשיו סיימנו גם לשלם לחברים שמקבלים טפס 17 מהקופה, את מחצית מעלויות המימון של הפרוצדורה. זהו, עכשיו גם לא נצטרך לשלם, אלא לאחר המוות. זהו, עכשיו הזמן לפתוח חב' ביטוח חדשה המבטחת ביטוחי בריאות עודד, תתעורר, תשאל את החשכלי"ת איזה מאבקים היא ניהלה בזמנו, כשהיתה במשרד הבריאות על נושא זה.
שאול  |  18.07.12