אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת קדמי כמנוף ענפי

ועדת קדמי כמנוף ענפי

ליצרנים בינוניים-קטנים יווצרו הזדמנויות משום שיוכלו להגדיל את שטח המדף שלהן. בכל מקרה, יישום ההמלצות יחייב את הגורמים המושפעים להרחיב ולמקצע את פעילות ניהול הסיכונים שהם מבצעים

20.07.2012, 08:09 | יניב עזריה

יישום ההמלצות הסופיות של ועדת קדמי, לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון, באופן חלקי או מלא צפוי לעצב מחדש את תמונת ההזדמנויות והסיכונים של ענף המזון. כיום, על סף אישור ההמלצות, אנו רואים עלייה בסיכונים בענף המזון. ניתוח ההשלכות האפשריות של יישום ההמלצות מגלה פוטנציאל לגידול בסיכון בקרב חלק מהגורמים בענף מעבר לרמות הסיכון הקיימות.

יישום מסקנות הועדה בתחום הורדת המכסים, עשוי לייצור הזדמנות לפעילות חדשה, הן כחלק מהרחבת פעילות קיימת, או כמיזם חדש, וכן להביא לפתיחת השוק למוצרים תחליפיים מקבילים שתעלה את רמת הסיכון ותחייב את הגורמים הפעילים בשוק המזון להיערך בהתאם, ולהדק את ניהול סיכוניו ברמת ההשקעות, ההתחייבויות, ההון הדרוש, זמינות, איכות המוצרים, השיווק ומתן השרות.

אילוסטרציה, צילום: מיקי אלון אילוסטרציה | צילום: מיקי אלון אילוסטרציה, צילום: מיקי אלון

להגברת התחרות עשויה להיות השפעה דרמטית על היצרנים הקטנים-בינוניים, אשר יגררו לתחרות חדשה מוגברת, ואיתנותם הפיננסית לא תאפשר להם לצלוח את השינויים בשדה התחרות החדש.

בנושא זה תעמוד למבחן בין היתר היצירתיות, היעילות וגמישות החברות. בעוד שבקרב הספקים הגדולים קיימת עמידות גבוהה יותר, עקב מגוון קטגוריות ומוצרים בתוך הקטגוריות, הרי שבקרב הספקים הבינוניים ובעיקר הקטנים, המחזיקים מגוון קטן יחסית של מוצרים עשויות השלכות שליליות להתברר כמהותיות.

ליצרנים בינוניים-קטנים יווצרו הזדמנויות עקב היכולת להגדיל את שטח המדף שלהן, במידה וייאסר ויישמר נושא אי-תשלום עבור שטחי מדף, וכן איסור התערבות בזהות ומספר הספקים. עידוד העסקים הקטנים יגדיל את פוטנציאל ההכנסות לספקים שינהלו את ההזדמנות בתבונה, תוך ניהול סיכוני צמיחה בצורה מושכלת.

היצרנים עלולים להיפגע

יישום מסקנות הוועדה בשוק הקמעונאי, עשוי לפגוע ביצרנים כתוצאה מהרחבת המקטע הקמעונאי, והאיסורים השונים שעשויים להיות מוטלים עליהם, כגון: איסור התרחבות באזורים מסוימים, הפחתת חסמים רגולטורים לפתיחת חנויות חדשות של מתחרים חדשים, הקלות במתן רישוי לקמעונאי מזון חדשים, איסור אפליית קמעונאים בתמריצים ועוד, אשר יגררו שחיקת רווחיות לפחות בקרב חלק מהן.

מאחר והיקף שטחי המסחר בשנים האחרונות הולך וגדל ללא קשר להתערבות הממשלה, החשש העיקרי הוא היציאה מאיזון בין שיעור הגידול בשטחי המסחר לבין שיעור הגידול בצריכת מזון ומשקאות. התחרות בקמעונאות המזון הולכת ומחריפה, כאשר לקמעונאים רבים תוכניות התרחבות משמעותיות, והתחרות כיום מוטת מחיר. הגברה לא מבוקרת של שטחי המסחר תחריף עוד יותר את התחרות הקיימת ואת שחיקת הרווחיות ותעלה את הסיכוי לאיחוד בין רשתות בינוניות בעלי מבנה הון חלש, מכירה או סגירה.

יישום חלקי או מלא של ההמלצות בכל מקרה יחייב את הגורמים המושפעים – הן בצד ההזדמנות שתיווצר והן בצד הסיכונים שיצוצו, להרחיב ולמקצע את פעילות ניהול הסיכונים המתבצעת על ידם. יישום המסקנות יגזור שינויים בעומקים שונים בענף המזון: משינוי נקודתי במוצר מסוים ועד להעמקה של ניהול הסיכונים.

חברות אשר ישכילו להכין את עצמן ליישום מסקנות הוועדה, תוך בחינת האסטרטגיה והיעדים, צפויות למנף את השינויים בצדו השני של המטבע, לצורך יצירת הזדמנויות עסקיות אשר עשויות להוביל לשגשוג והשאת רווח.

הכותב הוא יועץ ניהול סיכונים בקבוצת דן אנד ברדסטריט.

תגיות