אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הציבור לא יוכל לבלוע עליית מחירים נוספת במחירי המזון" צילום: שאולן גולן

"הציבור לא יוכל לבלוע עליית מחירים נוספת במחירי המזון"

עליית מחירי חומרי הגלם בעולם מאיימת לעשות את דרכה אל רשתות השיווק המקומיות ולייקר את מחירי המזון בישראל. הקמעונאים, שחוששים מהמחאה החברתית המתחדשת, מצהירים כי יתנגדו לניסיונות הספקים להעלות את המחירים לצרכן

23.07.2012, 06:54 | אורנה יפת ואולגה ויניאר

בחברות המזון בישראל הצהירו לאחרונה כי גל עליות מחירים צפוי להציף את הארץ בחודשים הקרובים, בשל התייקרות חומרי הגלם בעולם ובהם חיטה, תירס וסוכר. לדברי ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון באיגוד לשכות המסחר ויבואן ממתקים, "צפוי גל של עליות מחירים. חומרי הגלם כמו סוכר, קקאו, אגוזים, טונה, אבקת חלב וחומרים אחרים מתייקרים, ולמרות שרשתות השיווק דוחות עוד ועוד את עליות המחירים, צפוי גל התייקרויות".

מחירו של תירס בבורסת הסחורות בשיקגו זינק בסוף השבוע האחרון ל־8.16 דולר לבושל ואנליסטים צופים כי בתחילת אוגוסט המחיר יעלה ל־9 דולר. מתחילת השנה טיפס המחיר הממוצע של קטניות ב־36% ונקבע על 16.737 דולר לבושל, שיא של ארבע שנים וחצי. מחיר החיטה טרם הגיע לשיא, אבל זינק בעשרות אחוזים בתוך חודש אחד בלבד, ובסך הכל טיפס מתחילת השנה ב־47.6%. אנליסטים בעולם סבורים שעל פי כל הסממנים המחירים הללו עוד לא הגיעו לשיא.

ספקי המזון בישראל מודעים לבעייתיות העיתוי בשל המחאה החברתית המתחדשת, אך נראה כי בהצהרות הללו, הם מכינים את רשתות השיווק לשינויים בהסכמים המסחריים. ברשתות אומרים כי הם עוקבים אחרי התייקרות הסחורות בעולם, ולמרות זאת לא ממהרים להסכים עם הספקים ומצהירים כי יתנגדו לנסיונות לייקר מוצרים.

אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת השיווק ויקטורי, לא מאמין שבעת הזו חברות יבקשו להעלות מחירים ולדעתו גם הרשתות לא יאשרו מהלך כזה. לדבריו, "הציבור לא יכול 'לבלוע' היום עליית מחירים. נכון להיום גם אין לספקים שום סיבה לבצע עליות מחירים. הם הקטינו הנחות לקמעונאים בשנה שעברה וביצעו את זה במקום להעלות מחירים באופן ישיר. הם כבר ביצעו עליית מחיר עקיפה של 5% על ידי כך ש'כיווצו' הנחות לרשתות השיווק".

רביד. "לספקים אין שום סיבה להעלות מחירים. הם הקטינו הנחות לרשתות השיווק  בשנה שעברה במקום, וביצעו כך העלאת מחיר עקיפה של 5%", צילום: אוראל כהן רביד. "לספקים אין שום סיבה להעלות מחירים. הם הקטינו הנחות לרשתות השיווק בשנה שעברה במקום, וביצעו כך העלאת מחיר עקיפה של 5%" | צילום: אוראל כהן רביד. "לספקים אין שום סיבה להעלות מחירים. הם הקטינו הנחות לרשתות השיווק  בשנה שעברה במקום, וביצעו כך העלאת מחיר עקיפה של 5%", צילום: אוראל כהן

 

תנאי מזג האוויר פגעו ביבול

מי שמביט במחירי הסחורות וקצב העלייה של חוזים עתידיים על מוצרי מזון שונים נתקף תחושת דה־ז'ה־וו המחזירה אותו לאירועי שנת 2007־2008 שהוגדרה כמשבר מזון. אז פרץ המשבר סביב האורז שמשך בעקבותיו את מחירי יתר מוצרי המזון, והפעם נמצאים במרכז העניינים התירס, הסויה והחיטה, המהווים מרכיב חשוב הן בסל התזונה והן בתעשיית המזון העולמית. ההסבר הראשוני לעליית המחירים הוא תנאי מזג האוויר שפגעו ביבולים בעולם. אבל בדיוק כמו לפני 4 שנים, גם הפעם יש הטוענים שהאשמה האמיתית היא תעשיית הביודיזל. לטענת מנכ"ל תאגיד המזון העולמי נסטלה פיטר ברבק־לטמט למשל, ייצור דלקים ביולוגיים הוא שימוש לא רציונאלי בקרקעות חקלאיות ובמים שניתן היה לנצל לגידול מזון לבני אדם ובעלי חיים. ויש גם מי שטוען שבני אדם אוכלים יותר מדי ואין מספיק מזון על כדור הארץ.

בחברות המזון עוקבים בדריכות אחר עליית מחירי חומרי הגלם בעולם. לא רק זאת, גם שערו של הדולר חצה בשבוע שעבר את רף ה־4 שקלים ומשפיע על עלויות הייצור של החברות. ספקיות המזון הגדולות עוד לא קיבלו החלטה קונקרטית אם להעלות מחירים או לא, וסביר להניח כי לא יגישו לקמעונאים מחירונים חדשים לפני ראש השנה. לצד התייקרות התשומות נמצאות חברות המזון במצב בעייתי שכן המחאה החברתית מאיימת להתחדש והן חוששות מהתחדשות חרם מצד הצרכנים, שבוחנים אותן מדי יום בזכוכית מגדלת.

"לעלייה במחירי חומרי הגלם ושער הדולר, השפעה קריטית על העלויות הכוללות של חברתנו, אשר עד עתה ספגנו ולא גלגלנו לצרכן", נמסר מחברת יוניליוור. "חברתנו תלמד את ההשפעה של העליות האחרונות ותקבל החלטה בהתאם".

גם באסם בוחנים את עליות המחירים של הסחורות ומסרו כי "במידה שמדובר במגמה ארוכת טווח ניתן לשער כי היא תשפיע על מחירי המזון גם בישראל".

טרם התקבלו פניות מספקים

רמי לוי, בעלים של רשת רמי לוי שיווק השקמה, אומר כי לא יעלה מחירים בקרוב. "לא קיבלנו שום דרישה להעלות מחירים. לא מספקים קטנים ולא מספקים גדולים", אומר לוי. "לא נעלה מחירים כל כך מהר וכל דרישה תיבחן לגופה. אם ספק קטן יוכיח שהוא קרוב לפשיטת רגל בגלל התייקרות חומרי הגלם, והוא יוכיח שהוא מפסיד כסף אם הוא לא מעלה מחירים, נבחן את בקשתו. אבל זה נכון רק לגבי ספקים קטנים ולא גדולים".

צים. "הספקים יסחבו את העליות עוד חודש, הרשתות עוד חודשיים, אבל בסוף זה ייפול על הצרכן. מישהו יעלה מחירים וזה יסחוף את השוק", צילום: חגית כפרי  צים. "הספקים יסחבו את העליות עוד חודש, הרשתות עוד חודשיים, אבל בסוף זה ייפול על הצרכן. מישהו יעלה מחירים וזה יסחוף את השוק" | צילום: חגית כפרי צים. "הספקים יסחבו את העליות עוד חודש, הרשתות עוד חודשיים, אבל בסוף זה ייפול על הצרכן. מישהו יעלה מחירים וזה יסחוף את השוק", צילום: חגית כפרי

לעומתם, רני צים, מנכ"ל ומבעלי רשת מחסני כמעט חינם, מאמין שגם אם הספקים או הרשתות ידחו את עליות המחיר, הן תתבצענה בטווח הקצר מאד ולא ניתן יהיה להמנע מהן. לדבריו, "רשתות שיספרו שהן לא מעלות מחירים משתמשות בעיתון כדי לעשות פרזנטציה לצרכנים". צים מוסיף כי "אין ספק שהקמעונאים יגלגלו את עליות המחירים על הצרכן - הספקים לא יספגו את העלויות כי אין להם יכולת. המחאה החברתית פוגעת ברווחיות ובמכירות של כולם ויש האטה כלכלית במשק. רואים את זה בנתוני המכירות של כרטיסי האשראי, בדו"חות נילסן. כמה זמן אתה יכול להיות פילנטרופ?".

צים אומר כי עוד לא קיבל פניות מספקים לעליות מחיר. "אני מעריך שהספק יספוג את העליות עוד חודש, הרשתות עוד חודשיים, אבל בסוף זה יפול על הצרכן. לא יעזור. מתוך 20 רשתות פרטיות ומאורגנות, מישהו יעלה מחירים וזה יסחוף את השוק, כי עם כל המחאה החברתית, אנשים קמים בבוקר כדי להרוויח כסף".

הרשתות הקטנות ממתינות לראות כיצד יתנהלו הרשתות המאורגנות, שופרסל ומגה. שופרסל כזכור, סירבה להתייקרות של הטונה ולא רכשה טונה סטארקיסט וטונה ויליגר. יוסי שלו, ראש אגף סחר ושיווק בטיב טעם אומר כי טיב טעם פועלת כמו המתחרות בשוק וקודם כל בוחנת מה עושות הרשתות הגדולות שכן הן מובילות מגמה.

"אנחנו מסתכלים ימינה ושמאלה", מודה שלו, "נראה מה הרשתות הגדולות עושות ונפעל בהתאם". לדבריו, "הסיטואציה לא פשוטה בתקופה זו ואם שיעור העלייה בחלק מהמוצרים זניח, הספקים יצטרכו לספוג את העלייה הזו כי אם הם יפנו לרשתות הם יתקלו בסירוב". יחד עם זאת אומר שלו כי "אם מגמת עליות מחיר חומרי הגלם תימשך, לא תהיה ברירה אלא להעלות מחיר".

המלאי הולך ומידלדל

אנליסטים בעולם סבורים שהמחירים עוד לא הגיעו לשיא. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שמספר השחקנים בשווקי הסחורות מצומצם בשלב זה מאחר וצרכניות גדולות כדוגמת מצרים, סין, הודו ואיראן בינתיים מסתמכות על עתודות שצברו במהלך "השנים הטובות". אבל גם המלאים שלהן הולכים ומדלדלים ולא מן הנמנע שמדינות אלה יחזרו לרכוש בשוק הבינלאומי וביקושים שלהם יזניקו את המחירים ככל הנראה מעבר לשיאים שנראו בשנת 2007.

גם גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס מודאג ממה שקורה בשוק המזון. בראיון שהעניק לערוץ חדשות מרכזי ברוסיה אמר: "חלק מסחורות המזון התייקרו ב־50% בתוך חודש וזה לא מצב נורמלי. אני מקווה שקצב ההתייקרות יתמתן, אבל ברור שבמהלך השנים הקרובות נהיה עדים לגל של עליות. ההתייקרות תהיה עצומה. חסרים לנו משאבים ולא יהיה מנוס מהעלאת מחירים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
בדיוק "פיצוץ אוכלוסין" ריבוי של 80 מיליון בשנה, מיליארד ב-10 שנים ועולם כמנהגו נוהג, יש גבול
ליכולת הפלנטה לתחזק את פיצוץ האוכלוסין, בפרט כשזה מגיע עם הזיהום, המחסור במים והביזבוז האדיר מנגד, המכוניות וצריכת הדלק שהולכת וגוברת מצד אחד כשמדובר במשאב מתכלה, והשינויים במזג האוויר קיצר you name it בשורה התחתונה, פיצוץ האוכלוסין too many human beings כפי שציין קודמי, הוא לב הבעיה וממנו נובעות כל השאר.
Ev  |  17.08.12
11.
מהניסיון הקצר שלי הציבור יבלע הכל !וימשיך לקנות מאזדה 3 לבנה חדשה מהיבואן
אין צורך להכנס לפאניקה אנשים פה חופשי קונים דירת 3 חדרים עלובה ב 2 מיליון שקל כאילו שההורים שלהם הם בעלי בנק לאמי אנשים חופשי יוצאים לארוחות כל יום ומשלמים על טוסט מסריח 60 שקל !!!! חופשות גינסים ב1200 שקל לא אני בכלל לא דואג אם שוקולד פרה יעלה ב50 אגורות רב תושבי ישראל ימצאו דרך להרוויח יותר
אלי  |  23.07.12
לכל התגובות