אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כולם ירוויחו מהמעבר של לין ליוסטון צילום: אי פי אי

כולם ירוויחו מהמעבר של לין ליוסטון

בזכות הניסיון שצברה עם יאו מינג - פוטנציאל השיווק של ג'רמי לין ינוצל בצורה הטובה ביותר על ידי יוסטון רוקטס

23.07.2012, 18:23 | סקוט סושניק, בלומברג

פוטנציאל השיווק של ג'רמי לין ינוצל בצורה הטובה ביותר על ידי יוסטון רוקטס, מכיוון שהניסיון שצברה הקבוצה עם יאו מינג מציבה אותה בעמדה טובה יותר מכל קבוצה אחרת ב-NBA לקצור את הפירות הפיננסיים מאסיה.

לין הצטרף לרוקטס לאחר שהניו יורק ניקס לא הסכימו להשוות את ההצעה של יוסטון, שעמדה על 25 מיליון דולר לשלוש שנים, כאשר מרבית הסכומים משולמים בשנה השלישית (back-loaded contract) בהתאם לחוזה הקיבוצי החדש. לפיכך החוזה היה עולה לניקס בין 25-35 מיליון דולר נוספים בשנה השלישית.

להערכתו של ג'ורג' פוסטולוס, שכיהן כמנכ"ל הרוקטס בין 1998-2006, בשל הניסיון שלהם עם יאו מינג, שנבחר שש פעמים לאולסטארס, והיה השחקן הסיני הראשון ששיחק ב-NBA, יש לקבוצה את ההבנה כיצד להרוויח משיווק במדינה המאוכלסת ביותר בעולם.

"דרוש מאמץ מרוכז לאורך זמן כדי להבין את סין", אומר פוסטולוס, שבדומה ללין הוא בוגר אוניברסיטת הרווארד. "חייבים להכיר את השוק, את שחקני המפתח, ואת החברות שמעוניינות בפיתוח קשר עם קבוצת ספורט. הרוקטס עוסקים בכך כבר זמן מה".

יאו מינג על ספסל יוסטון רוקטס. יאו שיחק ביוסטון בין 2002-2011. חברות אסייתיות כמו טויוטה, שהעניקה את שמה לאולם של הקבוצה, חיפשו ליצור קשר עם הרוקטס. חוזי החסות של יאו כללו גם חברות כמו ויזה ואפל, צילום: רויטרס יאו מינג על ספסל יוסטון רוקטס. יאו שיחק ביוסטון בין 2002-2011. חברות אסייתיות כמו טויוטה, שהעניקה את שמה לאולם של הקבוצה, חיפשו ליצור קשר עם הרוקטס. חוזי החסות של יאו כללו גם חברות כמו ויזה ואפל | צילום: רויטרס יאו מינג על ספסל יוסטון רוקטס. יאו שיחק ביוסטון בין 2002-2011. חברות אסייתיות כמו טויוטה, שהעניקה את שמה לאולם של הקבוצה, חיפשו ליצור קשר עם הרוקטס. חוזי החסות של יאו כללו גם חברות כמו ויזה ואפל, צילום: רויטרס

יאו שיחק ביוסטון בין 2002-2011. חברות אסייתיות כמו טויוטה, שהעניקה את שמה לאולם של הקבוצה, חיפשו ליצור קשר עם הרוקטס. חוזי החסות של יאו כללו גם חברות כמו ויזה ואפל.

"בניית מערכות יחסים עסקיות רבות משמעות בסין היא תהליך שאורך זמן", אומר פול סוונגארד, מנהל מרכז שיווק הספורט וורסאו באוניברסיטת אורגון. "ההיסטוריה של יוסטון עם יאו מעניקה להם יתרון על פני שאר הקבוצות בליגה מבחינת היכולת למנף ספורטאי נוסף בשוק הזה". השבוע ביסס יאו שותפות עם החברה הבת של ה-NBA בסין, מדינה שבה יש 300 מיליון אוהדי כדורסל.

החלפת הקבוצות מגיעה בתקופה מהותית מבחינה שיווקית עבור לין (23), שלא נבחר בדראפט על ידי אף קבוצה בליגה, ושוחרר מגולדן סטייט ווריוס והרוקטס לפני שהצטרף בעונה האחרונה לניקס.

המנהל הכללי של יוסטון, דריל מורי, צייץ בפברואר בטוויטר, כאשר לין החל לזכות בתשומת לב, כי נכשל בזיהוי הפוטנציאל של השחקן. "היינו צריכים להשאיר את לין", הוא כתב באתר הרשת החברתית. "לא ידעתי שהוא עד כדי כך טוב. כל מי שטוען שהיה מודע לכך, מטעה אתכם. פשוט הודו בטעות. באמת שמח עבורו, הוא בחור חרוץ, נחמד וצנוע. מצפה לו עתיד מזהיר".

ג ג'רמי לין. חתום על הסכמי חסות רבים שמטרתם לקדם מוצרים בארה"ב ובסין | צילום: אי פי אי ג

ב-11 ביולי הודיע מאמן הניקס מייק וודסון כי הקבוצה תשווה כל הצעה שתוגש ללין, שהתגלה ככוכב על המגרש ומחוצה לו בעונה המקוצרת היחידה שלו במדי הניקס. הישארותו בקבוצה הפכה להיות פחות משתלמת לאחר שהוחתם ג'ייסון קיד (39) ונרכש מחדש ריימונד פלטון בעסקת החלפה עם פורטלנד.

לפני זמן קצר, מומחי שיווק ספורט לא היו יכולים להעלות על הדעת שעתידו של לין יהיה ביוסטון ולא בניו יורק.

לין נגע בתהילה לאחר שפתח בחמישייה של הניקס והוביל את הקבוצה לשישה ניצחונות עוקבים. רצף הניצחונות הזה היווה את כן השיגור לתופעת הלינסניטי, הכינוי שהוענק להיסטריה העולמית שהתפתחה מסביב לשחקן. המונח אף נרשם כסימן מסחרי.

לין הפך להיות זרז מקצועי ועסקי עבור הקבוצה. הפופולריות שלה זכה הובילה לעלייה במחירי הכרטיסים, במכירות המרצ'נדייז וברייטינג של המשחקים ששודרו בטלוויזיה. אנליסטים בתחום המדיה זקפו לזכות ההיסטריה שסבבה את לין את הפשרה שהושגה בין ערוץ MSG, שבדומה לניקס בבעלות מדיסון סקוור גרדן, וטיים וורנר כייבל בנושא המחירים.

להערכת אנליסטים, התרומה הפיננסית החשובה ביותר שלו להקבוצה הייתה ההשפעה על הערוץ, שבעונה שעברה גבה 25 אלף דולר עבור פרסומת ששודרה במהלך משחקי העונה הרגילה, ו-40 אלף דולר לפרסומות ששודרו במשחקי הפלייאוף, עלייה פי 2 עד 3 מהתעריף הקודם. הניקס חתמו גם על הסכם ספונסרשיפ עם החברות הטיוואניות Maxxis International המייצרת צמיגים ואייסר, יצרנית המחשבים הרביעית בגודלה שהחוזה איתה הסתיים בסוף העונה.

לין סיים את השנה עם ממוצע של 14.6 נקודות ו-6.2 אסיסטים. באפריל הוא עבר ניתוח לריפוי מיניסקוס קרוע בברכו השמאלית ונעדר מההפסד של הניקס למיאמי היט בסיבוב הראשון של הפלייאוף. לין מפרסם את מוצרי נייקי, ובמרץ חתם על חוזה לשנתיים לקידום מכוניות וולוו בארה"ב ובסין.

ברט שיסלר, סגן נשיא בשטיינר ספורטס, המתמקדת בפריטים של מפורסמים, אומר כי כדאי ללין לשחק היטב, אחרת "השווי שלו בארצות הברית יהפוך במהירות ממשהו לכלום".

בחודש שעבר מינה לין את הסוכן ג'ים טאנר ממשרד עורכי הדין בוושינגטון וויליאמס אנד קונולי, שמייצג גם את כוכבי ה-NBA טים דאנקן, גרנט היל ושיין באטייה, לניהול המגעים להשגת החוזה והסכמי חסות.

היכולת של יוסטון ושל לין להרוויח מחסויות וספונסרים תלויה באיכות המשחק שלו ובניצחונות של הקבוצה, מסביר טרי רודס, שעד 2002 שימש כמנהל השיווק של נייקי בסין והקים את זו מרקטינג בשנגחאי.

"חברות סיניות רבות מחכות לראות את הביצועים שלו על המגרש בעונת 2012-13, ורק אז הן יחליטו האם לפרסם בשלטי החוצות באולם עצמו או להיכנס לשותפות מקיפות יותר", הוא מסביר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות